انواع صورت حساب در سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان


انواع صورتحساب در سامانه مودیان شامل چه مواردی می شود

در ارتباط با انواع صورتحساب در سامانه مودیان چه می دانید؟

جتماً بر این موضوع واقف هستید که با اجرایی شدن قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باید تمامی صورت حساب هایی که بصورت کاغذی صادر

می شد بصورت الکترونیکی از طربق کارپوشه مالیاتی موجود در کارتابل مالیاتی شما ارسال شود.

البته استفاده از کارپوشه به تنهایی امکان ارسال صورت حساب را برای شما عزیزان فراهم نمی کتد

واکنش به صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان

هنگامی که فروشنده اقدام به ایجاد و صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی می‌نماید، این سامانه به منظور ارزیابی اعتبار صورتحساب ارسالی، آن را به کارپوشه خریدار منتقل می‌کند.

در صورتی که کلیه اطلاعات مندرج در فاکتور مورد تأیید خریدار باشد، سامانه مودیان، صورتحساب را تأیید کرده و آن را به عنوان صورتحساب معتبر و قابل دریافت ثبت می‌کند.

در فرآیند صدور صورتحساب الکترونیکی، دو طرف اصلی درگیر هستند:

  • فروشنده: که یک نسخه از صورتحساب صادرشده را تحت عنوان «صورتحساب فروش» در کارپوشه مالیاتی خود ذخیره می‌کند.
  • خریدار: که نسخه‌ای از همان صورتحساب در کارپوشه وی قرار می‌گیرد.

پس از درج صورتحساب در کارپوشه خریدار، وی موظف است نسبت به آن واکنش مناسب نشان دهد. در این مرحله، خریدار می‌تواند یکی از دو گزینه زیر را انتخاب نماید:

  1. تأیید صورتحساب
  2. رد صورتحساب

در صورتی که خریدار در بازه زمانی تعیین‌شده توسط سامانه مودیان، واکنشی نسبت به صورتحساب نشان ندهد، سامانه به صورت خودکار، اقدام به تأیید صورتحساب الکترونیکی خواهد کرد.

در این مقاله، به منظور ارتقاء آگاهی کاربران، انواع پیام‌ها و وضعیت‌های مختلف مربوط به صورتحساب‌های الکترونیکی در سامانه مودیان و کارپوشه مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین، شیوه صحیح واکنش فروشندگان و خریداران به این پیام‌ها و نحوه اعمال واکنش مناسب در سامانه به صورت کامل تشریح خواهد شد.

وضعیت “در انتظار واکنش” به صورتحساب در سامانه مودیان چه ویژگی‌هایی دارد؟

وضعیت در انتظار واکنش در سامانه مودیان، به حالتی گفته می‌شود که صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط فروشنده، در کارپوشه خریدار قرار گرفته و در انتظار دریافت واکنش خریدار می‌باشد. در این وضعیت، سامانه یک مهلت ۳۰ روزه برای خریدار در نظر می‌گیرد تا نسبت به صورتحساب ثبت‌شده، اقدام لازم را انجام دهد.

پس از صدور صورتحساب الکترونیکی توسط فروشنده و ثبت شناسه ملی خریدار در صورتحساب، یک نسخه از این صورتحساب در کارپوشه مالیاتی خریدار درج می‌شود. از این لحظه، خریدار موظف است طی مدت ۳۰ روز، یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

  • تأیید صورتحساب
  • رد صورتحساب
بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  شرکت حسابداری در رامسر

در صورتی که خریدار در مهلت تعیین‌شده هیچ واکنشی نشان ندهد، سامانه مودیان به صورت اتوماتیک صورتحساب را تأیید کرده و وضعیت آن به تأیید سیستمی تغییر خواهد یافت. این تأیید خودکار به منزله قبول محتوا و مفاد صورتحساب از سوی خریدار تلقی می‌شود.

چنانچه خریدار نسبت به اطلاعات درج‌شده در صورتحساب اعتراض داشته یا آن را نپذیرد، باید حتماً پیش از پایان مهلت ۳۰ روزه، اقدام به رد صورتحساب در سامانه مودیان نماید. در غیر این‌صورت، پس از پایان این مهلت، صورتحساب به صورت رسمی و نهایی در سوابق مالیاتی ثبت می‌شود.

درک صحیح از وضعیت “در انتظار واکنش” و آشنایی با فرآیندهای مربوط به آن، برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است تا بتوانند به موقع و به درستی نسبت به صورتحساب‌های الکترونیکی خود در سامانه مودیان واکنش نشان دهند و از بروز مشکلات مالیاتی در آینده جلوگیری کنند

وضعیت واکنش “رد شده” در سامانه مودیان شامل چه صورتحساب‌هایی می‌شود؟

وضعیت رد شده در سامانه مودیان، به حالتی اطلاق می‌شود که صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط فروشنده، مورد تأیید خریدار قرار نگرفته و به صورت

رسمی رد می‌شود.

این وضعیت نشان‌دهنده آن است که خریدار نسبت به محتوای صورتحساب صادرشده اعتراض داشته و آن را نپذیرفته است.

لازم به ذکر است که در سامانه مودیان، الزامی برای تأیید همه صورتحساب‌ها توسط خریداران وجود ندارد و امکان دارد برخی از صورتحساب‌ها در کارتابل خریدار با واکنش “رد شده” مواجه شوند.

در چنین شرایطی، فروشنده موظف است جهت رفع مغایرت‌های موجود، اقدامات لازم را انجام دهد.

این اقدامات معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  • اصلاح صورتحساب و ارسال مجدد آن در سامانه مودیان
  • ابطال کامل صورتحساب در صورت لزوم

طبق مقررات سامانه مودیان، مهلت واکنش خریدار به صورتحساب الکترونیکی ۳۰ روز تقویمی از تاریخ درج صورتحساب در کارپوشه وی می‌باشد.

اگر در این بازه زمانی، خریدار اقدامی برای تأیید یا رد صورتحساب انجام ندهد، سامانه به صورت خودکار صورتحساب را تأیید کرده و معامله به عنوان قطعی و

معتبر ثبت می‌شود؛ مگر آنکه فروشنده طی این مدت، صورتحساب را اصلاح یا باطل نماید.

در نتیجه، آگاهی کامل از روند رد صورتحساب در سامانه مودیان و نحوه برخورد صحیح با صورتحساب‌های رد شده، نقش بسزایی در مدیریت صحیح

فرآیندهای مالیاتی و جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی برای فروشندگان و خریداران خواهد داشت.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای

مشخصه‌های صورتحساب‌های مورد تایید کدامند؟

وقتی خریدار فاکتور موجود در کارپوشه خود را تایید کند، صورتحساب در وضعیت مورد تایید قرار می‌گیرد. نحوه تایید صورتحساب در سامانه مودیان در دو حالت زیر امکان پذیر است:
•    احتمال دارد خریدار در بازه ۳۰ روزه، صورتحساب را مورد تایید قرار دهد. یعنی مشتری در عرض ۳۰ روزی که فرصت دارد، واکنش را به صورت دستی تایید نماید.
•    ممکن است مشتری در عرض ۳۰ روز هیچ عکس العملی نداشته و تایید هم نکرده‌است. در این‌صورت واکنش خود به خود با تایید سیستمی در سامانه مودیان مورد تایید قرار گرفته‌است.

صدور صورتحساب الکترونکی از دو طریق امکانپذیر می باشد.

۱ – صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق عفد قرارداد با شرکت های معتمد مالیاتی.

۲ – ستفاده از نرم افزار های واسط سامانه مودیان توسط خود مودی.

اما سوالی که اینجا عنوان می شود این است که صورتحساب در سامانه مودیان چند نوع می باشد؟

بصورت کلی میتوان ۵ نوع صورتحساب در سامانه مودیان در نظر گرفت.

۱- صورتحساب الکترونیکی نوع یک:

در این نوع از صورت حساب اطلاعات هویتی مشتری بصورت کامل ذکر می شود .

شناسه ملی، کد اقتصادی، کد پستی و …. از مهمترین این اطلاعات هویتی می باشد.

دقت داشته باشید اگر به دنبال دریافت اعتبار مالیاتی هستید حتماً از طرف حساب خود صورت حساب الکترونیکی نوع یک دریافت کنید.

۲- صورتحساب الکترونیکی نوع دو:

برای صدور صورتحساب الکترونکی نوع دو به اطلاعات مشتری نیاز نمی باشد.

این نوع صورتحساب ها معمولاً برای مصرف کنندگان نهایی صادر می شود و بصورت کلی برای مشتریان حقوقی کاربردی ندارد.

این نوع از صورتحساب فاقد اعتبار مالیاتی است.

چون مصرف کنندگان نهایی فاقد کارپوشه مالیاتی هستند در نتیجه به اعتبار مالیاتی نیازی هم ندارند.

۳ – صوتحساب الکترونیکی نوع ۳ :

این نوع از صورتحساب ها در حقیقت رسید های همان دستگاه پوز هستند که معمولاً برای مصرف کنندگان نهایی کاربرد دارند.

بدیهی است که مانند صورت حساب الکترونیکی نوع دوم نمی توان از اعتبار مالیاتی آنها استفاده نمود.

انواع صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان

۴- صورت حساب غیر الکترونیکی :

این نوع صورت حساب برای برخی از مشاغل خاص مورد استفاده قرار می گیرد و تایید آن با سازمان امور مالیات می باشد.

۵- صورت حساب شمس:

از این نوع صورتحساب تنها در موارد خاص استفاده می شود.

مواردی ماننند نقص فنی سیستم.

این صورتحساب ها باید از سازمان امور مالیاتی تحویل گرفته شود و دارای کد رهگیری مالیاتی است.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۶ دیدگاه های مخاطبین

  • مثل همیشه عالی و کامل بود
    بسار خوشحالم که با وب سایت شما آشنا شدم.
    امیدوارم بیشتر شاهد انتشار محتوا های ارزشمند در وبسایت شما باشیم.

  • شما دوره آموزش حسابداری در خصوص سامانه مودیان ندارید؟
    اگر ندارید توی برنامه شرکتتون نیست که تولید کنید؟

  • من وکیل هستم و چند روز پیش بخاطر پرونده مالیاتی سال ۱۴۰۱ به من گفتن که به اداره مالیات مراجعه کنم…حالب اینجاست که از من تعهد گرفتند که فاکتور هارو در سامانه مودیان ارسال کنم.
    حالب تر از اونم اینه که زمانی که در خصوص سامانه مودیان مالیاتی توضیح خواستم و گفتم که چطور باید ارسال فاکتور انجام بدم چیزی به من نگفتن …گویا خودشون هم اشراف به سامانه مودیان مالیاتی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *