درخواست بازنشستگی از تامین اجتماعی

چگونه درخواست بازنشستگی بدهیم؟موسسه حسابداری رهنما

چگونه درخواست بازنشستگی بدهیم؟موسسه حسابداری رهنما


درخواست بازنشستگی از تامین اجتماعی

برای درخواست بازنشستگی از تامین اجتماعی چه اقداماتی مورد نیاز است؟

در ابتدای این نوشته قصد داریم یک توضیح کوتا و مختصر در خصوص سازمان تامین اجتماعی و ارتباط آن با بازنشستگان ارائه کنیم:

سازمان تامین اجتماعی در کشور ایران، به عنوان یک سازمان دولتی، مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان را برعهده دارد.

بازنشستگی در ایران به دو صورت پایدار و غیرپایدار امکان‌پذیر است.

در بازنشستگی پایدار، بازنشستگان همچنان از حقوق و مزایای دوران کار خود، شامل حقوق ماهیانه، بیمه تکمیلی، بیمه سلامت و سایر مزایا، ادامه خواهند داد.

برای این منظور، بازنشستگان باید پس از بازنشستگی، به صورت دوره‌ای به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهند.

در صورت ارائه مدارک کامل و صحیح، سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان حقوق و مزایای لازم را پرداخت خواهد کرد.

مشاوره قانون کار تلفنی و آنلاین که در یک لحظه و زیر یک دقیقه ارتباط برقرار شود، راه حلی مطمئن و سریع برای بازنشستگان است تا از تمام قوانین آگاهی

پیدا کنند.

در بازنشستگی غیرپایدار، بازنشستگان تنها یک پاداش بازنشستگی دریافت می‌کنند و دیگر هیچ حقوق و مزایای دوران کار را نخواهند داشت.

این نوع بازنشستگی معمولاً برای کارکنانی اتفاق می‌افتد که در دوران کار، به دلیل مشکلات شخصی یا به دلیل عدم توانایی در ادامه کار، تصمیم به بازنشستگی گرفته‌اند.

به طور کلی، سازمان تامین اجتماعی در کشور ایران، مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان را برعهده دارد و بازنشستگی در ایران به دو صورت پایدار و غیرپایدار امکان‌پذیر است.

دقت داشته باشید :

در صورتی که مشمولی قانون تامین اجتماعی هستید در صورت برخورداری از شرایط ذیل  می توانید از مستمری بازنشستگی استفاده نمایید :

برخوردار بودن از حداقل سابقه پرداخت حق بیمه پیش از تاریخ  تقاضای بازنشستگی و برخوردار بودن از ۶۰ سن سال تمام برای آقایان می باشد.

درصورتی که برای خانم ها ۵۵ سال است.

درخواست بازنشستگی _ موسسه حسابداری رهنما
درخواست بازنشستگی _ موسسه حسابداری رهنما

 حالا سوال به وجود می آید که آیا بازنشستگی در صنف های گوناگون  با یکدیگر متفاوت است یا خیر ؟

در ارتباط با این موضوع آقای محمد حسن زدا، سرپرست سابق سازمان تامین اجتماعی در جواب به این سوال گفتند :

باور ها بر این است که در صنف های مختلف جهت بازنشستگی تفاوت هایی بسیاری وجود دارد.

اما این یک باور اشتباست و بر خلاف این تصور ها هیچگونه تفاوتی وجود ندارد.

هر شخصی که مشمول قانون تامین اجتماعی می باشد جدا از اینکه از چه عنوان شغلی برخوردار است جهت بازنشستگی دارا بودن از حداقل سابقه پرداخت نمودن حق بیمه یا شرایط سنی مطرح شده در قانون الزامی می باشد .

دقت داشته باشید که بیمه شده می تواند در صورت داشتن شرایط قانون به سازمان تامین اجتماعی درخواست بازنشستگی ارائه کند.

لازم به ذکر می باشد که:

 آگاهی از این نکته الزامی می باشد که کارفرما امکان صدور درخواست برای بازنشستگی کارگر خود را ندارد .

تنها در صورتی کارفرما می تواند تقاضای بازنشستگی کارگر خود را داشته باشد که حداقل پنج سال از زمان قانونی بازنشستگی شخص مشمول گذشته باشد .

آیا بازنشستگی در مشاغلی که سخت و زیان آور هستند شرایطی خاصی دارد ؟

به این نکته توجه داشته باشید که:

بازنشستگی برای افرادی که در مشاغل سخت و زیان آور مشغول به فعالیبت هستند مشروط به برخورداری از حداقل ۲۰ سال سابقه متوالی و یا ۲۵ سال سابقه متناوب است.

نکته مهم اینجاست:

در شرایطی که اگر در هر مورد حق بیمه افراد به سازمان تامین اجتماعی بصورت کامل و بدون کاستی پرداخت شده باشد بدون در نظر گرفتن شرایط سنی، فرد این امکان را دارد که تقاضای بازنشستگی نماید .

حالا اگر مطابق با تصمیم کمیسیون‌ پزشکی موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی مشخص گردد که فرد به علت اشتغال به کارهای سخت و زیان آور دچار فرسایش جسمی و روحی شده است، در این حالت پیش از فرارسیدن به سابقه لازم جهت بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ، بیمه شده می تواند درخواست بازنشستگی  خود را ارائه دهد .

شاید اصلی ترین سوال این باشد که جهت صدور  حکم و درخواست بازنشستگی چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

درخواست بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی _ موسسه حستابداری رهنما
درخواست بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی _ موسسه حستابداری رهنما

با استناد به اعلام سازمان تامین اجتماعی ، بیمه شده ای که امکان برخورداری از شرایط بازنشستگی دارد بدون نیاز به حضور در شعب و تنها از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به آدرس اینترنتی http://es.tamin.ir درخواست صدور حکم و برقراری مستمری را در این سامانه ثبت کند.

دقت داشته باشید که کلیه مراحل را به صورت غیر حضوری می توان  پیگیری کرد.

لازم به ذکر اشست که واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی مکلف هستند تا تمامی درخواست ها را پیش از پایان وقت اداری در سامانه ثبت نمایند.

این عزیزان موظف هستند تا در اولین فرصت نسبت به تعیین تکلیف درخواست ها اقدام نمایند.

در نهایت پس از بررسی های لازم حکم بازنشستگی فرد صادر شده و پس از صدور حکم این امکان به افراد داده می شود تا در منوی {صندوق شخصی من} یک نسخه از شماره مستمری خود را ملاحظه کنند.

سپس از طریق منوی {اعلام شماره حساب بانکی ویژه مستمری‌بگیران}  می‌توانند شماره حساب بانکی خود را جهت واریز مستمری اعلام کنند .

امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

هدف ما در موسسه حسابداری رهنما تولید محتوای ارزشمند بصورت کوتاه و مختصر می باشد.

تا شما عزیزان بدون صرف زمان به اطلاعات مورد نظرتان دسترسی پیبدا کنید.

درصورتی که نیاز به مشاوره قانون کار دارید می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۲ دیدگاه های مخاطبین

  • برای درخواست بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی ایران، شرایط زیر باید برآورده شود:

    ۱. حداقل سن: برای مردان ۵۵ سال و برای زنان ۵۰ سال است.

    ۲. حداقل سابقه بیمه‌ای: حداقل ۱۰ سال بیمه‌ای در جریان کار و پرداخت حق بیمه به صورت منظم.

    ۳. عدم دارابودن شغل: در صورت دارابودن شغل، نمی‌توانید بازنشستگی خود را درخواست کنید.

    ۴. عدم دارابودن درآمد: در صورت دارابودن درآمد، نباید از بازنشستگی استفاده کنید.

    ۵. عدم دارابودن تعهدات مالی: نباید به هر نحوی تعهدات مالی با جامعه تامین اجتماعی داشته باشید.

    ۶. عضو بودن در سامانه جامع خدمات الکترونیک جامعه تامین اجتماعی (سامان): قبل از درخواست بازنشستگی، باید در سامان ثبت نام کرده و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنید.

    ۷. تکمیل فرم درخواست بازنشستگی: باید فرم درخواست بازنشستگی را تکمیل و به همراه مدارک مورد نیاز به جامعه تامین اجتماعی ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *