موسسه حسابداری رهنما

شرکت حسابداری در رشت
برگ متمم مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد ؟ موسسه حسابداری رهنما

برگ متمم تشخیص مالیات یعنی چه؟

برگ متمم تشخیص مالیات یعنی چه؟

در این مطلب شما را با یکی از واژه های مهم و کلیدی قانون مالیات های مستقیم یعنی برگ متمم تشخیص مالیات آشنا می کنیم .

حتما شنیده اید که برخی از اشخاص حقیقی  یا حقوقی زمان ارائه نمودن اظهارنامه مالیاتی یا دفاتر در گزارشات خود درآمد واقعی که دارند را ذکر نمی کنند.

در واقع مقدار درآمد و در نهایت سود خود را کتمان می نمایند.

بعضی اوقات ممکن است سازمان امور مالیاتی بعد از مدت زمانی متوجه کتمان کردن حقیقت از جانب مودی شود.

یعنی توسط حسابرسان و یا منابع دیگر متوجه این موضوع مهم شود که میزان درآمد مودی بیشتر از مقداری بوده که اعلام گردیده است.

یا به عنوان مثال هیچ تقلبی هم در کار نیست ولی قصد داریم بدانیم که مدارک و اسناد شرکت خود را تا چند مدت زمان باید بایگانی نماییم تا اگر مشکلی به وجود آمد یا اداره مالیات از ما درخواست کرد بتوانیم به او ارائه کنیم ؟

جهت رفع محدودیت سازمان امور مالیاتی و همچنین پوشش خلا قانونی جهت آن ماده بخصوصی در نظر گرفته شده است که ماده 157 قانون مالیات های مستقیم برای آن در نظر گرفته شده است.

با استناد به با ماده 157 قانون مالیات های مستقیم:

بررسی مدارک و مستندات و همچنین بایگانی آنها 5 سال می باشد .

این بدین معناست که حسابرسان اداره امور مالیاتی تا 5 سال می توانند مستندات را از شما مطالبه کنند.

یا اگر متوجه حقایقی شدند دال بر اینکه شما بعنوان مودی درآمد خود را کتمان نموده اید این اختیار را دارند تا با استفاده از برگ تشخیص متمم مالیات آن سال را اصلاح نمایند .

در حقیقت برگ متمم تشخیص مالیات دست حسابرسان دولتی را باز گذاشته که تا 5 سال این اختیار را داشته باشند که مدارک و مستندات شما را مورد بررسی قرار دهند.

برای مثال در زمان فعلی که فروردین 1401 است اگر سازمان امور مالیاتی به شواهدی دست پیدا کند میتواند مدارک شما را تا سال 96 مجددا بازرسی نماید  و در صورت تایید شواهد برگ تشخیص متمم صادر می شود.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید
گزارش تراز آزمایشی چیست؟

 

برگ متمم تشخیص مالیات _ موسسه حسابداری رهنما
برگ متمم تشخیص مالیات _ موسسه حسابداری رهنما

برگ متمم تشخیص مالیات و قانون مالیات بر ارزش افزوده :

می توان گفت محدودیت زمانی وجود ندارد برای اینکه با استناد به ماده 34 مودیان مالیاتی مکلف هستند  تا 10 سال مدارک را نگهداری کرده و در صورت درخواست ماموران سازمان امور مالیاتی به آنها ارائه کنند.

 

 

 

ماده 157 ق.م.م مستقیم

ماده 157 نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در زمان مقرر از تسلیم نمودن اظهارنامة منبع درآمد خود داری کرده اند یا اصولا مطابق با مقررات این قانون مکلف به تسلیم نمودن اظهارنامه در سررسید پرداخت‌ مالیات نمی باشند.

توجه داشته باشید که مرور زمان مالیاتی 5 سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات می باشد و بعد از سپری شدن پنج سال مذکور مالیات‌ متعلق قابل مطالبه نمی باشد.

مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین شده و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه بعد از انقضای پنج سال ذکر شده برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ ‌شود.

 

تبصره:

در برخی موارد که مالیات به هر دلیل از غیر مودی مطالبه ‌شده باشد بعد از تأیید مراتب از سوی هیأت حل اختلاف مالیاتی ‌مطالبه مالیات از غیر مودی در هرکدام از مراحل که باشد کان لم یکن ‌تلقی می شود.

در این حالت ادارة امور مالیاتی مکلف می باشد بدون ‌رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رأی هیأت مزبور، مالیات متعلق را از مودی واقعی مطالبه کند و در غیر این صورت مشمول مرور زمان خواهد شد.

 

 

ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط آن با برگ تشخیص مالیات
ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط آن با برگ تشخیص مالیات

ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده  چه می گوید؟

با استناد به ماده ۳۴:

کلیه مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلف می باشند از دفاتر، صورتحساب ها وسایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی  کشور تعیین می نماید، استفاده نمایند.

مدارک ذکر شده  باید به مدت 10 سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگهداری شده و در صورت مراجعه نمودن مأموران مالیاتی به آنها ارائه شود.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید
مشاوره مالیاتی یکی از اصلی ترین نیازهای کسب و کار

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن