کجا مفاصا حساب ماده ۳۸ تامین اجتماعی نیاز نیست؟

مفاصا حساب ماده 38 قانون تامین اجتماعی _ موسسه حسابداری رهنما

مفاصا حساب ماده 38 قانون تامین اجتماعی _ موسسه حسابداری رهنما


چه زمان نیاز به مفاصا حساب ماده ۳۸ تامین اجتماعی نمی باشد؟

به جرات می توانیم بگوییم که ماده ۳۸ ذکر شده در قانون تامین اجتماعی از نظر گستردگی بسیار زیاد بحث و حرف در آن نهفته است.

بهتر است اینطور عنوان کنیم که در ارتباط با ماده ۳۸ تامین اجتماعی می توان  صد ها مقاله و مطلب پرمحتوا نوشت.

اما نکته مهمی که قصد داریم در این مطلب به آن اشاره کنیم در این خصوص است که در چه مواردی کارفرما نیازی نمی باشد از پیمانکار مفاصا حساب ماده ۳۸ قانون تامین جتماعی را طلب کند.

ابتدا به متن و موضوع اصلی ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی مراجعه خواهیم کرد.

 این قانون و به تبع آن ماده ۳۸ برای اشخاصی جاری می باشد که مشمول بیمه تامین اجتماعی می باشند.

 در نتیجه اگر شخصی  چه حقیقی و چه حقوقی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نباشد مشمول این قانون یعنی قانون بیمه تامین اجتماعی هم نیست  در نتیجه بدیهی است که مفاصا حساب ماده ۳۸ هم منتفی خواهد بود.

مفاصا حساب ماده 38 تامین اجتماعی _ موسسه حسابداری رهنما

حالا می خواهیم یک جمع بندی مختصر از موضوع مفاصا حساب ماده ۳۸ تامین اجتماعی داشته باشیم.

در صورتی که پیمانکار که می تواند شخصیت حقیقی و یا حقوقی باشد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی نباشد و بعنوان مثال تحت پوشش بیمه شرکت نفت، بانک صادرات و … باشد در اینجا در شرایطی که برای کارفرما کاری انجام بدهد هیچ نیازی نیست و نباید مفاصا حساب ماده ۳۸ تامین اجتماعی را تهیه کند.

 زیرا پیمانکار اصلا تحت پوشش تامین اجتماعی نمی باشد که بخواهد مفاصاحساب را ارائه کند.

مثلا اگر شرکت A پیمانکار شرکت B باشد و شرکت A کلا تحت پوشش بیمه بانک صادرات باشد و قرارداد پیمانکاری به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هم منعقد کرده باشند اگر دفاتر شرکت B که کارفرما می باشد و تحت پوشش تامین اجتماعی بوده مورد حسابرسی بیمه قرار گیرد در اینجا حسابرس مشمول نخواهد کرد زیرا پیمانکار تحت پوشش بیمه‌ ای غیر از بیمه تامین اجتماعی بوده است.

یک نکته بسیار مهمی که در خصوص مفاصا حساب تامین اجتماعی وجود دارد این مهم است که محاسبه حق بیمه پیمان مورد پذیرش پیمانکار نباشد.

یعنی پیمانکار مدعی شود که حق بیمه محاسبه شده بر خلاف قوانین و مغایر با مفاد پیمان است که در اینصورت پیمانکار می تواند به حق بیمه محاسبه شده اعتراض کند تا در هئیت های تامین اجتماعی به اعتاض و مدارک پیمانکار رسیدگی شده و در صورتی که ادعا پیمانکار صحیح  و دارای مستندات و مدارک مثبته بود حق بیمه درست بصورت مجدد بررسی گردیده و اعلام می شود.

نکته آخر این است که از سال ۱۳۹۹ خیلی از خدمات سازمان تامین اجتماعی به صورت اینترنتی بوده و بدون مراجعه حضوری صورت می پذیرد.

به عبارتی مکاتبات صورت گرفته در بالا به صورت کاملاً سیستمی صورت می گیرد.

تنها بحث اعتراض به حق بیمه محاسبه شده آن هم تنها در صورتی که مدارک بارگذاری شده از سوی معترض کافی نباشد جلسات رسیدگی به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

برای دریافت مشاوره قانون کار، تامبن و می توانید با همکاران ما در موسسه حسابداری رهنما تماس حاصل فرمایید و نسبت به دریافت مشاوره تخصصی اقدام نمایید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۳ دیدگاه های مخاطبین

  • یکی از دلایلی که باعث میشه من وبلاگ وب سایت شما رو دنبال کنم مختصر و مفید بودن مطالب هستش و از توضیحات ناکارآمد خودداری می کنید.
    امیدوارم همیشه مطالب همینطور با کیفیت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *