تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای

تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای چگونه است؟

تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای چگونه است؟


تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای

تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای چیست؟

اصلا در چه شرایطی میتوان گفت یک فروشگاه زنجیره ای است یا خیر؟

فروشگاه زنجیره‌ای، فروشگاهی است که چندین شعبه در مناطق مختلف دارد و محصولات مشابه و یا یکسان را به مشتریان ارائه می‌دهد.

در این نوع فروشگاه‌ها، به دلیل حجم بالای فروش، تامین کالا از تولیدکنندگان بزرگتر و با قیمت پایین‌تر انجام می‌شود.

همچنین، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سیستم مدیریت و کنترل فروش و کیفیت به صورت مرکزی و برای تمام شعبه‌ها اجرا می‌شود.

فروشگاه تبدیل به فروشگاه زنجیره‌ای می‌شود، زمانی که شرکت مدیریتی یا صاحبان فروشگاه تصمیم به گسترش فعالیت خود دارند و شعب جدید در مناطق دیگر راه‌اندازی می‌کنند.

این شعبه‌ها با هم متصل شده و از یک سیستم مدیریت مرکزی استفاده می‌کنند.

هدف اصلی این نوع فروشگاه‌ها، کاهش هزینه‌های تولید و توزیع کالا، افزایش سود و رضایت مشتری است.

خیلی از حسابداران و در برخی موارد خود کسبه برایشان سوال ایجاد می شود که آیا ایجاد شعبه از یک فروشگاه باعث زنجیره ای شدن آن فروشگاه می گردد یا خیر؟

مثلا اگر با یک جواز کسب چند فروشگاه تاسیس کنیم آیا زنجیره ای می شود یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باد عنوان کنیم که:

زمانی یه یک فروشگاه به اصطلاح زنجیره‌ای تلقی می گیرد که از اتحادیه مربوطه مجوز فعالیت زنجیره‌ای را نیز اخذ کرده باشد.

به یاد داشته باشید که صرف تاسیس چند شعبه دلیل بر زنجیره ای بودن  آن  نیست.

بصورت معمول اتحادیه باید مجوز تاسیس چند شعبه را برای یک جواز کسب صادر کرده باشد تا آن فروشگاه زنجیره‌ای محسوب شود.

تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای _ موسسه حسابداری رهنما
تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای _ موسسه حسابداری رهنما

اما یک نکته مهم اینجاست!

از باب مالیاتی توجه داشته باشید ثبت نام اشخاص حقیقی قائم به محل(کد پستی) می باشد.

 یعنی اینکه هر شخص باید برای هر مکان فعالیتی که دارد یک ثبت نام مالیاتی انجام دهد و به عبارت دیگر یک اظهارنامه مالیاتی نیز ارسال نماید.

 اما وقتی که مجوزی مبنی بر فعالیت فروشگاه زنجیره‌ ای دریافت می کند تنها باید یک ثبت نام مالیاتی و در نهایت یک اظهارنامه مالیاتی ارسال نماید.

زیرا کلیه شعب فعالیت به عنوان یک واحد شغلی محسوب می گردند.

در نتیجه هیچ نیازی نیست برای اینکه هر کدام از شعب یک اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند.

برای درک بهتر این موضوع پیشنها میکنیم مطلب حسابداری شعب را مطالعه فرمایید.

با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای اینطور نتیجه

میگیریم که:

زمانی می توان یک مجوز را مجور فعالیت فروشگاه زنجیره ای تلقی کرد که از اتحادیه مربوطه  صادر شده باشد.

در غیر اینصورت باید برای هر تعداد شعبه ای وجود دارد یک ثبت نام مالیاتی انجام داد.

سپس برای هر یک از ثبت نام ها در زمان مقرر اظهارنامه عملکرد ارسال کرد.

به این نکته هم دقت داشته باشید که گاهی اوقات اتحادیه این اجازه را صادر می کند که یک جواز کسب از شعبه هم برخوردار باشد.

در چنین حالتی هم برای شعبه همان ثبت نام مکان اصلی و دفتر مرکزی نیز کافی می باشد.

نکته بسیار مهمی در خصوص کد کارگاهی بیمه فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد.

آن هم این است که باید برای هر کدام از شعبه ها و مکان های فعالیت یک کد کارگاهی مجزا اخذ شود.

امید است که این مطلب مورد توجه شما مخاطبین عزیز قرار گرفته باشد.

در صورتی که پس از مطالعه از مطلب هنوز سوال و ابهام در خصوص تکالیف مالیاتی فروشگاه های زنجیره ای برای شما وجود داشت:

تنها کافیست از طریق کانال هار ارتباطی موجود در وب سایت موسسه حسابداری رهنما با کارشناسان پشتیبان ما تماس حاصل فرمایید و نسبت به دریافت

مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۴ دیدگاه های مخاطبین

  • مقاله خیلی عالی نوشتین فقط ای کاش میشد در ارتباط با فرآیندی که نیاز هست تا بتونیم مجوز فعالیت فروشگاه زنجیره ای هم بگیریم مقاله ای منتشر کنیم.
    یعنی اینکه اصلا باید از کجا اقدام کرد؟ صنعت و معدن یا خود صنف.

  • مثل همیشه در ارتباط با موضوع مالیات فروشگاه زنجیره ای بسیار عالی توضیح دادین.
    لطفاً کمی فعالیتتون رو بیشتر کنید من همیشه وب سایت شما رو چک میکنم و از مطالب عالی که منتشر میکنید استفاده میکنم.
    یک تشکر هم بکنم بابت اینکه هر زمان تماس گرفتم و از همکاران شما مشاوره مالیاتی گرفتم بدون هیچ چشمداشتی خیلی عالی بنده رو راهنمایی کردند.
    ممنون از شما

  • فروشگاه های زنجیره ای در کشور ایران باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود از جمله مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده)، مالیات بر درآمد (مالیات بر درآمد) و مالیات بر ارث (مالیات بر ارث) پایبند باشند.

    با توجه به قوانین مربوط به مالیات در کشور، فروشگاه های زنجیره ای باید در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کنند و در سالانه دفترچه حساب خود را به دفتر مالیاتی ارائه دهند. همچنین، آنها باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود پایبند باشند و در صورت عدم رعایت قوانین، با جریمه و کیفرهای قانونی مواجه خواهند شد.

    به علاوه، فروشگاه های زنجیره ای باید به تمامی قوانین مربوط به حقوق کارگران پایبند باشند و به کارگران حقوق و دستمزد منصفانه، ساعات کاری مناسب، محیط کار ایمن و سالم، بیمه و مزایا و دیگر حقوق و مزایای قانونی دسترسی دهند.

    در کل، فروشگاه های زنجیره ای در کشور ایران باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود پایبند باشند و به قوانین مربوط به حقوق کارگران پایبند باشند. در صورت عدم رعایت قوانین، با جریمه و کیفرهای قانونی مواجه خواهند شد.

  • فروشگاه های زنجیره ای در کشور ایران باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود از جمله مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده)، مالیات بر درآمد (مالیات بر درآمد) و مالیات بر ارث (مالیات بر ارث) پایبند باشند.

    با توجه به قوانین مربوط به مالیات در کشور، فروشگاه های زنجیره ای باید در سامانه مالیاتی کشور ثبت نام کنند و در سالانه دفترچه حساب خود را به دفتر مالیاتی ارائه دهند. همچنین، آنها باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود پایبند باشند و در صورت عدم رعایت قوانین، با جریمه و کیفرهای قانونی مواجه خواهند شد.

    به علاوه، فروشگاه های زنجیره ای باید به تمامی قوانین مربوط به حقوق کارگران پایبند باشند و به کارگران حقوق و دستمزد منصفانه، ساعات کاری مناسب، محیط کار ایمن و سالم، بیمه و مزایا و دیگر حقوق و مزایای قانونی دسترسی دهند.

    در کل، فروشگاه های زنجیره ای در کشور ایران باید به تمامی تکالیف مالیاتی خود پایبند باشند و به قوانین مربوط به حقوق کارگران پایبند باشند. در صورت عدم رعایت قوانین، با جریمه و کیفرهای قانونی مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *