حتما میدانید که زمان زیادی است که ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی به شکل اینترنتی صورت می پذیرد.
سازمان تامین اجتماعی در کشورهای مختلف به عنوان یک سازمان دولتی وظیفه دارد تا برای حفظ حقوق و مزایای اجتماعی افراد و خانوادهها، بیمههای مختلفی را ارائه کند.
یکی از این بیمهها، بیمه حوادث کاری است که برای پوشش هزینههای پزشکی و از دست دادن درآمد در صورت وقوع حوادث کاری، به صورت تخصصی برای هر شغل تعیین میشود.
برای تعیین هزینه بیمه، سازمان تامین اجتماعی از طبقهبندی مشاغل استفاده میکند. در این طبقهبندی، مشاغل بر اساس خطرات و مخاطرات مرتبط با آنها به چند دسته تقسیم شده و هر دسته با یک نرخ بیمه خاص محاسبه میشود.
برای مثال:
شغلهای خطرناکتری مانند ساختمانسازی، کار در ارتفاع، کار با مواد شیمیایی و… با نرخ بیمه بالاتری مواجه هستند، در حالی که شغلهای کم خطر مانند کارمند دفتر، نرخ بیمه کمتری دارند.
همچنین، این طبقهبندی مشاغل به صورت مستقیم تاثیری در افزایش ایمنی و بهبود شرایط کار در صنایع مختلف دارد.
در زمان کنونی کلیه کارفرمایان و کارگران بیمه پرداز با صفهای بلند وطویل و کاغذ های بزرگ سبزرنگ خداحافظی کردند.
امروزی بسیاری از خدماتی که سازمان تامین اجتماعی کشور در اختیار ما بعنوان کارفرما و کارگر قرار میدهد، در بستر اینترنت قرار داده شده است.
در ماه بیش از صدها هزار کارفرما در تمامی استانهای کشور، به سامانه دریافت لیست حقوق و دستمزد بیمه پردازان سازمان تامین اجتماعی ورود می کنند و تمامی اطلاعات کارگاه و پرسنل را بصورت کامل وارد میکنند.
تا حق بیمه آنها پرداخت شده و لیست بیمه ثبت اینترنتی گردد.
همانطور که گفته شد این فرایند به شکل کامل الکترونیکی، به کارفرما کمک کرده که از مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور خودداری کند و از تنها از طریق اتصال به سامانۀ شاپرک به آدرس tamin.ir، فیش بیمه خود را پرداخت نماید.
لازم است این موظوع را خاطر نشان کنیم که اطلاعات بیشتر از پانزده میلیون بیمه شدۀ اجباری، اختیاری، خویش فرما و اختیاری صاحبان حرف و البته مشاغل آزاد در هرماه به مخصوصاً در روزهای پایانی ماه، وارد سامانه می گردد.
به همین دلیل، وب سایت تامین اجتماعی را می توان یکی از پرمخاطب ترین درگاههای دولتی جمهوری اسلامی ایران دانست.
البته متاسفانه این وب سایت گاها به دلیل ورود بالای کاربران و ایجاد ترافیک بسیار بالا روی سرور وب سایت ، از دسترس خارج می گردد.
اما در هر صورت در طول شبانه روز، میزبان درخواست های مختلف کارفرمایان و کارگران می باشد.
همان طور که بر این موضوع به خوبی واقف هستید ، تنها با مراجعه به این وب سایت میتوانید از سوابق پرداخت حق بیمۀ خود در کارگاههای مختلف آکاهی پیدا کنید.
یکی از نکاتی که در خصوص سازمان تامین اجتماعی وجود دارد این است که تمامی افراد را می تواند زیر پوشش خود قرار دهد.
این سازمان خدمات بیمه ای خود را در دو دسته ارائه می کند.
۱_ بیمه اجباری = تمام افرادی که در ازای دریافت کردن حقوق و دستمزد خود در شرکتها، کارگاهها و… به کار مشغول هستند و مشمول قانون کار می باشند.
۲_ بیمه خویش فرما که خودش ۲ حالت دارد: مورد اول: بیمه اختیاری مورد دوم: بیمه حرف و مشاغل آزاد.
همانطور که می دانید کارفرمایان عزیز تا یک ماه پس از اتمام ماه بعد مهلت پرداخت و ارسال لیست بیمه خود را دارید.
اگر پرداخت حق بیمه شما به تاخیر بیافتد سیستم پرداخت حق بیمه را نمی پذیرد و مبلغ بیمه شما شامل جرایم بیمه خواهد شد.
باید بدانید که جریمه تاخیر در پرداخت بیمه ماهانه برای کارفرمایان ۲ درصد است که در سال ۲۴ درصد می باشد.
تا وقتی که حق بیمه و جرایم بیمه ای را پرداخت ننمایید به همین صورت جریمه ادامه خواهد یافت.
در صورت عدم ارسال لیست بیمه به شعبه سازمان تامین اجتماعی ۱۰ درصد جریمه خواهید شد.
۱. در مواقعی که قادر به پرداخت حق بیمه نیستید حتما لیست بیمه ماه جاری را به شعبه تامین اجتماعی ارسال نمایید،
تا شامل جریمه ۱۰ درصد عدم ارسال لیست بیمه نگردید.
۲. اگر به هر دلیلی نتوانستید در تاریخ مورد نظر یعنی تا پایان ماه بعد حق بیمه خود را پرداخت کنید،
در اسرع وقت به شعبه مورد نظر خود مراجعه کرده و تکلیف بدهی و جریمه خود را مشخص نمایید ،
تا بدهی و جریمه های شما انباشته نگردد.
۳. در محاسبه حقوق و مزایایی که مشمول کسر بیمه می گردد دقت کافی را داشته باشید همینطور در افزایش حقوق درصدی که سالانه به پایه حقوق اضافه می گردد .
اگر اطلاعات درست به سازمان تامین اجتماعی ارسال نگردد کارفرما جریمه خواهد شد.
علاوه بر جریمه مجددا باید وقت خود را برای اصلاح مجدد لیست تلف کند.
۴. همیشه چند روز زودتر لیست بیمه کارکنان را ارسال و پرداخت کنید تا در صورت اشتباه در لیست برای اصلاح آن وقت کافی را داشته باشید.
۵. در مورد ابلاغیه های و نامه های اداره سازمان اجتماعی در خصوص حسابرسی و حق بیمه حساس باشید.
۶. موارد ترک کار بیماری ، مرخصی زایمان را به موقع در همان ماه به سازمان اعلام کنید.
اشتباه یا سهل انگاری در این مورد هم به ضرر کارفرما و هم کارگر برای استفاده از این خدمات بیمه بیکاری و درمانی می باشد.
۷. گزارش حادثه را تا سه روز اداری به شعبه مورد نظر مربوط به شعبه محل خود اعلام کنید.
۸. در باره تغییر قوانین و مقررات همیشه خود را به روز نگه دارید و ارتباطات خود را با سازمان حفظ نمایید.
۹.به آموزش سالانه کارکنان خود در بخش حقوق و دستمزد و بیمه ای توجه کافی را داشته باشید.
کارفرمای گرامی شما می توانید به جای پرداخت جریمه های سنگین به سازمان تامین اجتماعی بر روی نیروی کار خود سرمایه گذاری کنید.
شما می توانید با اعزام نیروی کار خود به موسسه حسابداری رهنما و شرکت در کلاس های تخصصی حقوق و دستمزد ،
نیروی کار خود را متخصص کنید.
ما با برگزاری کلاس های تخصصی در زمینه آموزش حقوق و دستمزد و قانون های به روز تامین اجتماعی و آموزش بخشنامه های جدید قانون کار آماده خدمت گذاری به شما عزیزان می باشیم.