آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد
آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

در مقاله آموزش محاسبه حقوق و دستمزد همراه ما باشید.

در جهان حساب و کتاب محاسبه حقوق و دستمزد را می توان یکی از مهمترین موارد دانست.

چه کسب و کار شما کوچک باشد و چه بزرگ هیچ مهم نیست

بعنوان یک حسابدار حتماً باید به مبحث حسابداری حقوق و دستمزد تسلط کامل داشته باشید.

خبر خوب این است که ما در این مطلب به شما آموزش محاسبه حقوق و دستمزد را ارائه میکنیم.

 

 

محاسبه حقوق و دستمزد بصورت ویدیوئی

خبر بهتر این است که این آموزش بصورت ویدیوئی ساخته شده تا شما بتوانید راحت تر محاسبه حقوق و دستمزد را فرا بگیرید.

لازم می دانم برای این که این آموزش برای شما راحت تر قابل درک باشد ابتدا برخی از کلیدی ترین موارد محسابه دستمزد و حقوق را به شما آموزش دهیم.

مورد اول – تعریف دستمزد:

دستمزد دقیقاً مانند قیمت در بازار می تواند تصفیه کننده بازار کار حساب شود.

ما دو نوع دستمزد داریم:

 

دستمزد مثل قیمت در بازار، تصفیه کننده بازار کار محسوب می‌شود.

لازم است بدانید که در سیستم حسابداری دستمزد به دو دسته واقعی و اسمی تقسیم می شوند.

دستمزد اسمی را میتوان مقدار پولی تعریف کرد که به نیروی کار پرداخت می گردد.

اما تعریف دستمزد واقعی کمی متفاوت است.

درواقع دستمزد واقعی بیان کننده قدرت خرید نیروی کار می باشد.

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد - بررسی قدرت خرید کارگر
آموزش محاسبه دستمزد- بررسی قدرت خرید کارگر

این نکته را به یاد داشته باشید که تفاوت محاسبه حقوق و دستمزد مبنای آن است.

مبنای محاسبه دستمزد ساعت است در حالی که برای محاسبه حقوق مبنا ماهانه می باشد.

معمولاً از دستمزد برای پرداخت به کارگران و از حقوق برای پرداخت به کارمندان استفاده می شود.

 

معنی حسابداری حقوق و دستمزد

لازم است این حقیقت را بدانید که حقوق و دستمزد به هیچ وجه مفهوم پیچیده ای ندارد.

حسابداران و سایر افرادی که تحت عنوان پرسنل  امور حسابداری و مالی در هر مجموعه یا کسب و کاری مشغول هستند باید

بتوانند کارکرد کارکنان را به شکل  دقیق و بدون مشکل محاسبه نمایند.

آنها باید  تمامی جزئیات کارکرد پرسنل را در قالب یک فیش کاملاً رسمی که فیش حقوقی نام دارد به پرسنل  ارائه نمایند.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید
مالیات شرکت های غیر فعال

لازم به ذکر است که تمامی اطلاعاتی که در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان وجود دارد باید حتماً هر ماه تحت عنوان هزینه

در دفاتر حسابداری به ثبت برسند تا در محاسبات مالیاتی نیز  محاسبه قرار گیرند.

 

عیدی و پاداش کراگران بر چه مبنایی محاسبه می شود؟

حتماً بر این موضوع واقف هستید که  مطابق با  قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل میزان  حقوق را از کارفرما دریافت نماید.

در نتیجه در میابیم که عیدی به هیچ عنوان  از دوبرابر حداقل میزان  حقوق کمتر در نظر نخواهد گرفته شد.

لازم به ذکر است که  مبلغ اعلامی در مورد کارگرانی صادق می باشد که حداقل یک سال در کارگاه مشغول به کار هستند.

سایر افرادی  که کمتر از میزان  یک سال کار کرده باشند به نسبت مدت کارکردی که دارند  از عیدی برخوردار خواهند شد.

 

 

چه کسانی می توانند حق سنوات دریافت کنند؟

لازم است بدانید که سنوات یکی از مزایای اجباری در کار می باشد.

کارفرما مکلف است در هر شرایطی نسبت به پرداخت سنوات به کارگر اقدام نماید.

البته لازم به ذکر می باشد که سنوات با خاتمه کار و یا زمانی که فسخ قرارداد کار صورت میگیرد  به کارگر پرداخت خواهد شد.

مطابق با قانون این حق برای همه کارگران درنظر گرفته شده است حتی آن دسته از افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته دارند  به نسبت میزان  کارکرد آن ها تعلق خواهد گرفت.

شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که اگر کارگری به هر دلیلی کار خود را ترک کرده باشد سنوات به شخص او پرداخت نمی گردد

که این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

 

تعریف لیست حقوق:

لیست حقوق را میتوان لیستی دانست که مربوط به پرداخت برای جبران خدماتی است که کارکنان ما در یک بازه زمانی

مشخص ارائه کرده اند.

در واقع در لیست حقوق دقیقاً مشخص است که چه مبلغی به ازای چه مقدار کارکردی مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا

کارمندان پرداخت کرده ایم.

 

در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید از طریق تماشای ویدیو آموزش محاسبه حقوق و دستمزد این مبحث را به خوبی فرا گیرید.

 

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید
13 نکته مهم در تحریر دفاتر قانونی

آموزش محاسبه حقوق

 

منظور از پرداخت حقوق اصلی دقیقاً چه می باشد؟
حقوق اصلی شامل موارد ذیل می باشند که در چندین ماه متوالی، به کارگر پرداخت می شود :

1- حق اولاد.
2- حق مسکن.
3- حق ایاب‌ و ذهاب.
4- فوق‌ العاده‌ بدی شرایط آب‌ و هوایی.
5- محرومیت از تسهیلات زندگی.
6- محل خدمت ( بسته به موقعیت جغرافیایی).
7- اشتغال خارج از مرکز.
8- حضور در مناطق مرزی.
9- شرایط مرتبط با محیط کار.
10- نوبت‌کاری.
11- کشیک .
12- جذب.

مزایای مستمر و غیر مستمر یعنی چه و چه کاربردی دارد ؟

هر شخص شاغلی ممکن است علاوه بر حقوقی که بصورت قانونی به او تعلق می گیرد مبالغی را نیز { نقدی یا غیر نقدی } از کارفرمای خود نیز دریافت نماید.

تمامی این پرداخت ها یا مزایایی که توضیح داده شد به 2 دسته مستمر و غیرمستمر تقسیم نیز قابل تقسیم هستند.

تمامی پرداخت ها و مزایای مستمر نیز پرداخت هایی هستند که بصورت ماهانه به کلیه کارکنان  اختصاص داده می شوند.

این پرداخت ها در حکم حقوقی هم ذکر می شود.

لازم به ذکر است گه مزایای مستمر شامل مزایای نقدی و غیر نقدی نیز می باشد.

اما در خصوص مزایای غیر مستمر:

مزایایی می باشند که بنا بر مناسبت های  خاص یا کارکردهای خاص ممکن می باشد به پرسنل اختصاص داده شود.

کلیه این مزایا در برخی از بازه های زمانی خاص از سال به فرد شاغل تعلق خواهد گرفت.

در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در خصوص آموزش حسابداری یا دریافت مشاوره تنها کافیست با بخش پشتیبانی شرکت حسابداری رهنما تماس حاصل فرمایید.

همانطور که قبلاً هم گفتیم محاسبه حقوق و دستمزد هم یکی از وظایفی است که به عهده حسابدار مجموعه می باشد.

محاسبه حقوق و دستمزد کار بسیار مهم و حساسی است که باید با دقت بسیار بالاب صورت پذیرد.

اگر از حسابداران با تجربه و متخصص در مجموعه خود بهره مند نیستید.

بهتر است نسبت به برون سپاری این وظیفه هرچه زوتر افدام فرموده و کلیه مباحث مربوط به حقوق و دستمزد را به عهده یک موسسه حسابداری با تجربه بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *