کاربرگ حسابرسی و انواع آن

کاربرگ حسابرسی و انواع آن بررسی توسط موسسه حسابداری رهنما

کاربرگ حسابرسی و انواع آن بررسی توسط موسسه حسابداری رهنما


انواع کاربرگ حسابرسی

با در نظر گرفتن مطالب زیادی که در کاربرگ ها درج می گردد، انواع مختلفی از  کاربرگ حسابرسی وجود دارد .

از طرفی دیگر، طبقه بندی کردن آنها آن ها کار بسیار سختی محسوب می شود.

با این حال ، کاربرگ های تهیه شده این امکان را دارند که در گروه های ذیل طبقه بندی شوند :

در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

۱_ اولین مورد از انواع کاربرگ حسابرسی کاربرگ های عمومی می باشند:

در حقیقت کاربرگ های عمومی جهت استفاده در برنامه ریزی و اداره امور حسابرسی، طراحی می شوند .

کاربرگ های برنامه ریزی حسابرسی، طرح های کلی و برنامه های حسابررسی، نمود گرها و پرسش نامه کنترل های داخلی ، قرارداد حسابرسی، بودجه زمانی و یادداشت نکات ، نمونه هایی از کاربرگ های عمومی محسوب می شود.

۲ _کاربرگ نهایی دومین نوع کاربرگ لیست ما را تشکیل می دهند.

کاربرگ نهایی که  به کاربرگ تراز آزمایشی هم شهرت دارد  جدولی می باشد که حاوی مانده سال جاری و سال گذشته حساب های دفتر کل، ستون های اصلاحات پیشنهادی، تعدیلات طبقه بندی و همچنین، اقلام نهایی که در صورت های مالی منعکس خواهد شد .

کاربرگ نهایی، جدول اصلی کنترل و تلخیص تمام کاربرگ های پرونده می باشد و تحت عنوان ˝ستون فقرات˝ مجموعه کاربرگ های حسابرسی محسوب می می گردد.‎

انواع کاربرگ حسابرسی _ موسسه حسابداری رهنما
انواع کاربرگ حسابرسی _ موسسه حسابداری رهنما

۳ _کاربرگ های اصلی سومین نوع کاربرگ لیست ما را تشکیل می دهند.

درواقع کاربرگ های اصلی مشابه کاربرگ های  نهایی می باشند.

به یاد داشته باشید که این کاربرگها نشان دهنده یکی از سرفصل های عمده صورت مالی محسوب می شوند.

به عبارتی دیگر کاربرگ اصلی برای تلفیق هر گروه از حساب های مشابه دفتر کل کاربرد دارد .

جمع هر یک ازر این کاربرگ ها ، یکباره به کاربرگ نهایی منتقل می گردد.

بعنوان مثال کاربرگ اصلی وجوه نقد شامل مانده حسابهای بانکی، صندوق، تنخواه گردانها و غیره می باشد.‎

۴ _چهارمین مورد کاربرگ اصلاحات پیشنهادی و تعدیلات طبقه بندی را تشکیل می دهد.

در واقع کاربرگ اصلاحات پیشنهادی، پیشنویس ثبت روزنامه ای که حسابرسان برای تصحیح اشتباهات یا تخلف با اهمیت کشف شده در صورت مالی و مدارک حسابداری صاحبکار تهیه می نمایند.

کاربرگ تعدیلات طبقه بندی شده شامل اقلامی می باشد که ثبت آنها در دفاتر صحیح می باشد، اما جهت ارائه مطلوب صورت های مالی باید تجدید طبقه بندی گردد .

بعنوان مثال، مانده بستانکار با اهمیت حساب های دریافتی باید بعنوان یک بدهی، تجدید طبقه بندی و در تراز نامه منعکس گردد .

با توجه به این مهم  که تعدیلات طبقه بندی تنها بر نحوه ارائه صورت مالی موثر است ، تعدیلات ذکر شده در دفاتر صاحبکار ثبت نمی شود و تنها در کاربرگ های حسابرسی منعکس خواهد شد.‎

۵ _کاربرگ تفصیلی  پنجمین نوع کاربرگ حسابرسی در این لیست می باشد.

