سوالات متداول قانون کار و سازمان تامین اجتماعی

در این قسمت از وب سایت موسسه حسابداری رهنما به سوالات متدوال قانون کار و سازمان تامین اجتماعی پاسخ میدیم.

همانطور که می دانید قانون کار یکی از چالش برانگیز ترین قوانین است که روزانه صاحبین کسب و کارها، کارفرمایان، مدیران، کارمندان، کارگران و غیره… با آت سروکار دارند.

بسیاری از چالش هایی که برای افراد در محل کارشان به وجود می آیت از عدم آگاهی آنها از قوانین کار نشات میگیرد.

تنها کافیست به قانون کار اشراف داشته باشید یا از مشاورین قانون کار درخواست راهنمایی و مشاوره کنید تا از بابت مشکلات و چالش های احتمالی خیالی آسوده داشته باشید.

با ما همراه باشید تا رایچ ترین سوالاتی که در خصوص قانون کار و سازمان تامین اجتماعی که ممکن است برای شما به وجود بیاید پاسخ دهیم.

این سوالات به دفعات بالا از ما پرسیده می شود به همین جهت تصمیم گرفتیم در وب سایت یکبار برای همیشه به آنها پاسخ دهیم.

سوالات متداول فانون کار و تامین اجتماعی _ موسسه حسابداری رهنما

دوست عزیز دقت داشته باشید که با استناد به ماده ۲۵ قانون کار و رأی اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر این‌ که کارفرما نمی ‌تواند کارگر را به بهانه هایی مانند نبود مواد اولیه و یا کاهش تولید، تعدیل کند زیرا، مصداق اخراج غیر موجه کارگر محسوب می شود.

 

به این نکته مهم دقت داشته باشید که کارفرما به هیچ عنوان نمی تواند کارگاه را به دلایلی مانند نبود مواد اولیه و قطع برق و خرابی ماشین آلات و…. تعطیل کند زیرا این موارد هیچکدام ارتباطی به کارگر نداشته در نتیجه نمی‌تواند از حقوق و مزایای کارگر سرخود کسر کند.

بله قطعاً باید کلیه ‌مزایای رفاهی مطابق با قانون به کارگر تعلق بگیرد.
دقت داشته باشید کارگری که ۲۴ روز در ماه کارکرد داشته است باید به جمع ساعات کاری وی مراجعه نمود.
در شرایطی که ساعت موظفی قانونی خود را تکمیل کرده باشد مزایای رفاهی به صورت کامل و اگر کمتر باشد، باید نسبت گیری نمود. (به نسبت ساعات کارکردی که دارد به او تعلق خواهد گرفت)

به این موضوع توجه داشته باشید در دورانی که کارگر در قالب قرارداد کار و یا نیروی دائمی‌ مجموعه دوره کارآموزی را سپری می‌کند، با استناد به مواد ۱۱۲ و ۱۱۳ قانون کار رابطه کاری به هیچ عنوان قطع نمی‌گردد.
یعنی مشمول حقوق و بیمه می باشد.

دوست عزیز به این موضوع دقت داشته باشید که شما مشمول قانون کار هستید.

به استناد رأی وحدت رویه ۱۰۵۱ هیأت عمومی ‌دیوان عدالت اداری رسیدگی به اختلافات ناشی از پرداخت حق بیمه کارگران موضوع ماده ۱۵۷ قانون کار بر عهده مراجع حل اختلاف ادارات کار است.

به یاد داشته باشید آن دسته از دانشجویانی که با معرفی نامه دانشگاه جهت سپری کردن دوره کارورزی به ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌‌ها به صورت مقطعی کوتاه مدت معرفی می‌شوند،مشمول قانون کار نمی‌باشند.

نکته ای که وجود دارد این است که حق اولاد هم به پدر و هم به مادر، در صورت داشتن حداقل ۷۲۰روز سابقه بیمه از زمان تولد نوزاد تعلق خواهد گرفت.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم مطابق با ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی مدنی، مدت زمان یک ماه کامل را ۳۰ روز اعلام شده است، در نتیجه تمامی ‌موارد مزایای رفاهی در تمامی‌ ماه‌‌‌های ۳۰، ۳۱ و ۲۹ روزه سال مبلغی ثابت خواهد بود.

در شرایطی که کارفرما در سال‌‌‌های پیشین مبالغ رفاهی را بیشتر از مقدار مصوب پرداخت نماید، از آغاز سال جدید تکلیفی بابت پرداخت بیشتر مزایای رفاهی کارگر را ندارد ولی پرداخت حداقل مصوب شورای عالی کار در همه ماه‌‌‌های سال الزامی ‌است.

دوست عزیز دقت داشته باشید که شما تنها ۱۵ روز بعد از ابلاغ رأی فرصت دارید به هیأت حل اختلاف اعتراض نمایید.
اخراج شما نیز به استناد دادنامه شماره ۲۲ دیوان عدالت اداری چون بر خلاف نظر مثبت شورای اسلامی‌ کار است، علی الاصول خلاف ماده ۲۷ قانون کار می‌باشد در نتیجه رأی صادره هیأت تشخیص از این حیث دارأی نواقص می‌باشد.

خیر هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.
توجه داشته باشید که کارگر باید از روز اول اشتغال بیمه شود، وجود قرارداد‌‌‌های کار آزمایشی و عدم جواز کارفرما و کارگاه تازه تأسیس… هیچ کدام نمی تواند دلیلی برای شانه خالی کردن از مسئولیت کارفرما در قبال بیمه کارگر باشد.

در هر صورت قراردادکار باید بصورت کتبی تنظیم شده باشد، در چنین مواقعی می‌توانید یک قرارداد کتبی یک ماهه منعقد کنید و به یاد داشته باشید ک تمامی‌ حقوق و مزایا و بیمه به کارگر تعلق می‌گیرد.
نکته بسیار مهمی که باید هرگونه قرارداد کار شفاهی به منزله دائمی ‌بودن کارگر محسوب می‌شود.

 

مطابق با قانون اگر کارگری قصد استعفا داشته باشد مکلف است که حداقل یک ماه زودتر به صورت کتبی به کارفرما این موضوع را ابلاغ نماید و اگر از تاریخ ابلاغ وی تا ۱۵ روز، از استعفای خود انصراف بدهد می‌تواند به کار خود نیز ادامه دهد، و در صورت ممانعت و عدم موافقت کارفرما از حضور کارگر در کارگاه به منزله اخراج غیر موجه تلقی خواهد شد.

مطابق با قانون و با استناد به ماده ۳ آیین نامه نحوه تشکیل جلسات هیأت حل اختلاف و رأی وحدت رویه شماره ۱۵ دیوان عدالت اداری برای رسمیت جلسات هیأت حل اختلاف برای این‌ که اقدام به صدور رأی شود، حداقل هفت نفر از اعضا باید حضور داشته باشند.

به یاد داشته باشید که موضوع کسر کردن حق بیمه کارگران به صورت ما‌هانه تماماً بر عهده کارفرما است و این قضیه کاملاً قانونی بوده و کارگر حق اعتراضی از این حیث را ندارد.
لازم به ذکر است که در صورت پرداخت این مبلغ از سوی کارفرما ادارات کار به این موضوع ورود نخواهند نمود.

خیر، با توجه به آیین دارسی کار و همچنین آخرین رأی دیوان عدالت اداری، در صورت داشتن وکیل بارگزاری معرفی نامه در سیستم روابط کار الزامی است و باید صراحتاً به تفکیک حضور در جلسات هیأت تشخیص و حل اختلاف نیز ذکر شده باشد.

برای مشمول شدن دریافت حق اولاد ۷۲۰ روز سابقه بیمه مورد نیاز می باشد، و تفاوتی ندارد که الزاماً این مورد در کارگاه آخر بوده باشد یا مجموع چند کارگاه قبلی.

دقت داشته باشید که آرای قطعی مراجع حل اختلاف اداره کار از طریق دادگاه‌‌ها به اجرا گذاشته خواهند شد، فرصت ۱۰ روزه به کارفرما داده می‌شود که مفاد دادنامه صادره را به درستی انجام دهد، در این حالت باید حتماً به کارگر اعلام برگشت به کار کند، در غیر این صورت کارگر با ضابط قضایی (دستور قاضی شعبه) به کارگاه جهت صورتجلسه مراجعه (ابقا یا عدم ابقا) خواهد نمود.

بله البته، این موضوع را به خاطر داشته باشید که در هر صورت ایام تعطیلات رسمی‌ تعطیل و کار در ۲۴ ساعت این روز اضافه کار محسوب خواهد شد.

موضوع قرارداد‌‌‌های سفید امضا یک تخلف از سوی کارفرما بوده و این تخلف اجتناب ناپذیر است.
لازم به ذکر است علاوه بر تخلف وارده، از نظر قانون جرم محسوب می شود.
در نتیجه شما با اثبات این موضوع از طریق مراجع قانونی این امکان را دارید که موضوع پرونده را در هر مرحله از رسیدگی به نفع خود تغییر دهید.