پاسخ به سوالات متداول مالیاتی
در این مطلب قصد داریم به سوالات متداول مالیاتی که طی تماس های تلفنی و مراجعات حضوری از موسسه حسابداری رهنما پرسیده میشود پاسخ دهیم.
اگر حسابدار هستید یا به حرفه حسابداری علاقه مند هستید با ما همراه باشید زیرا به احتمال زیاد این سوالات برای شما هم پیش می آید.
مقدمه ای از مقاله سوالاتی که در مالیات متداول هستند
اگر شما هم آن دسته از افراد هستید که در واحد حسابداری یک شرکت مشغول به فعالیت هستید یا مدیریت عامل یک شرکت را بر عهده داشته باشید، بدون تعارف مبحث مالیات یکی از مهمترین مباحثی است که توجه ویژه شما رو به خود می طلبد.
با توجه با اهمیت بالایی که در بحث مالیات بخصوص در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم مطالب زیادی در وب سایت موسسه حسابداری رهنما انتشار یافته است که از شما دعوت می کنیم در قسمت مالیاتی وبلاگ موسسه حسابداری ما به مطالعه آنها بپردازید.
ما در مقاله سوالات متداول مالیاتی بصورت دقیق به برخی از سوالات رایج شما مودیان، مدیران عامل و حسابداران عزیز پاسخ داده ایم.
درست است که در مقالات گذشته به تعریف مالیات پرداخته ایم اما بد نیست مرور دوباره بر تعریف مالیات از یه زاویه دیگر داشته باشیم.
مالیات را میتوانیم یک نوع هزینه اجتمتاعی برایب تمامی افرادی که در جامعه حضور دارند بدانیم.
تمامی افراد جامعه برای آبادانی و پیشبرد اهداف یک ملت به سوی پیشرفت هرچه بیشتر مکلف به پرداخت مالیات با توجه به میزان درآمد و دارایی که دارند هستند.
به عبارتی دیگر مالیات یعنی اتقال بخشی از سود حاصل از دارایی و درآمد افراد جامعه که از طریق فعالیت های اقتصادی در کشور به حساب دولت بدست آورده اند و مکلفند تا با حساب دولت پرداخت کنند.
صاحب نظران و اقتصاد دانان اصولاً و بصورت معمول از مالیات بر مصرف در مقابل مالیات بر درآمد حمایت میکنند.
مثلاً سیگار را میتوانیم از جمله کالاهایی بدانیم که دولت جهت جلوگیری از مصرف آن مالیات سنگینی بر آن وضع نموده است.
یا مالیات بر مصرف گازوئیل.
با استناد به گزارشی که بنیاد خیریه بلومبرگ جدیداً توسط رویترز منتشر نموده، صنعت تنباکو ۱۰ درصد از درآمد مالیاتی کشورچین را به خود اختصاص داده است، شرکتهایی با زمینه فعالیت دخانیات مثل فیلیپ موریس حدود ۶ میلیون اندونزیایی را تحت استخدام مجموعه خود دارند.
این غول صنعتی به تنهایی بیش از ۶ میلیارد دلار مالیات غیرمستقیم به صندوق دولت پرداخت می کند.
سوالات متداول مالیاتی حسابداری
سوال مالیاتی اول.
برای ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت نهایتا چه میزان زمان داریم؟
پاسخ: برای ارسال اطهارنامه مالیاتی شرکت پس از پایان هر سال مالی نهایتاً ۴ ماه زمان داریم.
اظهارنامه مالیاتی دفترچه ای می باشد که کارنامه مالی شخص حقوقی یا حقیقی که مشمول پرداخت کردن مالیات باشد را مشخص می نماید.
در این دفترچه، تمامی رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، مستند بر ادله قانونی، ذکر شده است.
در زمان کنونی با راه اندازی نمودن سامانه سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی بصورت آنلاین، جایگزین نسخه چاپی شده است.
این سامانه از طریق یک لینک در وب سایت TAX.GOV.IR در دسترس مودیان قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که اگر هنگام وارد کردن اطلاعات در این سامانه جامع با ابهامی روبرو شدید، حسابداران موسسه حسابداری رهنما در ساعات اداری، پاسخگو شما هستند.
سوال مالیاتی دوم:
برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چه مقدار زمان در اختیار داریم؟
پاسخ: اظهارنامه ارزش افزوده یکی از مهم ترین اظهارنامه های مالیاتی می باشد که برای ارسال آن بعد از پایان هر فصل نهایتا ۱۵ روز زمان داریم.
لازم است بدانید که یکی از مهم ترین منابع درآمد بسیاری از دولتها، درآمدهایی است که از مالیات بر ارزش افزوده نشات می میگیرد.
دولت با دریافت کردن مالیات آن هم به صورت مستمر میتواند خدمات مهم و ضروری برای جامعه را با برنامه ریزی درست ارائه کند.
در حقیقت اجرای قانون مالیات ارزش افزوده در سالهای گذشته در کشورهای زیادی صورت گرفته است.