این نوع کاربرگ که کاربرگ فرعی هم نیز نامیده می شود ، کاربرگی می باشد که اجزای اصلی آن یا ریز مانده یک حساب دارایی یا بدهی ، مانند صورت ریز مبالغ دریافتی از مشتریان که جمع آن مانده حساب های دریافتنی می باشد ، را نشان می دهد.

۶ _کاربرگ تجزیه و تحلیل :

در واقع کاربرگ تجزیه و تحلیل نشان دهنده خلاصه هایی از تغییرات طی دوره یک حساب دفتر کل می باشد.

از این نوع کاربرگ معمولاً در رسیدگی به حساب های عمده و کم گردشی مثل اموال، ماشین آلات و تجهیزات، بدهی بلند مدت،‌ حقوق صاحبان سرمایه و البته ذخیره مربوط به مطالبات مشکوک الوصول که طی سال معاملات زیادی در آنها ثبت نشده است، استفاده می گردد.‎

انواع کاربرگ_ کاربرگ صورت مغایرت _ موسسه حسابداری رهنما
انواع کاربرگ_ کاربرگ صورت مغایرت _ موسسه حسابداری رهنما

۷ _کاربرگ صورت مغایرت:

حسابرسان معمولا به منظور اثبات مبالغ ثبت شده در حساب ها ، مبالغ مذبور را با اطلاعات و مدارک بدست آمده از سایر منابع مقایسه و تطبیق می دهند .

در اینگونه موارد ، حسابرسان کاربرگی به نام صورت مغایرت تهیه می کنند ، مانند کاربرگ تطبیق مانده حساب های دریافتنی با تاییدیه های دریافتنی از مشتریان . از این کاربرگ بیشتر در رسیدگی به حسابهای دریافتنی ، حساب های پرداختی ، موجودی نقد و بانک و موجودی مواد و کالا استفاده می شود.‎

۸_ کاربرگ های محاسباتی هشتمین نوع کاربرگ حسابرسی در لیست ما می باشد:

توجه داشته باشید که:

بصورت معمول حسابرسان جهت  تایید نمودن  و اثبات صحت و درستی بعضی  از حساب های خاص و برخی از مبالغ، محاسبات مستقلی را در یک کاربرگ انجام می دهند.

نتایج حاصل شده از آن را با مبالغ منعکس و در مدارک حسابداری صاحبکار مقایسه می نمایند.

این کاربرگ که عموماً  کاربرگ محاسباتی خوانده می شود.

جهت اثبات اقلامی مثل هزینه استهلاک ، هزینه سود تضمین شده وام ها ، مالیلت حقوق، مالیات بر درآمد، حق بیمه سهم کارفرما، ذخیره مربوط به مزایای پایان خدمت کارکنان، سود هر سهم نظایر آنها مورد استفاده قرار می گیرد.‎

۹_ مدارک مؤید:

دقت داشته باشید که معمولاًحسابرسان علاوه بر رسیدگی کردن به مدارک حسابداری صاحبکار و بررسی نمودن سیستمهای حسابداری و کنترل داخلی آن ، مدارک تشریحی دیگری را نیز برای اثبات کردن صحت مطالب منعکس در صورت های مالی و توجیح گزارش خود گرد آوری می نمایند به شکل مدارک بصورت معمول مدارک موید گفته می شود .

نسخه ای از صورت جلسات مجامع عمومی و هیئت مدیره، اساس نامه و مدارک ثبت شرکت ، آیین نامه ها و دستورالعمل ها ، قراردادهای مربوط به خرید و فروش، قراردادهای وام، قرارداد انتشار اوراق مشارکت ، تاییدیه دریافتی از بانک، تاییدیه وکیل حقوقی شرکت، تاییدیه مدیران و مواردی مثل آنها ، نمونه هایی از مدارک موید هستند

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۵ دیدگاه های مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *