فشار پرقدرت مالیات و حمایت ضعیف تامین اجتماعی/ چرخ گردشگری شکست

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – رضا آرمانیان: پس از شیوع کرونا یکی از مشاغلی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفت صنعت هتلداری است تا جایی که به دلیل منع مسافرت و عدم تردد مردم بین شهرها هتلداران در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و اوضاع نابسامان این صنعت و بیکاری در این صنف آنقدر بالا گرفت که حتی انتقاد آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد را هم درپی داشت. تا آنجا که وی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ دی ماه گذشته به عدم مدیریت درست کشوری در برخی تصمیمات کرونایی اشاره و اظهار می‌کند: «تمام مراکز اقامتی همچون هتل‌ها و رستوران‌ها تعطیل و به تبع آن ۳۷ هزار نیروی روزمزد بیکار شدند و حتی برخی هتلداران و کسبه معتبر بازار شهر مشهد گفته‌اند که به خاطر تعطیلی فعالیت‌هایشان دیگر از پس اداره زندگی خود هم بر نمی‌آیند.»
این در حالی است که مطابق تصمیمات ستاد ملی کرونا و مصوباتی که صورت گرفت قرار بود با فعالان این صنف و صنوف گردشگری به ویژه از سوی اداره دارایی و بیمه تأمین اجتماعی در گرفتن مالیات و بدهی‌ها و جرایم بیمه تعامل بیشتری داشته باشند، امری که در واقعیت چنین پیش نرفت! تا جایی که حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران گفته است: از سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی به خاطر دریافت جریمه، برخلاف مصوبه ستاد ملی کرونا شکایت می‌کنیم چرا که سازمان امور مالیاتی برای سه ماه فروردین اردیبهشت و خردادماه ۹۹ که طبق مصوبه ستاد کرونا نباید مالیات دریافت می‌کرد ۱۰ درصد جریمه لحاظ کرده و سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه ۲ درصد جریمه تعیین کرده است.
بیکاری‌های گسترده و خطر ورشکستگی صنعت گردشگری را تهدید می‌کند
حالا صنعت هتلداری با وجود بیکاری گسترده در این صنف و تعطیلی‌های پی در پی و عدم تعامل اداره دارایی و بیمه تأمین اجتماعی با آنها دچار مشکلات بسیاری شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است.‌
خبرنگار مهر، به منظور پیگیری این مهم به سراغ جامعه هتلداران خراسان رضوی رفته است. امیر سزاوار، رئیس جامعه هتلداران حرفه‌ای خراسان رضوی و رئیس کانون گردشگری استان در گفت و گو با مهر می‌گوید: آنچه در ستاد کرونا تصویب شد یک بسته حمایتی است که یکی از بندهایش این است که اداره دارایی نباید تا پایان امسال بدهی‌های هتل‌ها را دریافت کند. یعنی اگر برگه مالیاتی برای کسی صادر شده تا انتهای سال یعنی ۲۹ اسفندماه نباید آن را وصول کند.
وی با بیان اینکه دارایی خراسان رضوی این مصوبه را عمل کرده است، می‌افزاید: اداره دارایی می‌گوید جریمه دیرکرد به بدهی‌ها تعلق می‌گیرد. در حالی که برخی می‌گویند این مصوبه شامل جریمه دیرکرد نمی‌شود.
دارایی می‌گوید: جریمه دیرکرد به بدهی‌ها تعلق می‌گیرد. در حالی که برخی می‌گویند این مصوبه شامل جریمه و دیرکرد نمی‌شود سزاوار عنوان می‌کند: یکی از مراجع قضائی یا ستاد کرونا باید کامل این را مشخص کند که مصوبه‌ای که گذاشتن آیا شامل جریمه دیرکرد می‌شود یا نمی‌شود؟ اگر ستاد ملی کرونا بگویند نمی‌شود پس دارایی هم نباید بابت این چند ماهی که دارد با تأخیر بدهی‌های خود را وصول می‌کند، جریمه دیرکرد دریافت کند اما اگر ستاد ملی کرونا بگوید نه ما منظورمان این بوده که جریمه دیرکرد هم دریافت شود بحثش جداست.

بودن یا نبودن مسئله جریمه است!