تجربه نشان دهنده این است که نظام مالیاتی می تواند یک منبع درآمد بسیار قابل اتکا برای دولت باشد.
اگر بخواهیم به مزیت مالیات بر ارزش افزوده اشاره کنیم باید بگوییم سادگی وصول آن برای دولت نسبت به انواع دیگر مالیات بسیار چشمگیر است.
این مزیتی سبب شده تا به مالیات بر ارزش افزوده بعنوان رایج ترین نوع مالیات شناخته شود.
البته مالیات بر ارزش افزوده به سبب مزایای دیگری مانند درآمد زایی بالا و البته مهمترین آن که کم کردن وابستگی درآمد دولت به نفت می باشد نزد دولت ها بسیار محبوب است.
سوال مالیاتی سوم:
پاسخ: نهایت فرصتی که جهت ارسال صورت معاملات فصلی در اختیار ما قرار داده می شود چقدر است؟
نهایت زمانی که به مودی مهلت داده می شود بعد از پایان هر فصل ۴۵ روز است.
کلیه بنگاه های اقتصادی، مطابق ماده صد و شصت و نه قانون مالیاتهای مستقیم مکلف هستند تا گزارش خرید و فروش فصلی را در یک بازه زمانی مشخص از طریق سامانه جامع معاملات فصلی بصورت الکترونیکی ارسال نمایند.
این مالیات با استناد به گزارش های خرید و فروش فصلی یا به عبارتی معاملات فصلی خرید و فروش در بازه زمانی مشخص تعیین می گردد.
سازمان مالیاتی کشور بر اساس گزارشات و معاملات فصلی است که می تواند، فرار مالیاتی و کتمان کردن مالیات توسط مودی را متوجه شود.
سوال مالیاتی چهارم:
حداکثر مهلت ارسال لیست مالیات بر حقوق چه میزان است؟
پاسخ: برای ارسال لیست مالیات بر حقوق ۳۰ روز زمان در اختیار شما قرار خواهد داده شد.
همانطور که قبلاً هم گفتیم پرداخت کردن مالیات یکی از بارزترین اهداف در تئوری های مالیاتی می باشد.
این تئوری در نهایت منجر به توزیع شدن عادلانه درآمد می شود.
حتماً بر این موضوع واقف هستید که در نظام مالیاتی ما ، مالیات بر حقوق بخشی از مالیات بردرآمد می باشد.
لازم به ذکر می باشد که مالیات بر حقوق در ردیف مالیات های مستقیم قرار می گیرد.
این مالیات با نسبت خاصی از درآمد شخص تعیین می گردد.
سوال مالیاتی پنجم:
گواهی نامه ارزش افزوده را چگونه و از کجا باید دریافت کنم؟
ابتدا جهت دریافت گواهی نامه ارزش افزوده باید بعد از تشکیل پرونده مالیات بر ارزش افزوده به وب سایت ارزش افزوده ورود کنیم.
سپس درخواست خود مبنی بر صدور گواهی ارزش افزوده را ارائه کنید.
بعد از گذشت مقدار زمانی روتین اداری این گواهی برای شما از طریق سرویس پست ارسال می گردد.
مطابق با قانون، تنها افراد و شرکتهایی به دریافت مالیات ارزش افزوده هستند که مجوز لازم برای این کار را دریافت کرده باشند.
در حقیقت این مجوز همان گواهی مالیات بر ارزش افزوده می باشد.
جهت دریافت کردن گواهی مالیات بر ارزش افزوده باید از تمامی مراحل ثبت نام و تکمیل کردن پرونده مالیات بر ارزش افزوده عبور کرده باشید.
لازم است بدانید که گواهی مالیات بر ارزش افزوده یکی از اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده نظام مالیاتی می باشد.
کلیه واحدهای اقتصادی که مشغول به تولید و یا توزیع کالا هستند باید این مجوز را دریافت نمایند.
در شرایطی که این کسب وکارها مجوز لازم یا همان گواهی مالیات بر ارزش افزوده را اخذ نکرده باشند، اما با این حال اقدام به مالیات نمایند مرتکب کاری خلاق قانون شده اند.
در این مطلب به سوالات متداول مالیاتی که در بالا مطالعه کردید پاسخ داده شد.
امیدواریم توانسته باشیم قدم بسیار کوچکی جهت آگاهی شما حسابدار عزیز برداشته باشیم.
آیا اداره مالیات می تواند توقیف اموال کند؟
می توانیم اینطور عنوان کنیم که ماده ۱۶۱ مملو از نکاتی می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.
در حقیقت کلمه به کلمه ماده ۱۶۱ قانون مالیات های مستقیم می تواند تاثیر بسزایی در سر انجام امور مالیاتی کسب و کارها داشته باشد.
سه نکته در خصوص ماده ۱۶۱ وجود دارد که با هم به بررسی آنها خواهیم پرداخت
اولین نکته مالیاتی مهم
در این ماده اینطورعنوان شده است که هر زمان قبل از قطعیت، سازمان امور مالیاتی حساس شود که فرار مالیاتی مودی شکل میگیرد.
اداره سازمان امور مالیاتی این اختیار را دارد تا دستور توقیف اموال را صادر کند.
به این مهم دقت داشته باشید که در این ماده گفته شده است مالیات نباید قطعیت شده باشد.
به عبارتی اگر مالیات قطعی شده باشد(به عبارت دیگر برگ قطعی صادر گردیده باشد) دیگر به هیچ عنوان ماده ۱۶۱ کارایی نخواهد داشت.
اگر مبدا قطعیت را ماده ۲۲۹ قانون مالیات های مستقیم بدانیم، به این معناست که صدور برگ تشخیص، در نتیجه روند قطعیت را می توان با صدور برگ قطعی همزمان دانست.
دومین نکته مالیاتی مهم:
در این ماده اینطور بیان شده است که ممیز می تواند(نه اینکه باید بلکه اختیار دارد) که دستور توقیف اموال مودی را به هیات حل اختلاف مالیاتی احاله دهد.
به این معنا که ممیز از طریق رییس سازمان امور مالیاتی باید از هیات حل اختلاف مالیاتی درخواست توقیف اموال دهد و اگر هیات حل اختلاف مالیاتی موافقت کرد اموال مودی توقیف خواهد شد(البته لازم به ذکر است که شرط اصلی این است که قبل از قطعیت باشد)
دقت داشته باشید که مودی این امکان را دارد که به رای هیات حل اختلاف مبنی بر دستور توقیف اعتراض خود را به ثبت برساند و این حق قانونی وی می باشد.
سومین نکته مالیاتی مهم
در این ماده از کلمه تامین مالیات استفاده شده است.
توجه داشته باشید که تامین در اینجا به معنای عموم آن یعنی تامین کالا و خدمات نیست.
بلکه در اصطلاح حقوقی به معنای توقیف اموال نزد خواسته به دستور خواهان که خواهان در اینجا سازمان مالیاتی می باشد و خواسته همان مودیست.
انواع مالیاتها در ایران کداماند؟
پاسخ:
مالیاتها در ایران به دو دسته کلی تقسیم میشوند:
- مالیاتهای مستقیم: شامل مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی.
- مالیاتهای غیرمستقیم: شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر کالاها و خدمات.
چه مدارکی برای ثبتنام مالیاتی نیاز است؟
پاسخ:
برای ثبتنام مالیاتی، مدارک زیر ضروری است:
- کارت ملی و شناسنامه برای اشخاص حقیقی.
- اساسنامه، آگهی تأسیس، و مدارک شناسایی مدیران برای اشخاص حقوقی.
- اطلاعات حساب بانکی و شماره اقتصادی.
چگونه میتوان اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی کرد؟
پاسخ:
در صورت عدم موافقت با برگ تشخیص مالیاتی، میتوانید ظرف ۳۰ روز از تاریخ دریافت برگ تشخیص، اعتراض خود را به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارائه دهید.
آیا تراکنشهای بانکی مشمول مالیات هستند؟
پاسخ:
بله، تراکنشهای بانکی که نشاندهنده درآمد یا فعالیت اقتصادی باشند، مورد بررسی قرار میگیرند. اگر این تراکنشها با اظهارنامه مالیاتی همخوانی نداشته باشند، مشمول مالیات خواهند شد.
نقش مؤسسات حسابداری در امور مالیاتی چیست؟
پاسخ:
مؤسسات حسابداری با ارائه خدمات مشاوره، تهیه و ارسال اظهارنامه، و مدیریت مالی، به افراد و کسبوکارها کمک میکنند تا مسائل مالیاتی خود را بهدرستی انجام دهند و از جرایم جلوگیری کنند.
در آخر مطلب سوالات متداول مالیاتی :
اگر با مطالعه پاسخ سوالات مالیاتی به جوابی که دنبالش بودید نرسیدید.
تنها کافیست از طریق تماس تلفنی سوالات و ابهامات خود را با کارشناسان موسسه حسابداری رهنما در میان بگذارید.
کارشناسان ما شما را راهنمایی نموده و جهت حل مشکلات شما مشاوره رایگان ارائه می کنند.
در صورتی که به دنبال افزایش سطح دانش خود بعنوان حسابدار مالیاتی را دارید می تواند از خدمات آموزشی موسسه حسابداری زیر مجموعه شرکت حسابداری رهنما محاسب کاسپین استفاده کارده و در دوره های کارآموزی حسابداری ما شرکت نمایید.
سلام وقت شما استاد گرامی بخیر یک سوال از خدمت شما داشتم/ میخواستم ببینیم راهی وجود داره که ما بتونیم گواهی مالیات بر ارزش افزوده رو بصورت دائمی و با مدت نامحدود دریافت کنیم؟
سلام اگر امکانش هست یک آموزش جامع در خصوص ارسال اظهارنامه فصلی قرار بدید لطف بزرگی می کنید.
ممنون از سایت خوب موسسه حسابداری رهنما