تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال

تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال چیست

تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال چیست


تکالیف مکالیاتی شرکت های غیر فعال

در ارتباط با تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال چه میدانید؟

با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم

شاید در ابتدا این سوال برای شما ایجاد شود که به چه شرکت هایی غیر فعال گفته می شود؟

شاید شما هم آن دسته از افرادی باشید که برای شروع فعالیت اقتصادی خود اقدام به ثبت کردن شرکت کرده باشید.

اما سپس به هر دلیلی از این مرحله جلوتر نرفته و فعالیت و حساب تجاری خود را متوقف کرده باشید .

 حالا یک سوال برای شما به وجود آمده که آیا به شرکت هایی که غیر فعال هستند هم مالیاتی تعلق می گیرد ؟

برای پاسخ به این سوال به بررسی موضوع تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال می پردازیم.

ابتدا اجازه دهید که به این سوال پاسخ دهیم.

از نظر قانون شرکت هایی  که غیر فعال هستند چه شرکت هایی می باشند ؟

از دید قانون به شرکت هایی که ثبت قانونی شده باشند اما فاقد هرگونه معامله ی تجاری باشند و گردش مالی آن ها صفر باشد و هیچ گونه مراوده تجاری هم به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نشده باشد، در قانون به عنوان شرکت های غیر فعال شناسایی می شوند .

اما حالا آیا شرکت های غیر فعال هم تکالیف مالیاتی دارند؟

تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال

یا بهتر بگوییم مهم ترین تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال چیست ؟

بدون شک یکی از مهم ترین دغده های مدیران و صاحبین این نوع شرکت ها { شرکت های غیر فعال } ، این است که با توجه به عدم فعالیت آنها، مالیاتی به آن ها تعلق می گیرد یا نمی گیرد ؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که اگر این نوع شرکت ها، کلیه الزامات قانونی را به شکل دقیق و کامل رعایت نمایند ، به آن ها هیچ مالیاتی نیز تعلق نمی گیرد.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای

حالا این تکالیف مالیاتی شامل چه مواردی هستند ؟

 اگر شخص شما مدیر یک مجموعه غیر فعال است  دقت داشته باشید که:

اگاهی داشتن از تکالیف قانونی که ملزم به رعایت آن هستید بسیار ضروری خواهد بود تا دچار خسارت های جبران ناپذیر نشوید .

از جمله تکالیف مالیاتی مهمی که مدیران باید به آن‌ها عمل کنند، به شرح زیر است :

اگر شما مدیر مجموعه ای هستید که فاقد فعالیت است باید این نکته را بدانید که :

باید کلیه مراتب را به صورت مکتوب و با اسناد و مدارک قابل اتکاء که اثبات کننده عدم فعالیت شرکت است ، به اداره مالیاتی ذیربط خود و به واحد مالیات بر ارزش افزوده ذیربط اطلاع رسانی کنید .

متاسفانه در برخی موارد دیده شده که بعضی از افراد تصور میکنند چون شرکت فعالیت نداشته نیاز به پلمپ دفاتر نیست.

این یک تصور کاملاً اشتباه نزد مودیان می باشد که ناشی از اطلاعات و گرفتن مشاوره مالیاتی از افراد غیر متخصص است.

شما بعنوان یک شخص حقوقی باید حتما در مهلت زمان مقرر ، نسبت به پلمب دفاتر تجاری خود اقدام کنید .

این موضوع مهم را همیشه به یاد داشته باشید که عدم فعالیت شرکت به هیچ عنوان به این معنی نمی باشد که دیگر اجباری به ارسال اظهارنامه مالیاتی نمی باشد.

در نتیجه  ارسال کردن اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر آن ضروری می باشد.

 توجه داشته باشید که در غیر این صورت مشمول جرایم قانونی می شوید.

اما یک نکته ای که خیلی از مودیان به آن بی توجه هستند این است که :

 در نهایت اگر روزی تصمیم به فعال کردن شرکت خود گرفتند موظف هستند مراتب را به صورت مکتوب به  سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال
تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال

حالا یک جمع بندی از تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال خواهیم داشت:

نخست باید به این مهم توجه داشته باشیم که شرکتی از دید قانون غیر فعال می باشد که ، هیچگونه مراوده مالی به نام صاحبان شرکت نداشته باشد.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  حسابداری شرکت های خدماتی

به عبارت دیگر گردش مالی اش صفر باشد .

اما باید توجه داشت که عدم فعالیت شرکت به هیچ عنوان باعث نمی شود که در حوزه ی مالیاتی مربوط به شرکت ، تشکیل پرونده ی مالیاتی نداد .

زیرا  اگر شرکتی غیر فعال باشد باید مراتب به صورت مکتوب با مهر و امضای شخص مدیرعامل شرکت به حوزه ی مالیاتی مربوطه اطلاع رسانی شود .

به عبارت دیگر غیر فعال بودن شرکت ها، تحت هیچ شرایطی دلیل نمی شود که تکالیف قانونی تعیین شده را نادیده بگیریم.

در نتیجه در ارتباط با شرکت هایی  که غیر فعال هستند، باید تکالیف مالیاتی مانند پلمب دفاتر قانونی، ارسال کردن اظهارنامه عملکرد و اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی انجام شود.

لازم به ذکر است به دلیل اینکه شرکت هیچگونه فعالیت نداشته  باید دفاتر و اظهارنامه ها به صورت سفید ارسال گردد.

اگر برای شما سوال ایجاد شده که چرا به مشاوره مالیاتی نیاز دارید جوابش ساده است.

همانطور که در بالا گفتیم تکالیف و قوانین مالیاتی هر روز پیچیده تر می شود.

برای انجام صحیح این تکالیف نیاز به افراد و کارشناسان متخصص است.

موسسه حسابداری رهنما با سالها تجربه در زمینه امور رسیدگی به پرونده های مالیاتی این امکان را برای شما فراهم ساخته تا با خیالی آسوده تمامی امور مربوط به اداره مالیات را برون سپاری نمایید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *