رسیدگی به اختلاف مالیاتی و انواع آن
رسیدگی به اختلاف مالیاتی انواع مختلفی دارد که در این مطلب به بررسی آنها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید
مالیات را میتوانیم یکی از اصلی ترین منابع تامین مالی دولت بدانیم.
دولت همواره سعی بر این دارد با ساخت یک سیستم کارآمد به دقیق ترین شکل ممکن مالیات را از مودیان مالیاتی اخذ نماید.
فرآیند اخذ مالیات به این جهت صورت میگیرد که دولت بتواند هزینه خود را تامین کند.
متاسفانه ما در در ایران با پدیده ای به نام با فرار گسترده مالیاتی مواجه می باشیم.
توجه داشته باشید که دولت و قانون گذار به فکر این است که با طراحی و ساخت سیستم ها و سامانه هایی هوشمند جهت دریافت و محاسبه مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی را به شکلی اتوماتیک مطابق با قانون مالیاتهای مستقیم اجرایی کند.
مطابق با ق.م.م کلیه مودیان موظفند تا در یک بازه زمانی مشخص نسبت به تحویل برگ اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.
هر چند که مدتی می باشد که ثبت اظهارنامه مالیاتی به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام می پذیرد و همه ساله در روزهای تحویل برگه اظهارنامه مالیاتی در حال حاضر در پایگاه الکترونیکی اداره امور مالیاتی به ثبت می رسد اختلافاتی بین مودیان مالیاتی و اداره امور مالیاتی شکل میگیرد.
توجه داشته باشید که :
قوانین و مقررات مربوط به مالیات مخصوصاً ق.م.م شیوه های گوناگونی را برای رسیدگی کردن و حل و فصل اختلافات مالیاتی در نظر گرفته اند.
در این مطلب قصد داریم تا شما مخاطبین عزیز وب سایت موسسه حسابداری رهنما را با اصلی ترین روشهای رسیدگی و حل و فصل کردن اختلافات مالیاتی آشنا سازیم.
موسسه حسابداری رهنما با در اختیار داشتن وکلای متخصص مالیاتی و مشاورین حقوقی حرفه ای و مجرب، آماده ارائه خدمات مختلف در زمینه مالیات و دعاوی مالیاتی است
تنها کافیست از طریق تماس تلفنی نسبت به دریافت مشاوره مالیاتی از موسسه خدمات مالیاتی رهنما اقدام نمایید.
۱_ اولین مورد رسیدگی ماهیتی می باشد:
به مراجع حل اختلاف مالیاتی این اختیار داده شده است که به طور ماهوی وارد پرونده شوند و رای مقتضی شامل تایید، تعدیل، قرار رسیدگی مجدد، رفع تعرض یا تجدید دعوت را صادر کنند.
۲_ دومین مورد رسیدگی از نوع شکلی است:
به یاد داشته باشید که:
شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری تنها به آراء قطعی شده از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی مورد شکایت مودیان یا سازمان امور مالیاتی کشور به شرحی که ذکر شد رسیدگی خواهد کرد.
۳_ سومین مورد رسیدگی به صورت شکلی و ماهیتی می باشد:
هیأت موضوع ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم تنها از این وضعیت برخوردار است که نخست با وارد دانستن عدم رعایت قوانین و مقررات موضوع بتواند به ماهیت رسیدگی شده ورود کند و رای مقتضی صادر کند.
در غیر این حالت تنها به صورت شکلی وارد شده و در صورت عدم احراز نقص رسیدگی یا رعایت قانون رای مبنی بر رد شکایت صادر کند.
۴_ از دیگر انواع رسیدگی به اختلاف مالیاتی رسیدگی در دیوان عدالت اداری کشور می باشد
دقت داشته باشید که :
دیوان عدالت اداری در اجرای اصل ۱۷۳ قانون اساسی از سال ۱۳۶۰ تحت عنوان مرجع قضایی رسیدگی کننده به کلیه شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین، واحدها یا آیین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها شکل گرفته است.
با استناد به بند ۱ ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری کشور رسیدگی به کلیه شکایات و تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی (حقوقی بخش خصوصی) از تصمیمات و اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور و یا ماموران مالیاتی درصلاحیت دیوان می باشد.
علاوه بر آن مطابق با بند ۲ ماده ۱۳ رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی کمیسیونهای مالیاتی (هیاتهای حل اختلاف مالیاتی) در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد.
هیئت حل اختلاف مالیاتی چیست؟
با استناد به ماده ۲۴۴ قانون مزبور مرجع رسیدگی به کلیه اختلافات مالیاتی جز در مواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش بینی شده، هیئت حل اختلاف مالیاتی می باشد.
دقت داشته باشید که هر هیئت حل اختلاف مالیاتی به موجب همین ماده از ۳ نفر به شرح ذیل متشکل شده است.
۱ نفر نماینده سازمان امور مالیاتی جمهوری اسلامی ایران
یک نفر قاضی شاغل یا بازنشسته؛
هر زمان در شهرستان ها یا مراکز استانها قاضی بازنشسته واجد شرایط در دسترسی نباشد، با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس قوه قضائیه یک نفر قاضی شاغل را برای عضویت هیئت معرفی خواهد نمود.
یک فرد بعنوان نماینده از اتاق بازرگانی کشور و صنایع و معادن یا اتاق تعاون یا جامعه حسابداران رسمی یا مجامع حرفه ای یا تشکل های صنفی یا شورای اسلامی شهر (انتخاب به عهده مودی می باشد)
در شرایطی که برگ تشخیص مالیات ابلاغ قانونی گردیده باشد و یا اینکه همزمان با تسلیم کردن اعتراض به برگ تشخیص در مهلت قانونی مودی انتخاب خود را اعلام نماید، سازمان امور مالیاتی با درنظر گرفتن نوع فعالیت مودی یا موضوع مالیات مورد رسیدگی، از بین نمایندگان مزبور یک نفر را نیز انتخاب می نماید.
به این نکته دقت داشته باشید که:
زمان رسیدگی هیئت حل اختلاف مالیاتی در ارتباط با هر پرونده مالیاتی باید به مامور تشخیص مربوط و مودی مالیاتی ابلاغ شود.
بصورت کلی فاصله بین ابلاغ و روز جلسه رسیدگی به هیچ عنوان نباید کمتر از ۱۰ روز باشد.
مگر اینکه مودی درخواست نماید و در جواب و واحد مربوطه موافقت کند.
توجه داشته باشید معمولا هیئتهای حل اختلاف با حضور سه نفر رسمی می باشد.
برای هیئت مزبور با اکثریت آراء صادر می گردد و قطعی و لازم الاجراست اما نظر اقلیت باید در متن رای نیز درج شود.
البته لازم به ذکر است که معمولا مودیان یا سازمان امور مالیاتی می توانند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیئت، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوع یا نقص رسیدگی با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت نمایند.
به عبارت دیگر درخواست نقض رای و تجدید رسیدگی کنند.
امیدوارم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.
در صورت وجود هرگونه سوال و ابهام می تواند نسبت به دریافت مشاوره مالیاتی در رشت از موسسه حسابداری رهنما اقدام نمایید.
اگر که آشنایی با قوانین نداشته باشی هیچ جوره نمیتونی حق خودت رو ثابت کنی.
چه اهمیتی داره؟؟؟ به نظر من تا آشنا نداشته باشی توی اداره مالیات کارت پیش نمیره
بسیار خوب و مفید مطلب مراحل رسیدگی مالیاتی رو توضیح دادید تشکر بابت زحمات شما