حسابداری شعب

حسابداری شعب _ موسسه حسابداری رهنما در رشت

حسابداری شعب _ موسسه حسابداری رهنما در رشت


حسابداری شعب چیست؟


در این مطلب قصد دارم بصورت مختصر و مفید چند نکته در خصوص حسابداری شعب بیان نماییم.

دقت داشته باشید که برای اینکه شعب از لحاظ قانون تجارت شخصیت حقوقی مستقل داشته باشند باید در روزنامه رسمی به عنوان شعبه مستقل معرفی گردند.
و از سوی دیگر اداره ثبت شرکت ها بابت شعب مستقل شناسه ملی جداگانه نیز اختصاص می‌دهد.

به یاد داشته باشید که اگر شعب شرکت، از شخصیت حقوقی مستقل برخوردار باشند باید برای هرکدام از این شعب پرونده مالیاتی جداگانه نیز تشکیل شود.


بدیهی است که در این صورت باید اظهارنامه مالیاتی جداگانه ارسال شده و طبیعیتا رسیدگی هرکدام نیز به صورت جداگانه نیز انجام خواهد شد.

لازم به ذکر می باشد که شعب مستقل باید بصورت جداگانه در سامانه مودیان و کارپوشه مالیاتی ثبت نام نمایند و به صورت جداگانه فاکتورهای فروش خود را نیز ارسال کنند.

حسابداری شعب چیست و  چه کاربردی دارد؟
حسابداری شعب چیست و چه کاربردی دارد؟

حسابداری شعب به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در شعب یک سازمان انجام می‌شود و هدف آن، ثبت و رصد تراکنش‌های مالی و مالیاتی شعب است.

این فعالیت‌ها شامل:

۱- ثبت و نگهداری اسناد مالی.

۲- تهیه و تنظیم صورت‌های مالی و گزارش‌های مالیاتی.

۳- کنترل هزینه‌ها و درآمدها.

۴- پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و مدیریت بودجه شعب می‌شود.

کاربرد حسابداری شعب در مدیریت مالی شعب است.

با داشتن گزارش‌های مالی دقیق و به روز، مدیران شعب می‌توانند بهترین تصمیمات را در خصوص استفاده از منابع مالی خود بگیرند.

همچنین، حسابداری شعب به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از دقت و صحت اسناد مالی و مالیاتی خود اطمینان حاصل کنند و از تحریف اطلاعات مالی جلوگیری کنند.

این به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با قوانین مالیاتی و سایر قوانین مالی همخوانی داشته باشند و از جریمه‌های مالیاتی جلوگیری کنند.

به طور کلی، حسابداری شعب به عنوان یک ابزار مدیریت مالی بسیار مؤثر در شرکت‌ها شناخته شده است.

با دقت و صحت در ثبت و رصد تراکنش‌های مالی و مالیاتی شعب، شرکت‌ها می‌توانند به بهبود عملکرد خود و رشد و توسعه پایدار دست یابند.


اکر در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اطلاعاتی ندارید می توانید به وبلاگ ما مراجعه کنید.


زیرا مقالاتی بصورت کامل و جامع در ارتباط با قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان منتشر نموده ایم.

به این مهم دقت داشته باشید که شعب مستقل مکلف هستند هریک به تنهایی کد کارگاهی بیمه نیز دریافت نمایند.


به عبارت دیگر نمی توان بیمه همه پرسنل را از دفتر مرکزی ارسال نمود.

حسابداری شعب _ موسسه حسابداری رهنما
حسابداری شعب _ موسسه حسابداری رهنما

مطابق با استاندارد حسابداری، حسابداری شعب باید در دفاتر مرکزی و شعب صورت پذیرد اما تکالیف قانونی هر شعب جداگانه خواهد بود.

هرنوع خرید و فروش بین شعب و دفتر مرکزی باید به صورت رسمی و طی فاکتور نیز صورت پذیرد.

به یاد داشته باشید که مبحث حسابداری شعب با حسابداری شرکتهای گروه و اصلی نیز متفاوت هستند.

زیرا شعب از شخصیت حقوقی مستقل برخوردار می باشند.
در نتیجه هرنوع مراوده مالی که بین شعب و دفتر مرکزی در معاملات فصلی به نام هر یک از طرفین رد شود به این مناست که شعب نام دفتر مرکزی را در

معاملات فصلی خود رد می نماید.


در نتیجه دفتر مرکزی هم به همین صورت در معاملات فصلی خود نام و مشخصات شعب را ارسال می نماید

شعب مستقل مکلف هستند که دفاتر روزنامه و کل جدگانه نیز تهیه و تحریر نمایند.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *