برگ متمم تشخیص مالیات یعنی چه؟

برگ متمم مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد ؟ موسسه حسابداری رهنما

برگ متمم مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد ؟ موسسه حسابداری رهنما


برگ متمم تشخیص مالیات یعنی چه؟

در این مطلب شما را با یکی از واژه های مهم و کلیدی قانون مالیات های مستقیم یعنی برگ متمم تشخیص مالیات آشنا می کنیم .

همانطور که می دانید مالیات به معنای پرداخت هزینه‌های عمومی دولت توسط شهروندان و شرکت‌ها است.

در حقیقت، مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت، برای تأمین هزینه‌های اجرایی، آموزش، بهداشت، امنیت و سایر خدمات عمومی کشور استفاده می‌شود.

در ایران، سازمان امور مالیاتی (سازمان امور مالیاتی کشور) مسئول دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی است.

این سازمان به صورت مستقل و تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می‌کند.

حتما شنیده اید که برخی از اشخاص حقیقی  یا حقوقی زمان ارائه نمودن اظهارنامه مالیاتی یا دفاتر در گزارشات خود درآمد واقعی که دارند را ذکر نمی کنند.

در واقع مقدار درآمد و در نهایت سود خود را کتمان می نمایند.

بعضی اوقات ممکن است سازمان امور مالیاتی بعد از مدت زمانی متوجه کتمان کردن حقیقت از جانب مودی شود.

یعنی توسط حسابرسان و یا منابع دیگر متوجه این موضوع مهم شود که میزان درآمد مودی بیشتر از مقداری بوده که اعلام گردیده است.

یا به عنوان مثال:

هیچ تقلبی هم در کار نیست ولی قصد داریم بدانیم که مدارک و اسناد شرکت خود را تا چند مدت زمان باید بایگانی نماییم تا اگر مشکلی به وجود آمد یا اداره مالیات از ما درخواست کرد بتوانیم به او ارائه کنیم ؟

جهت رفع محدودیت سازمان امور مالیاتی و همچنین پوشش خلا قانونی جهت آن ماده بخصوصی در نظر گرفته شده است که ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم برای آن در نظر گرفته شده است.

با استناد به با ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم:

بررسی مدارک و مستندات و همچنین بایگانی آنها ۵ سال می باشد .

این بدین معناست که حسابرسان اداره امور مالیاتی تا ۵ سال می توانند مستندات را از شما مطالبه کنند.

یا اگر متوجه حقایقی شدند دال بر اینکه شما بعنوان مودی درآمد خود را کتمان نموده اید این اختیار را دارند تا با استفاده از برگ تشخیص متمم مالیات آن سال را اصلاح نمایند .

در حقیقت برگ متمم تشخیص مالیات دست حسابرسان دولتی را باز گذاشته که تا ۵ سال این اختیار را داشته باشند که مدارک و مستندات شما را مورد بررسی قرار دهند.

برای مثال در زمان فعلی که فروردین ۱۴۰۱ است اگر سازمان امور مالیاتی به شواهدی دست پیدا کند میتواند مدارک شما را تا سال ۹۶ مجددا بازرسی نماید  و در صورت تایید شواهد برگ تشخیص متمم صادر می شود.

برگ متمم تشخیص مالیات _ موسسه حسابداری رهنما
برگ متمم تشخیص مالیات _ موسسه حسابداری رهنما

برگ متمم تشخیص مالیات و قانون مالیات بر ارزش افزوده :

مالیات بر ارزش افزوده (مالیات مصرف) در ایران، به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت، برای تأمین هزینه‌های عمومی کشور استفاده می‌شود.

این مالیات به صورت مستقیم از مصرف کنندگان کالا و خدمات دریافت می‌شود و در نهایت در قیمت نهایی کالا و خدمات به مصرف کننده تأثیر می‌گذارد.

با دریافت مالیات بر ارزش افزوده، دولت می‌تواند به بهبود خدمات عمومی مانند آموزش، بهداشت، امنیت، حمل و نقل و سایر خدمات عمومی بپردازد.

همچنین، این مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت، به کاهش بدهی دولت و تحقق تعادل بودجه کمک می‌کند.

به طور کلی، مالیات بر ارزش افزوده در کشور ایران به منظور تأمین هزینه‌های عمومی کشور و بهبود خدمات عمومی استفاده می‌شود.

می توان گفت محدودیت زمانی وجود ندارد برای اینکه با استناد به ماده ۳۴ مودیان مالیاتی مکلف هستند  تا ۱۰ سال مدارک را نگهداری کرده و در صورت درخواست ماموران سازمان امور مالیاتی به آنها ارائه کنند.

ماده ۱۵۷ ق.م.م مستقیم

ماده ۱۵۷ نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در زمان مقرر از تسلیم نمودن اظهارنامه منبع درآمد خود داری کرده اند یا اصولا مطابق با مقررات این قانون مکلف به تسلیم نمودن اظهارنامه در سررسید پرداخت‌ مالیات نمی باشند.

توجه داشته باشید که مرور زمان مالیاتی ۵ سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات می باشد و بعد از سپری شدن پنج سال مذکور مالیات‌ متعلق قابل مطالبه نمی باشد.

مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین شده و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه بعد از انقضای پنج سال ذکر شده برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ ‌شود.

تبصره:

در برخی موارد که مالیات به هر دلیل از غیر مودی مطالبه ‌شده باشد بعد از تأیید مراتب از سوی هیأت حل اختلاف مالیاتی ‌مطالبه مالیات از غیر مودی در هرکدام از مراحل که باشد کان لم یکن ‌تلقی می شود.

در این حالت اداره امور مالیاتی مکلف می باشد بدون ‌رعایت مرور زمان موضوع این ماده ظرف یک سال از تاریخ صدور رأی هیأت مزبور، مالیات متعلق را از مودی واقعی مطالبه کند و در غیر این صورت مشمول مرور زمان خواهد شد.

ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط آن با برگ تشخیص مالیات
ماده ۳۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده و ارتباط آن با برگ تشخیص مالیات

ماده ۳۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده  چه می گوید؟

با استناد به ماده ۳۴:

کلیه مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلف می باشند از دفاتر، صورتحساب ها وسایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی  کشور تعیین می نماید، استفاده نمایند.

مدارک ذکر شده  باید به مدت ۱۰ سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگهداری شده و در صورت مراجعه نمودن مأموران مالیاتی به آنها ارائه شود.

امیدواریم با مطالعه این مطلب از مجموعه مطالب وبلاگ موسسه حسابداری رهنما توانسته باشیم گامی هرچند کوچک جهت آگاهی بیشتر شما مخاطبین عزیز وب سایت برداشته باشیم.

لازم به ذکر است که این امکان برای مخاطبین وب سایت موسسه حسابداری رهنما فراهم شده است که جهت رفع هرگونه سوال و ابهام با همکاران ما در بخش پشتیبانی شرکت رهنما محاسب کاسپن در ارتباط باشند و نسبت به دریافت مشاوره مالیاتی تخصصی اقدام نمایند.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۱ دیدگاه

  • آیا به برگ قطعی مالیات میشه اعتراض کرد؟ لطفاً این موضوع رو اگر امکانش هست این موضوع رو توضیح بدین ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *