نحوه بستن حسابهای موقت در حسابداری تعهدی
قلا از توضیح موضوع بستن حساب های موقت در حسابداری تعهدی بهتر است تعریف حسابداری تعهدی را بدانیم:
پس در حال حاظر بستن حسابهای موقت در حسابداری تعهدی را فراموش کنید و تمرکز خود را صرف یاد گیری معنی حسابداری تعهدی کنید.
یکی از مهمترین وظایف حسابداران شناسایی زمان های مناسب مالی می باشد.
زمان پرداخت، دریافتی های مالی و تنظیم سند مناسب برای آنها به کمک نرم افزار های حسابداری و مالی که در نهایت کار یک مجموعه کامل بد و بستان، درآمد ها و هزینه های یک سازمان به وجود می آورد.
دقت داشته باشید که همیشه حسابداری با یک فرمول مشخص به جلو حرکت نمی کند.
به همین جهت است که رشته ها و شاخته های تخصصی متفاوتی در این حرفه به وجود آمده تا پاسخگو کلیه نیازهای هر نوع شرکت یا کسب و کاری باشد.
حسابداری تعهدی را میتوان یکی از انواع حسابداری دانست.
کاربرد ای نوع حسابداری بصورت معمول در شرکت های دولتی است.
تنها کافیست تا یک نگاه کوچک به معاملاتی که در اطرافتان در حال انجام است بندازید تا متوجه شوید بارها و بارها حسابداری تعهدی در زندگی شما اتفاق افتاده است.
نکته اینجاست بدون آنکه از نام این نوع حسابداری با خبر باشید به دفعات زیاد این نوع حسابداری را در زندگی خود بکار گرفته اید.
در حقیق حسابداری تعهدی عملکرد و موقعیت یک کسب و کار را به کمک شناسایی رویداد های مالی و اقتصادی اندازه گیری می کند بدون اینکه تراکنش نقدی را در نظر بگیرد.
در این نوع روش از حسابداری درآمد و هزینه زمانی به ثبت می رسد که تراکنش اتفاق افتاده باشد به جای اینکه وجه نقد دریافت یا پرداخت شده باشد.
حسابداری تعهدی در حقیقت روش ثبت معاملات و کلیه درآمد های یک کسب و کار است که پایبند به زمان وصول نیست.
حسابداری تعهدی چه مزایایی می تواند داشته باشد؟
در حسابداری تعهدی امکان دسترسی رودهنگام به کلیه اطلاعات سازمانی و وضعیت سازمان وجود خواهد داشت.
برای تعیین نمودن درآمدها و هزینه های واقعی دوره های مالی و گزارشگیری صحیح از فعالیت های مالی در انتهای هر سال تنها با به کار گرفتن حسابداری تعهدی قابل انجام می باشد.
اطلاع داشتن از میزان و ارزش کلی موجودی ها و دارایی های سازمان با ثبت نمودن و ضبط کردن موجودی های جنسی و دارایی های ثابت شامل کلیه اموال، تمامی ماشین آلات و البته تجهیزات در سیستم حسابداری تعهدی قایل دسترسی می باشد.
امکان تعیین کردن قیمت تمام شده در هر کدام از پروژه ها، امکان محاسبان و ثبت استهلاک، دسترسی داشتن به تمامی اطلاعات برنامه ریزی شده و اعمال کنترل مدیریتی، امکان سنججیدن مسئولیت پذیری کلیه افراد ارشد یک سازمان، ارزیابی نمودن و انعکاس دارایی ها، امکان مقایسه کردن وضعیت موجود با وضعیت مطلوب و تناسب آن با مأموریت های سازمان از نظر منابع و تعیین تکلیف کردن میزان درآمدهای وصول نشده هر دوره مالی و البته امکان برنامه ریزی کردن جهت وصول نمودن آنها را امکان پذیر می نماید..
حالا که معنی حسابداری تعهدی را میدانید به موضوع اصلی یعنی بستن حسابهای موقت در حسابداری تعهدی باز می گردیم.
۱ مرحله اول بستن حسابهای مربوط به درآمد:
هر کدام از حساب های درآمد که دارای مانده بستانکار هستند بدهکار بوده و حساب خلاصه سود و زیان به میزان مجموع مانده حسابهای درآمد بستانکار می گردد .
۲ مرحله دو بستن حساب های مربوط به هزینه:
هر کدام از حساب های هزینه که دارای مانده بدهکار هستند، بستانکار و حساب خلاصه سود و زیان به میزان مجموع مانده حساب های هزینه بدهکار می شود.
۳مرحله شماره سه برای بستن حسابهای موقت در حسابداری تعهدی بستن حساب خلاصه سود و زیان:
توجه داشته باشید که مانده حساب های خلاصه سود و زیان بیان کننده میزان سود و زیان خالص دوره مالی می باشد .
اگر این مانده بستانکار باشد عنوان کننده میزان سود خالص است و بالعکس .
در واقع این حساب با حساب سرمایه بسته می شود .
۴ مرحله شماره بستن حساب برداشت:
حساب سرمایه به مبلغ مانده حساب برداشت بدهکار و حساب برداشت به همین مبلغ بستانکار می شود.
امیدواریم که مطلب آموزش بستن حسابهای موقت در حسابداری تعهدی برای شما مفید بوده باشد.
برای رفع هرگونه ابهام و یا سول می توانید از همکاران ما مشاوره مالی و مالیاتی دریافت کنید.
خیلی مفید و عالی
امیدوارم بیشتر شاهد انتشار چنین مطالب ارزشمندی باشیم
حسابداری تعهدی رو خیلی خوب و کوتاه توضیح دادین آفرین بر شما
عالییییییییییی