سزاوار با اشاره به قانونی که می‌گوید اگر تا انتهای ماه حق بیمه مشمول لیست بیمه پرسنل را در ماه قبل پرداخت نکنید دو درصد به شما جریمه تعلق می‌گیرد، ادامه می‌دهد: حالا اینکه ستاد ملی کرونا گفته چند ماه این را دیرتر بگیرید آیا شامل جریمه می‌شود یا نمی‌شود؟
وی ابراز می‌کند: یکی از مراجع ذیصلاح که اجازه تصویب این مصوبات ستاد ملی کرونا را دارد باید این را مشخص کند اما آنچه مسلم اینکه منظور از این مصوبه بدون دریافت جریمه بوده است چرا که اگر قرار باشد جریمه گرفته شود اصلاً لازم نبود مصوبه‌ای باشد خود ما می‌توانستیم این موارد را با چند ماه تأخیر پرداخت کنیم و جریمه را هم بدهیم.
اگر قرار باشد جریمه گرفته شود اصلاً لازم نبود مصوبه‌ای باشد خود ما می‌توانستیم این موارد را با چند ماه تأخیر پرداخت کنیم و جریمه را هم بدهیم رئیس جامعه هتل داران استان می‌گوید: اینکه عنوان شده مساعدت بشود و این چند ماه را دیرتر دریافت کنند منظورشان این نبوده که جریمه آن را هم دریافت کنند.
وی می‌افزاید: در شهر مشهد ما ۲۴۰ هتل داریم که ۶۳ یا ۶۴ تا باز هستند و مابقی کاملاً تعطیل هستند و مشکل اساسی هم نبود مسافر است و تا زمانی‌که مردم سفر نروند و تردد مسافر نباشد وضعیت به همین شکل خواهد بود و وضعیت باز بودن هتل‌ها به حدی نمی‌رسد که باز بودن آنها توجیه پذیر باشد.
هتل‌ها هنوز با امید زنده هستند
سزاوار اظهار می‌کند: از همه مهم‌تر، آنچه برخی هتل‌ها را تاکنون هنوز در برخی هتل‌ها را تخته نکرده، امید است یعنی امید داشتند که یک ماه دیگر دو ماه دیگر کرونا تمام می‌شود و اوضاع بهتر می‌شود و این فصل را تا فصل دیگر گذراندند ولی اوضاع بهتر نشد. حالا هم امیدواریم تا پایان سال با کمتر شدن شیوع کرونا یا آمدن واکسن اوضاع بهتر شود ولی آیا کسی مطمئن هست که کی این اوضاع بهتر می‌شود؟
سید محمد حسینی عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران خراسان رضوی هم به خبرنگار مهر می‌گوید: اکنون از حدود ۲۴۳ هتل استان ۱۸۳ هتل تعطیل هستند. وی می‌افزاید: در اسفند ۹۸ که مشکل کرونا پیش آمد در جلسات متعددی که در استانداری با معاونت زیارت داشتیم مدیر کل وقت اداره دارایی قول دادند که حتی برگه‌های قطعی که برای هتل‌ها صادر شده را امحا کنند ولی متأسفانه وارد سال ۹۹ که شدیم برای اکثر هتل‌ها از جمله هتل خود ما که رقمی معادل ۵۰۰ میلیون تومان بدهی داشتیم ضرب الاجل گذاشتند و گفتند اگر تا آخر خرداد مالیات پرداخت نشود به صورت ماهیانه جریمه‌هایی را اعمال خواهیم کرد.
ضرب الاجل گذاشتند و گفتند اگر تا آخر خرداد مالیات پرداخت نشود به صورت ماهیانه جریمه‌هایی را اعمال خواهند کرد
حسینی می‌افزاید: در سازمان تأمین اجتماعی نیز به همین شکل، از ابتدای داستان کرونا می‌گفتند: مشروط بر اینکه کارگری را اخراج نکنید تسهیلاتی به شما تعلق خواهد گرفت. اما وارد سال ۹۹ که شدیم گفتند برای اینکه بتوانیم بیمه بیکاری به کارگرها پرداخت کنیم باید با آنها تسویه کنید.
