آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد


آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد
آموزش محاسبه حقوق و دستمزد

در مقاله آموزش محاسبه حقوق و دستمزد همراه ما باشید.

در جهان حساب و کتاب محاسبه حقوق و دستمزد را می توان یکی از مهمترین موارد دانست.

چه کسب و کار شما کوچک باشد و چه بزرگ هیچ مهم نیست

بعنوان یک حسابدار حتماً باید به مبحث حسابداری حقوق و دستمزد تسلط کامل داشته باشید.

خبر خوب این است که ما در این مطلب به شما آموزش محاسبه حقوق و دستمزد را ارائه میکنیم.

محاسبه حقوق و دستمزد بصورت ویدیوئی

خبر بهتر این است که این آموزش بصورت ویدیوئی ساخته شده تا شما بتوانید راحت تر محاسبه حقوق و دستمزد را فرا بگیرید.

لازم می دانم برای این که این آموزش برای شما راحت تر قابل درک باشد ابتدا برخی از کلیدی ترین موارد محسابه دستمزد و حقوق را به شما آموزش دهیم.

مورد اول – تعریف دستمزد:

دستمزد دقیقاً مانند قیمت در بازار می تواند تصفیه کننده بازار کار حساب شود.

ما دو نوع دستمزد داریم:

دستمزد مثل قیمت در بازار، تصفیه کننده بازار کار محسوب می‌شود.

لازم است بدانید که در سیستم حسابداری دستمزد به دو دسته واقعی و اسمی تقسیم می شوند.

دستمزد اسمی را میتوان مقدار پولی تعریف کرد که به نیروی کار پرداخت می گردد.

اما تعریف دستمزد واقعی کمی متفاوت است.

درواقع دستمزد واقعی بیان کننده قدرت خرید نیروی کار می باشد.

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد - بررسی قدرت خرید کارگر
آموزش محاسبه دستمزد- بررسی قدرت خرید کارگر

این نکته را به یاد داشته باشید که تفاوت محاسبه حقوق و دستمزد مبنای آن است.

مبنای محاسبه دستمزد ساعت است در حالی که برای محاسبه حقوق مبنا ماهانه می باشد.

معمولاً از دستمزد برای پرداخت به کارگران و از حقوق برای پرداخت به کارمندان استفاده می شود.

 

معنی حسابداری حقوق و دستمزد

لازم است این حقیقت را بدانید که حقوق و دستمزد به هیچ وجه مفهوم پیچیده ای ندارد.

حسابداران و سایر افرادی که تحت عنوان پرسنل  امور حسابداری و مالی در هر مجموعه یا کسب و کاری مشغول هستند باید

بتوانند کارکرد کارکنان را به شکل  دقیق و بدون مشکل محاسبه نمایند.

آنها باید  تمامی جزئیات کارکرد پرسنل را در قالب یک فیش کاملاً رسمی که فیش حقوقی نام دارد به پرسنل  ارائه نمایند.

لازم به ذکر است که تمامی اطلاعاتی که در خصوص حقوق و دستمزد کارکنان وجود دارد باید حتماً هر ماه تحت عنوان هزینه

در دفاتر حسابداری به ثبت برسند تا در محاسبات مالیاتی نیز  محاسبه قرار گیرند.

واحد مالی و منابع انسانی چه نقشی  می توانند در محاسبه حقوق و دستمزد داشته باشند؟

پیش از آنکه به مراحل مختلف فرآیند محاسبه کردن حقوق و دستمزد بپردازیم بد نیست به اشخاص یا بخش هایی که باید در این جریان همکاری نمایند هم  اشاره ای داشته باشیم.

واحد منابع انسانی یا به عبارتی کارگزینی و مالی دو بخش مهمی هستند که در فرآیند مربوط به حسابداری حقوق و دستمزد دخیل می باشند.

جهت  محاسبه کردن، حسابدار موظف است  از اطلاعات روز و بسیار دقیقی در ارتباط با حقوق پایه، تمامی مزایا، هزینه های مسکن، هزینه عائله مندی و غیره برخوردار باشد.

واحد حسابداری و منابع انسانی در ۱ مجموعه باید با انتقال دادن اطلاعات مورد نیاز به  یکدیگر این فرآیند را شکل دهند.

توجه داشته باشید:

که منابع انسانی در فرآیند محاسبه کردن حقوق و دستمزد؛ ناظر و همراه حسابداری می باشد.

در حقیقت منابع انسانی در فرآیند مربوط به  محاسبه کردن حقوق و دستمزد نه ‌تنها که باید نقش ناظر و هدایت کننده این فرآیند را ایفا نماید، بلکه  لازم است برای این مهم که فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس الزامات قانونی به شکلی صحیح انجام پذیرد نظارت کند.

در واقع مزایایی که به پرسنل تعلق میگیرد، شرایط کار و شرایط استخدامی، تمامی تسهیلات مالی و رفاهی که سازمان در اختیار پرسنل قرار می دهد و تمام چیز هایی که به امور پرسنلی مرتبط می گردد می تواند در مقدار حقوق و دستمزد تعیین شده برای پرسنل نقش بسزایی داشته باشد.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  رسیدگی تراکنش بانکی کسب و کارها توسط اداره مالیات

پس نتیجه میگیریم که این فرآیند یعنی محاسبه نمودن حقوق و دستمزد در حسابداری لازم است که حتماً با مشارکت منابع انسانی شرکت ها صورت پذیرد.

آموزش محاسبه کردن حقوق و دستمزد
آموزش محاسبه کردن حقوق و دستمزد

وظایف یک حسابداری متخصص در ارتباط با محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان

پس از آنکه منابع انسانی اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه کردن حقوق و دستمزد را در اختیار واحد مالی قرار داد، فرآیند مربوط به محاسبه کردن حقوق و دستمزد آغاز می گردد.

واحد حسابداری مطابق با فرمول محاسبه کردن حقوق و دستمزد و با استناد به نرخ حقوق و دستمزد سال دریافتی پرسنل را محاسبه می نماید و نسبت به صدور فیش حقوقی برای آنها اقدام می کند.

البته لازم به ذکر است که انجام این فرآیند با استفاده از نرم افزار های حسابداری استاندارد و بهینه شده برای زمینه های فعالیتی مشخص می تواند با سرعت و دقت بسیار بیشتری به انجام برسد.

بارها شاهد این موضوع بوده ایم که زحمات حسابداران به دلیل عدم استفاده از یک نرم افزار حسابداری استاندارد یک شبه از بین رفته است.

نرم افزار های حسابداری نامعتبر زیادی در بستر اینترنت وجود دارد که ما استفاده از آنها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

عیدی و پاداش کراگران بر چه مبنایی محاسبه می شود؟

حتماً بر این موضوع واقف هستید که  مطابق با  قانون، هیچ کارگری نباید کمتر از حداقل میزان  حقوق را از کارفرما دریافت نماید.

در نتیجه در میابیم که عیدی به هیچ عنوان  از دوبرابر حداقل میزان  حقوق کمتر در نظر نخواهد گرفته شد.

لازم به ذکر است که  مبلغ اعلامی در مورد کارگرانی صادق می باشد که حداقل یک سال در کارگاه مشغول به کار هستند.

سایر افرادی  که کمتر از میزان  یک سال کار کرده باشند به نسبت مدت کارکردی که دارند  از عیدی برخوردار خواهند شد.

چه کسانی می توانند حق سنوات دریافت کنند؟

لازم است بدانید که سنوات یکی از مزایای اجباری در کار می باشد.

کارفرما مکلف است در هر شرایطی نسبت به پرداخت سنوات به کارگر اقدام نماید.

البته لازم به ذکر می باشد که سنوات با خاتمه کار و یا زمانی که فسخ قرارداد کار صورت میگیرد  به کارگر پرداخت خواهد شد.

مطابق با قانون این حق برای همه کارگران درنظر گرفته شده است حتی آن دسته از افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته دارند  به نسبت میزان  کارکرد آن ها تعلق خواهد گرفت.

شایعاتی مبنی بر این وجود دارد که اگر کارگری به هر دلیلی کار خود را ترک کرده باشد سنوات به شخص او پرداخت نمی گردد

که این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

تعریف لیست حقوق:

لیست حقوق را میتوان لیستی دانست که مربوط به پرداخت برای جبران خدماتی است که کارکنان ما در یک بازه زمانی

مشخص ارائه کرده اند.

در واقع در لیست حقوق دقیقاً مشخص است که چه مبلغی به ازای چه مقدار کارکردی مثلاً هفتگی یا ماهانه به کارگران یا

کارمندان پرداخت کرده ایم.

 

پیشنهاد میکنیم که در ادامه همراه ما باشید تا بتوانید از طریق تماشای ویدیو آموزش محاسبه حقوق و دستمزد این مبحث را به خوبی فرا گیرید.

آموزش محاسبه حقوق

منظور از پرداخت حقوق اصلی دقیقاً چه می باشد؟
حقوق اصلی شامل موارد ذیل می باشند که در چندین ماه متوالی، به کارگر پرداخت می شود :

۱- حق اولاد.

حق اولاد به مبلغی گفته می‌شود که یک کارمند به عنوان حق شخصی خود، بابت هر فرزندی که دارد دریافت می‌کند.

این حق شامل مبالغی است که باید به صورت ماهیانه یا سالیانه به کارمند پرداخت شود و به عنوان یکی از حقوق کارمندان در نظر گرفته می‌شود.

هدف از این حق، حمایت از خانواده کارمندان و کمک به هزینه‌های بالقوه تحصیلی و سایر هزینه‌های مرتبط با فرزندان آن‌ها است.
۲- حق مسکن.

حق مسکن به مبلغی گفته می‌شود که کارفرما به کارمند خود برای پرداخت هزینه‌های اجاره یا تهیه مسکن از طریق وام یا سایر روش‌های مشابه، پرداخت می‌کند.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  آدرس و شماره تماس سازمان امور مالیاتی استان گیلان
این حق به عنوان یکی از حقوق کارمندان در نظر گرفته می‌شود و هدف آن، حمایت از کارمندان در تأمین مسکن مناسب و کمک به کاهش هزینه‌های مرتبط با مسکن است.
۳- حق ایاب‌ و ذهاب.

حق ایاب و ذهاب به مبلغی گفته می‌شود که کارفرما به کارمند خود برای پوشش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل از منزل به محل کار و برعکس، پرداخت می‌کند.

این حق نیز به عنوان یکی از حقوق کارمندان در نظر گرفته می‌شود و هدف آن، حمایت از کارمندان در تأمین نیازهای حمل و نقل و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن است.
۴- فوق‌ العاده‌ بدی شرایط آب‌ و هوایی.

فوق العاده بدی شرایط آب و هوایی به شرایطی اطلاق می‌شود که باعث بروز مشکلات جدی در زندگی روزمره افراد و جامعه می‌شود.

به عنوان مثال، سیل، خشکسالی، طوفان، تنش‌های گرمایی و سرما، زلزله و … این شرایط می‌توانند باعث ایجاد خسارات جدی برای محیط زیست، اقتصاد، جامعه و حتی سلامتی افراد شود.
۵- محرومیت از تسهیلات زندگی.

حق محرومیت از تسهیلات زندگی در قانون کار به معنای حقی است که کارگران به آن دارایی ها و تسهیلاتی که برای زندگی بهتر و سلامتی به آن نیاز دارند، از جمله مسکن، غذا، آب، برق، گاز، تأمین خدمات بهداشتی و درمانی و … دسترسی داشته باشند.

این حق در بسیاری از کشورها به عنوان یک حق اساسی شناخته شده است و در قانون کار نیز تأکید شده است که کارفرمایان موظف به فراهم کردن این تسهیلات برای کارگران هستند.

۶- محل خدمت ( بسته به موقعیت جغرافیایی).

حق محل خدمت به معنای حق کارمند برای دریافت هزینه‌های سفر و اقامت در صورتی است که برای انجام وظایف خود به محل دیگری از محل عادی خدمتش منتقل شود.

این حق بسته به موقعیت جغرافیایی، چگونگی و نوع کار و شرایط قانونی تعیین می‌شود.

۷- اشتغال خارج از مرکز.
۸- حضور در مناطق مرزی.
۹- شرایط مرتبط با محیط کار.
۱۰- نوبت‌کاری.
۱۱- کشیک .
۱۲- جذب.

مزایای مستمر و غیر مستمر یعنی چه و چه کاربردی دارد ؟

هر شخص شاغلی ممکن است علاوه بر حقوقی که بصورت قانونی به او تعلق می گیرد مبالغی را نیز { نقدی یا غیر نقدی } از کارفرمای خود نیز دریافت نماید.

این پرداخت ها یا مزایایی که توضیح داده شد به ۲ دسته مستمر و غیرمستمر تقسیم نیز قابل تقسیم هستند.

تمامی پرداخت ها و مزایای مستمر نیز پرداخت هایی هستند که بصورت ماهانه به کلیه کارکنان  اختصاص داده می شوند.

این پرداخت ها در حکم حقوقی هم ذکر می شود.

لازم به ذکر است گه مزایای مستمر شامل مزایای نقدی و غیر نقدی نیز می باشد.

اما در خصوص مزایای غیر مستمر:

مزایایی می باشند که بنا بر مناسبت های  خاص یا کارکردهای خاص ممکن می باشد به پرسنل اختصاص داده شود.

کلیه این مزایا در برخی از بازه های زمانی خاص از سال به فرد شاغل تعلق خواهد گرفت.

در صورت وجود هرگونه ابهام و سوال در خصوص آموزش حسابداری یا دریافت مشاوره تنها کافیست با بخش پشتیبانی شرکت حسابداری رهنما تماس حاصل فرمایید.

هدیه ویژه ما برای آن دسته از عزیزانی که در دوره حقوق و دستمزد شرکت می کنند آموزش حسابداری رایگان ویژه بازار کار می باشد.

همانطور که قبلاً هم گفتیم محاسبه حقوق و دستمزد هم یکی از وظایفی است که به عهده حسابدار مجموعه می باشد.

محاسبه حقوق و دستمزد کار بسیار مهم و حساسی است که باید با دقت بسیار بالاب صورت پذیرد.

اگر از حسابداران با تجربه و متخصص در مجموعه خود بهره مند نیستید.

بهتر است نسبت به برون سپاری این وظیفه هرچه زوتر افدام فرموده و کلیه مباحث مربوط به حقوق و دستمزد را به عهده یک موسسه حسابداری با تجربه بگذارید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *