ثبت حسابداری پرداخت وام به کارکنان چگونه است؟
اگر در یک شرکت تحت عنوان حسابدار مشغول به فعالیت هستید حتماً برای شما پیش آمده که برای یکی از پرسنل آن مجموعه بخواهید ثبت حسابداری پرداخت وام به کارکنان را انجام دهید.
اگر تا به امروز این موضوع برای شما پیش نیامده است دلیل نمی شود که آن را ندانید.
لازم است بدانید که اینگونه ثبت در کسب و کار ها و شرکت های بزرگ یک نکته کاملا روتین می باشد.
البته در عصر کنونی با خرید یک نرم افزار حضور و غیاب پیشرفته می توانید بسیاری از مشکلات و چالش های مربوط به نیروی انسانی را چشت سر بگذارید.
شما به عنوان حسابدار حتما باید به آن آگاهی داشته باشد.
شاید هم برای شما سوال ایجاد شود که ماهیت پرداخت وام پرداختنی در حسابداری چیست ؟
ابتدا به توضیح عبارت وام می پردازیم؟
در واقع تعریف وام در حرفه حسابداری به معنی حسابی می باشد که به صورت کسورات در نظر گرفته می شود.
بصورت معمول به مبلغی گفته می شود:
که کارکنان به صورت وام دریافت می نمایند و به صورت اقساط باز می گردانند و اقساط آن تحت عنوان کسورات در پایان هر ماه از حقوق و دستمزد کارکنان کسر می گردد.
وام را می توان یکی از ترفندهای بسیار موثر در دنیای اقتصاد برای به وجود آوردن آسایش در زندگی عموم مردم دانست.
البته می توان گفت به نوعی اصل این کلمه یعنی وام از معنای قرض دادن آمده است.
اما به هر شکل در جهان امروز یکی از کاربردی ترین راهکارهایی که مردم می توانند از آن برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود جهت کارهای مختلف خود استفاده کنند وام می باشد.
ثبت حسابداری پرداخت وام به کارکنان شرح ذیل می باشد.
در شرایطی که شرکت به پرسنل خود وام پرداخت نماید و در قبال آن سفته بابت ضمانت دریافت کند ثبت حسابداری پرداخت وام آن بدین گونه است:
۱) ما بعنوان حسابدار تضمین را باید به این شکل در سیستم حسابداری خود به ثبت برسانیم.
حساب انتظامی (( بدهکار )).
طرف حساب انظامی (( بستانکار)).
۲ ) بابت وام پرداخت شده ثبت زیر اعمال می گردد.
وام دریافت شده (( بدهکار )).
وجه نقد (( بستانکار )).
۳ ) بابت دریافت نمودن هر قسط ثبت زیر را اعمال خواهیم نمود.
وجوه نقد ((بدهکار )).
وام دریافتی (( بستانکار )).
در شرایطی که شرکت به پرسنل خود وام پرداخت نماید و در قبال هر قسط یک سفته دریافت نماید ثبت آن به شرح ذیل است:
۱) یک ثبت اعمال می گردد
اسناد دریافتنی (( بدهکار )).
وجوه نقد (( بستانکار )).
۲ ) بابت دریافت هر قسط ثبت زیر را اعمال خواهیم نمود:
وجوه نقد (( بدهکار )).
اسناد دریافتنی (( بستانکار )).
در شرایطی که پرسنل، مبلغ اقساط وام دریافتی را در موعد مشخصی برای شرکت واریز نماید، ثبت آن به شرح ذیل خواهد بود :
وجوه نقد / موجودی بانک (بدهکار).
وام کارکنان (بستانکار).
نکته مهم:بصورت معمول اقساط وام پرسنل از حقوق پرداختنی ماهانه به کارمند کم می شود و در زمان شناسایی حقوق پرسنل، معین وام پرسنل بستانکار در نظر گرفته می شود.
بایگانی سند حسابداری حقوق و دستمزد به چه صورت انجام می پذیرد؟
در علم حسابداری کلیه سند های مالی که دارای تاریخ و مبلغ باشند، مرتبط با روادیدهای مالی سازمان در نظر گرفته می شود.
این اسناد باید برای سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات مربوطه بایگانی شوند تا در شرایط لزوم به آن رجوع کنیم.
این بایگانی شامل ۳ قسمت می باشد.
قسمت اول:
شامل کلیه مدارک از اطلاعات شخصی و پرسنلی کارکنان سازمان و قراردادهای سالیانه آن ها است.
این اسناد تحت عنوان پرونده بایگانی می گردند.
قسمت دوم:
این اسناد شامل حقوق و دستمزد آیین نامه ها و بخشنامه های حقوق و دستمزد سال جاری می باشد.
قسمت سوم:
اسناد و مدارک مرتبط با محاسبه حقوق ماهیانه پرسنل است.
مدارک مذکور شامل کلیه اطلاعات دستگاه های ورود و خروج پرسنل، گزارش های مربوط به کسورات و اضافه پرداختنی های هر ماه به تفکیک هر شخص است.
توجه داشته باشید که باید اطلاعات مربوط به کارکنان و پرونده ها در قسمت کارگزاری و اطلاعات اسناد حسابداری در سندهای حسابداری حقوق و دستمزد بایگانی شوند.
توضیحات تکمیلی در خصوص پرداخت وام به پرسنل:
زمانی که مجموعه به کارکنان خود وام اهدا می کند و به صورت اقساطی از حقوق آن پرسنل کسر می کند.
یعنی در واقعیت طلب کار خواهد شد و مبلغ وامی را که به پرسنل خود اهدا کرده است تحت حساب دریافتی باید درج کند.
حساب دریافتی با نظر به توضیحات گذشته از سایر حساب دریافتنی استفاده می گردد.
دقت داشته باشید که وامی اهدایی که از طرف مجموعه به پرسنل اهدا می شود معمولا بدون بهره است.
حسابدار موظف است که مطابق با سیاست درون سازمانی مجموعه اقساط را تعیین کند و نسبت به کم کردن آن از حقوق پرسنل اقدام کند.
زمانی که وام دریافت می نمایید از حساب وام و تسهیلات استفاده می کنید.
تسهیلات یک حساب بدهی محسوب می شود.
یعنی درست مانند حساب پرداختنی در نظر گرفته می شود.
این حساب پرداختنی بستانکارمی شود و باید این بدهی را پرداخت نمایید.
به این نکته توجه داشته باشید که وامی که شرکت یا هر مجموعه ای دریافت می کند بر خلاف وام های داخلی مجموعه در آن کارمزد وجود دارد.
در این حالت زمان پرداخت کردن اقساط باید به همراه آن کارمزد در نظر کرفته شود و پرداخت شود.
ایجا یک تفاوت اساسی وجود دارد:
تفاوت اصلی وامی که مجموعه پرداخت می نماید و وامی که خودش دریافت می کند در این است که طلب شرکت از کارکنان است؛ پس حساب دریافتنی خواهد بود.
این در حالی است که در وامی که دریافت می نماید بدهی به دیگری باید در نظر گرفته شود.
نکته اینجاست که در وام پرسنلی معمولاً چیزی تحت عنوان کارمزد معنایی ندارد.
ولی در وامی که مجموعه دریافت می نماید بحث کارمزد مطرح است.
برای مثال اگر مجموعه وامی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دریافت کند باید باز پرداختش ۱۳۰ میلیون باشد.
یعنی ۳۰ میلیون تحت عنوان کارمزد به اصل مبلغ هنگام بازپرداخت اضافه خواهد شد.
در پایان مطلب آموزش ثبت حسابداری پرداخت وام به کارکنان:
امیدواریم که این مطلب مورد پسند شما مخاطب عزیز قرار گرفته باشد و بتواند پاسخی برای سوالات شما باشد.
در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال تنها کافیست با همکاران ما در موسسه حسابداری رهنما تماس بگیرید.
شما عزیزان میتوانید مشاوره رایگان در خصوص امور حسابداری و حسابرسی کسب و کار خود دریافت نمایید.
ما به شما اطمینان می دهیم:
تمامی ابهامات مالی و مالیاتی کسب و کار شما را شناسایی کرده و نسبت به ارائه راحل حل کابردی برای آن اقدام نماییم.
مقاله بسیار عالی و کاربردی بود ممنون از زحمات شما
سلام / من از نرم افزار هلو استفاده میکنم میخواستم ببینم که ثبت وام برای کارکنان رو چطور باید داخل این نرم افزار انجام بدم؟
لطف میکنید من رو راهنمایی کنید؟
خیلی ممنون از زحمات شما