مطالبات مشکوک الوصول چیست؟
مطالبات مشکوک الوصول چیست؟ به ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺗﯽ می گویند ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ پرداخت ﺁﻥ ﻫﺎ تردید ﻭ ابهام ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
یعنی به هیچ عنوان مشخص نیست که آیا قابل وصول است یا خیر.
به بیانی دیگر مدیران و صاحبین کسب و کار در پایان هر سال مالی این احتمال را می دهند که بخشی از مشتریانشان، توان پرداخت بدهی و تعهدات خود را ندارند و مجموعه از این طریق دچار ضرر و زیان می گردد.
به همین دلیل حسابداران مجبور به ثبت حسابداری ضرر و زیان در سیستم مالی خود هستند.
دلیل ایجاد مطالبات مشکوک الوصول بصورت کلی:
کسب و کارهایی که دارای مطالبات زیادی هستند معمولا کسب و کارهایی هستند که بیشتر از حد مجاز ارائه خدمات نسیه یا فروش های نسیه را در دستور کار خود قرار داده اند.
بیشتر مواقع دلیل اینگونه فعالیتها افزایش دادن سهم فروش در بازار است.
با تمام این موارد این احتمال وجود دارد که بخشی از مطالبات یا حتی بصورت کامل سوخت شود وجود دارد.
در این مطلب از مجموعه مطالب وبلاگ موسسه حسابداری رهنما سعی داریم بصورت مفید و مختصر به شما عزیزان همیشه همراه توضیح دهیم که مطالبات مشکوک الوصول چگونه شکل میگیرند.
یا اگر ساده تر برای شما این موضوع را برای شما عنوان کنم باید بگوییم که کدام فعالیت های ما سبب به وجود آمدن مطالبات مشکوک الوصول می شود.
مطالبات ازنظر اینکه وصول می شوند یا خیر به ۳ گروه تقسیم می گردند :
۱_ گروه اول ) حتمی الوصول : این مطالبات قطعاً وصول می گردند و امکان اینکه وصول نشوند تقریباً صفر می باشد.
۲_ گروه دوم) لاوصول : امکان وصول این نوع مطالبات تقریبا نیزدیک صفر و ناممکن می باشد.
۳_ گروه سوم ) مشکوک الوصول : دروصول شدن یا عدم وصول شدن این مطالبات شک وجود دارد و نمی توان گفت که آیا پرداخت می شوند یا خیر.
ثبت کردن مطالبات مشکوک الوصول در ترازنامه به چه شکلی انجام می شود:
لازم است این مهم را بدانید که در معادلات حسابداری حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول، یکی از حساب های بستانکار و دائمی می باشد که در انتهای هر دوره مالی در ترازنامه در قسمت حساب های دریافتنی ثبت می شود و از حساب های دریافتنی کسر می گردد.
در این حساب به تمامی دریافتنی ها مطالبات نیز می گویند.
در ادامه همراه ما باشید تا ۱۲ مورد از این اقدامات و فعالیت ها را برای شما عنوان نماییم.
کافیست این ۱۲ مورد انجام پذیرد تا انبوهی از مطالبات مشکوک الوصول را به لیست خود اضافه کنید.
مورد اول : بدون ایکه اهلیت مشتری را مورد بررسی قرار دهید اقدام به ارائه تسهیلات به او کنید.
مورد دوم : استعلام گرفتن را فراموش کنید!.
یعنی بدون بررسی هرگونه استعلام لازم، تسهیلات پرداخت نمایید.
مورد سوم : یکی از مواردی که در کشور ما بسیار رواج دارد روابط است.
روابط گاهاً سبب ایجاد مشکل های زیادی برای ما می شود.
کافیست به سفارش دوستان و آشنایان اقدام به پرداخت تسهیلات کنید بدون اینکه شناخت کافی از فرد حقیق یا حقوق گیرنده داشته باشد.
مورد چهارم: حتماً برای شما هم این موضوع اتفاق افتاده است که به خاطر فشار و دستورات نا درست برخی از مدیران به دردسر دچار شوید.
این دستورات که به شکل نادرست هم صادر می شود می تواند برای شما مطالبات مشکوک الوصول زیادی خلق نماید.
البته مسئولیت کاملش با شخص خود شماست.
مورد پنجم : به یاد داشته باشید که هیچگونه تسهیلاتی را بدون ضمانت معتبر و مکفی پرداخت نکنید.
گاهاً شاهد این اشتباه هستیم که تسهیلات تکلیفی صرفا بخاطر تکلیفی بودنش، بدون هرگونه بررسی لازم و ضمانت مکفی پرداخت می شوند.
این موضوع در بسیاری از موارد بسیار مشکل سازند.
مطالبات مشکوک الوصول : در ادامه همراه ما باشید
مورد ششم : اعتبار سنجی نکردن مشتری و ضامن او می تواند سبب به وجود آمدن مطالبات مشکوک الوصول بسیاری شود.
مورد هفتم : بی تفاوتی به تسهیلات سررسید گذشته.
بی توجهی با تسهیلات سررسید گذشته می تواند سبب ایجاد دردسر های فراوان گردد.
به یاد داشته باشید هرچقدر ای سررسید های گذشته بیشتر شوند کار شما برای وصول مطالبات سخت تر است .
در نتیجه هیچگاه به این موضوع مهم یعنی نسبت به تسهیلات سررسید گذشته بی تفاوت نباشید.
مورد هشتم : پیگیری نکردن تسهیلات معوقات.
حتماً این مثال قدیمی را شنیده اید که می گویند (از دل برفت همانکه از دیده برفت) در این موضوع بخصوص کاملاً صادق است.
یعنی اینکه اگر شما برای مطالبات خود پیگیری نکنید رفته رفته فراموش می شود و در آخر شما را با کوهی از مطالبات مشکوک الوصول روبروی می کند.
مورد نهم : تمدید دوباره تسهیلات معوق.
تمدید دوباره ستهیلات معوق یک اشتباه بزرگ است که به راحتی می تواند مطالبات مشکوک الوصول زیادی خلق کند.
مورد دهم: با هدف که اتمام خدمت در موسسات مالی یا بانک یا تغییر شعبه، تسهیلات به سرفصل رفته را به روشهای غیر معمول از سرفصل خارج نمایید.
مورد یازدهم: کار کردن با مشتریان بدحساب با وثایق کم اعتبار.
مشتریان بد حساب می توانند در به وجود آمدن مطالبات مشکوک الوصول نقش بسزایی داشته باشند.
حال اگر به این مشتریان که سوابق مالی خوبی نزد مجموعه ما ندارند با وثایق کم اعتبار تسهیلات ارائه کنیم می توانیم سبب مشکلات فراوانی در این زمینه بشویم.
البته مورد یازده به اهمیت مورد پنجم اشاره دارد.
مورد دوازدهم: پیگیری نکردن اجرای قرارداد امهال تسهیلات.
قانون مالیات برای مطالبات مشکوک الوصل در ایران چگونه عمل می کند؟
با استنداد به بند ۱۱ ماده ۱۴۸ ق.م.م کلیه مطالبات مشکوک الوصول، جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی می باشند و ولی باید دارای شروط ذکر شده در بند های ذیل باشند.
۱_ اولین شرط: کلیه مطالبات مشکوک الوصول حتما باید در راستای فعالیت های موسسه شکل گرفته باشند.
۲_ دومین شرط: احتمال اینکه این مطالبات هرگز وصول نشود باید زیاد باشد.
۳_ سومین شرط: تمامی این مطالبات باید در دفاتر قانونی موسسه به ثبت رسیده شده باشد تا وضعیت وصول یا عدم وصول شان مشخص گردد.
۴_ چهارمین شرط: میزان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول برای هرکدام از مشتری ها به طور خاص و جداگانه مشخص و تعیین شده باشد و مستندات و مدارک مربوط به این مطالبات باید به طور کامل و دقیق موجود و آماده باشد.
در آخر مقاله مطالبه مشکوک الوصول چیست :
امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و با مطاله آن پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشد.
کافیست موارد ذکر شده را رعایت کنید تا با مطالبات مشکوک الوصول کمتری در پایان سال روبرو شوید.
لطفاً با نظرات خود ما را در ارائه محتوای ارزشمند به شما عزیزان یاری نمایید.
بدون دیدگاه