وی عنوان می‌کند: در تمام جلسات نیز هیئت مدیره و رئیس هیئت مدیره جامعه هتل داران تاکید داشتند از صندوق ذخیره اداره کار پرسنل را شارژ کنند تا هتل‌ها مجبور نباشند پرسنل‌شان را تعدیل کنند اما مسئولان این سازمان‌ها گفتند ما چنین قانونی نداریم و در صورتی می‌توانیم پرداختی داشته باشیم که شما با کارگران تسویه کنید.
حسینی می‌افزاید: طبیعتاً ما و همه هتل‌هایی که در حال حاضر تعطیل هستند مجبور شدیم با نیروهایمان تسویه کنیم تا آنها بتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند اما مشکلات زیادی بین تأمین اجتماعی و اداره کار ایجاد شد و این دو اداره پرسنل ما را پاس‌کاری می‌کردند تا در نهایت از یک هفته قبل قرار شد تا مبالغ مورد نظر تا ۱۵ بهمن ماه واریز شود.

وی با اشاره به عدم مدیریت صحیح در این زمینه می‌گوید: از ابتدای سال فقط برای برخی پرسنل مجموعاً یک میلیون و چهارصد هزار تومان پرداخت شده و دیگر هیچ مبلغی پرداخت نشده است.
حسینی به مشکلات دوران پسا کرونا اشاره کرده و می‌گوید: تعداد زیادی از کارگران و پرسنل با تجربه و دوره دیده هتل‌ها به دنبال شغل دیگری رفتند برخی بدون هیچ تجربه‌ای دست به مشاغلی زده‌اند و مشکلاتی برای خودشان درست کرده‌اند.
۲۰ هزار نفر در خراسان رضوی به دلیل تعطیلی هتل‌ها بیکار شده‌اند
حسینی ادامه می‌دهد: در دوران پسا کرونا اگر بخواهیم پرسنل قبلی را به کار بازگردانیم در واقع با انبوهی از مشکلات کارگرهای کار نابلد و آموزش ندیده مواجه هستیم که خود این تبعاتی خواهد داشت از جمله ارائه خدمات ضعیف‌تر و نارضایتی در بین میهمانان و زائران که خود به داستانی تبدیل خواهد شد.
وی اظهار می‌کند: هتل ما از سال ۶۵ در حال فعالیت است و ۸۵ نفر پرسنل شاغل در این هتل داشتیم که اکنون فقط شش نفر از آنها باقی مانده‌اند.
عضو هیئت مدیر جامعه هتل داران خراسان رضوی می‌گوید: گزارشی که از مجموع واحدهای اقامتی استان برآورد شده است حدود ۲۰ هزار نفر در خراسان رضوی به دلیل تعطیلی هتل‌ها بیکار شده‌اند که این آمار مربوط به حدود دوهزار هتل، مسافرخانه و شرکت‌های درگیر در حوزه گردشگری است.
حسینی با بیان اینکه ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم، بیان می‌کند مسئولان ساختمان‌های بلند مرتبه هتل‌ها را می‌بینند ولی مسائل و مشکلاتی که پشت این ساختمان‌ها وجود دارند را نمی‌بینند.
مسئولان ساختمان‌های بلند مرتبه هتل‌ها را می‌بینند ولی مسائل و مشکلاتی که پشت این ساختمان‌ها وجود دارد را نمی‌بینند وی می‌افزاید: ما پس از گسترش کرونا فکر می‌کردیم این بیماری حداکثر تا اردیبهشت و خرداد ۹۹ تمام شود و اوضاع به حالت عادی بازگردد در نتیجه با قرض و وام و سودهای بالا اقدام به تعمیرات و آماده سازی کردیم اما این اتفاق نیفتاد و ما ماندیم و بدهی‌های سنگین.
حسینی می‌گوید: با توجه به عواقب و عوارضی که کرونا بر حوزه گردشگری وارد کرده است توقع داریم معافیت چند ساله مالیاتی برای فعالان بخش گردشگری اعمال شود.
صنعت هتلداری یا بهتر است بگوئیم گردشگری، این روزها حال خوشی ندارد و این مسئولان هستند که باید با وجود تمام مشکلات به دور از شعار و تصمیم‌های غیر قابل اجرا، توجه ویژه‌تری به هتل‌ها و صنعت گردشگری خراسان رضوی به ویژه کلان شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران اسلامی داشته باشند.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *