دلایل علی الراس شدن

در این مطلب از مجموعه مطالب منتشر شده در وبلاگ تخصصی موسسه حسابداری رهنما  سعی بر این شده تا دلایل علی الراس شدن را مورد بررسی قرار دهیم

دلایل علی الراس شدن چیست

توضیحی مختصر و مفید در خصوص مالیات علی الراس

یکی از مهم ترین مواردی که خیلی از اشخاص حقیقی یا حقوقی و در کل صاحبین کسب و کار در امور مالیاتی کشور دچار آن می شوند علل االراس شدن مالیاتی می باشد.

لازم به ذکر است که این اتفاق امکان دارد که عواقب بسیار زیادی برای مودی مالیاتی چه حقیقی و چه حقوقی به همراه داشته باشد.

به همین سبب پیدا کردن پاسخ های مناسب برای سؤالات متداول مالیات علی الراس از اهمیت بالایی برای صاحبین کسب و کار برخوردار است.

با ما در یکی دیگر از مقالات تخصصی مالیاتی در موسسه حسابداری رهنما همراه باشید  تا به طور دقیق و مفید به بررسی مالیات علی الراس بپردازیم.

بطور کلی مالیات علی الراس یعنی چه؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که صاحبین کسب و کاری می باشند مکلف هستند مطابق با قوانین مالیاتی کشورشان به صورت دوره‌ ای مدارک و مستندات حاصل از درآمدی که مربوط به کسب و کارشان است را در قالب اظهارنامه مالیاتی، دفاتر قانونی و … در اختیار ممیزین یا بطور کلی کارشناسان مالیاتی قرار دهند.

 کارشناسان یا ممیزین سازمان امور مالیاتی با بررسی کردن اظهارنامه ارسالی آنها، مالیات کسب و کارشان را مشخص می نمایند. اما در شرایطی این امکان وجود دارد که بنا به دلایلی مثل عدم ارائه مستندات و مدارک قابل قبول از طرف مودی یا ایجاد هرگونه اشکال در دفاتر قانونی، ممیزین از اظهارنامه ارسال شدوه توسط مودی استفاده نکنند.

در این حالت ممیزین مالیاتی با بررسی مستندات و مدارک مالی یا در نظر گرفتن قراین و محاسبه مالیات بر اساس جدول ضرایب مالیاتی اقدام می نمایند.

اصطلاحا در این شرایط مالیات علی الراس در نظر گرفته می شود.

البته عواقب و مشکلات بسیاری مثل جریمه‌ سنگین را به دنبال دارد.

متاسفانه اکثرا صاحبین کسب و کار به دلیل عدم آشنایی کافی از مباحث مالیاتی با این مشکل رو به رو می‌شوند.

 به جهت توصیه ما این است که تا جای ممکن با قانون امور مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی  آشنا بشوید.

برای اینکه بتوانیم به شکل درست به تمامی سؤالات مرتبط با مالیات علی الراس پاسخ دهیم باید دلایل آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل علی الراس شدن چیست؟

۱- علی الراس شدن ) فاقد ترازنامه و حساب سود و زیان باشیم.

۲- علی الراس شدن  ) عدم توجه به درخواست ممیز یا کارشناس مالیاتی مبنی بر تسلیم مدارک و یا گزارشات مربوطه.

۳- علی الراس شدن ) زمانی که از نظر اداره امور مالیاتی مدارک مثبته غیر قابل رسیدگی باشند.

منظور از غیر قابل رسیدگی بودن مدارک چیست؟
به این معناست که دفاتر شما قابل قبول هستنند منتها هزینه ها مورد قبول نیست و یا دفاتر طبق آئین نامه و یا قوانین و استانداردها حسابداری نبوده که این موضوع بسته به نظر ممیز می باشد.

راه چاره چیست؟
در چنین شرایطی بهترین کار ممکن این است که ما طبق ماده ۲۳۷ برگ تشخیص مبتنی بر ماخذ و دلایل کافی را از ممیز دریافت کنیم و بعد با توجه به موارد مطرح شده مدارک و مستندات خود را اصلاح نموده و به صورت مجدد به ممیز تحویل دهیم.

اما اگر دفاتر مردود شوند چه؟
در این شرایط یعنی درآمد مؤدی قابل تعیین نیست.
در نتیجه در این حالت باید اثبات کنیم که درآمد قابل تشخیص و محاسبه می باشد.

نکته مهم : بهتر است این مهم را بدانید که عدم ارائه گزارشات فصلی فروش به هیچ وجه سبب رد دفاتر نمی گردد.

نکته : به ضرایب مالیاتی هنگام علی الراس شدن به هیچ عنوان نمی توان اعتراض کرد.
اما به قرائن مالیاتی که باید متکی به دلایل ماده ۲۳۷ باشد مانند فاکتورهای خرید ارائه نشده و یا قراردادهای ارائه نشده و.. است می توان اعتراض نمود.

در هر صورت برای اطلاعات بیشتر می توانید خودتان مطالعه کنید و یا با مشاوران موسسه حسابداری رهنما مشورت نمایید.

در ادامه به بررسی دلایل رد دفاتر خواهیم پرداخت:

 

❌ موارد رد دفاتر  به شرح ذیل هستند:

مالیات علی الراس چیست

یک) در صورتی که دفاتر ارائه شده به هر دلیلی از پلمب خارج شده باشد و یا فاقد یک یا چندین برگ باشد.

دو)  ثبت نکردن یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز .

سه)  ثبت تمام یا بخشی از یک فعالیت در حاشیه.

مورد چهار) ثبت تمام یا بخشی از یک فعالیت (آرتیکل) بین سطور.

پنجم) خراش دادن، پاک کردن و سعی بر محو کردن مندرجات  درون دفاتر به منظور سوء‌استفاده.

شش) قرار دادن بیش از حد و معمول جای سفید در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل بمنظور سوء‌استفاده کردن.

هفت) بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورتحساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تأخر ثبت حسابها باشد که در این صورت موجب ردشدن دفاتر نمی باشد. 

هشت) تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز در تبصره‌های ۲ و ۳ و ۴ ماده ۱۳ و تأخیر در تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرر در ماده ۱۴ و تأخیر در تحریر زاید بر حد مقرر در ماده ۱۷ این آئین‌نامه.

نه) عدم ثبت عملیات شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات ماده ۱۵ این آئین‌نامه.

ده)  اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در شرایطی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده ۱۱ این آئین‌نامه اقدام نشده باشد. 

یازده) در شرایطی که مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم استفاده نکنند. 

دوازده) ارائه ندادن آئین‌نامه‌ها یا دستورالعملهای کار ماشین  و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم‌ افزارهای حسابداری مورد استفاده و البته عدم تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده ۱۷ این آئین‌نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد کسانی که از سیستمهای الکترونیکی استفاده می کنند. 

سیزده) ارائه نکردن یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمب شده ( ولو نانویس )

چهارده)  استفاده کردن از دفاتر ثبت و پلمب شده سالهای گذشته ( با توجه به مقررات ماده ۳ این آئین‌نامه )

پانزده) تطبیق نداشتن مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سیستمهای الکترونیکی، در مورد اشخاصی که از سیستمهای مذکور استفاده می کنند. 

شانزده) ثبت هزینه‌ها و درآمدها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیرواقع در دفاتر بشرط احراز.

توضیح: ثبت هزینه‌هایی که وقوع آن محقق بوده اما به دلایل خاص قانونی قابل قبول از حیث مالیاتی نیستند و برگشت داده می‌شود، به منزله ثبت هزینه‌های غیرواقعی تلقی نمی‌ گردد.