درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده

درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده _ موسسه حسابداری رهنما_رشت

درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده _ موسسه حسابداری رهنما_رشت


درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده

حتما بر این موضوع واقف هستید که مالیات ها، قسمت بسیار مهمی از درآمدهای یک دولت را تشکیل می دهد.

 در حقیقت مالیات باید صرف افزایش و پیشرفت کیفیت زیرساخت های کشور شود.

به همین سبب است که دولت ها در سرتاسر جهان تاکید بسیار ویژه ای برای وصول حداکثری آن ها دارد.

اما در برخی از موارد، بعضی از مودیان مالیاتی، با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت زندگی شخصی که دارند از توانایی مالی کافی جهت پرداخت مالیات های تعیین شده آن هم در زمان مقرر را برخوردار نیستند.

به همین سبب است که در قوانین مالیاتی کشور راهکارهایی در نظر گرفته شده است تا پرداخت مالیات برای این گروه از مودیان، تا حد امکان، ساده شود.

یکی از اصلی ترین این راهکارها، درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده یا سایر مالیات ها می باشد.

لازم به ذکر می باشد که جهت بهره مندی از این مزیت های قانونی، لازم است تا با شرایط و نحوه درخواست آن نیز آشنا باشیم.

درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده _ موسسه حسابداری رهنما
درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده _ موسسه حسابداری رهنما

ما، در این مطلب، قصد داریم که نحوه قسط بندی و حداکثر تقسیط مالیات سال ۱۴۰۲، فرم و نمونه درخواست آن را ارائه کرده و سپس در ادامه، پرداخت قسطی بدهی مالیات ارث، عملکرد و مالیات مشمولین مالیات بر ارزش افزوده را بررسی نماییم.

نظر به این مهم که بعضی از مودیان، به دلیل شرایط ویژه خود، ممکن است از توانایی پرداخت مالیات و جریمه های آن برخوردار نباشند دولت، در این زمینه، تمهیدات مناسبی را اندیشیده تا پرداخت کردن مالیات برای این گروه از مودیان، تا میزان کافی، ساده تر شود.

یکی از اصلی ترین این تمهیدات، تقسیط مالیات بر ارزش افزوده و انواع دیگر مالیات بوده که در این بخش، نحوه درخواست و انجام آن را توضیح می دهیم.

دقت داشته باشید که جهت توضیح نحوه تقسیط مالیات در سال ۱۴۰۲ ، باید به آخرین بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور، مراجعه نماییم.

این بخشنامه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، تحت عنوان بخشنامه (تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرایم قابل بخشش موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده) به ادارات امور مالیاتی ایران، ابلاغ شد.

با استناد به این بخشنامه، بر اساس مواد ۱۶۷ و ۱۹۱ ق.م.م  تقسیط مالیات در سال ۱۴۰۲، بدین صورت بوده که مودیان، تا یک سال از تاریخ اتمام مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا سررسید پرداخت مالیات سال، دوره مربوطه، باید درخواست خود مبنی بر پرداخت قسطی بدهی مالیات را به اداره مالیات مربوطه ارائه نمایند.

لازم به ذکر است که در خواست تقسیط مالیات مالیات بر ارزش افزوده یا عملکرد، پس از این مدت نیز پذیرفته خواهد شد،

ولی حداکثر زمان قسط بندی مالیات را کاهش داده که در بخش بعدی به توضیح این مساله می پردازیم.

به هر ترتیب، پس از ثبت درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات عملکرد، ممیز مالیاتی به درخواست مودی، رسیدگی می نماید و در شرایطی که مدارک ارائه شده عدم توانایی مودی جهت پرداخت یکجای مالیات را احراز نماید، با درخواست پرداخت قسطی بدهی مالیات، موافقت می شود.

در این شرایط، مودی مالیاتی، موظف می باشد که حداقل ۲۰ درصد مالیات متعلقه را بصورت نقدا پرداخت نماید و مابقی را طبق اقساط تعیین شده توسط اداره مالیات، در زمان و مواعد مشخص، به حساب سازمان امور مالیاتی کشور، واریز نماید.

در رابطه با پرداخت قسطی بدهی مالیات بر ارزش افزوده یا عملکرد، لازم می باشد که به این نکته بسیار مهم توجه نماییم که در صورتی که در تاریخ معین شده برای پرداخت اقساط، مودی از پرداخت هر یک از قسط های تعیین شده، خودداری کند، کل بدهی مالیاتی وی، حال شده و اداره مالیاتی مربوطه، از طریق صدور اجراییه، تمام بدهی مالیاتی، به همراه جریمه های تعلق گرفته را یکجا، از مودی، وصول می نماید.

امیدواریم که این مطلب برای شما عزیزان مفید و کاربردی بوده باشد.

شما مخاطبین عزیز وب سایت موسسه حسابداری رهنما یکی از بهترین موسسات حسابداری در رشت می توانید فرمت درخواست تقسیط مالیات بر ارزش افزوده را در ذیل بصورت رایگان دانلود نمایید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۳ دیدگاه های مخاطبین

  • سلام
    بنده در زمان ارسال اظهارنامه الکترونیک، گزینه تقسیط را انتخاب نمودم و هر ماه دارم قسطش را پرداخت میکنم ولی شماره فرم تقسیط به بنده ارائه نشد. حال جریمه دیرکرد تاخیر غیرقابل بخشش برای من آمده با رقمی بسیار هنگفت! برای اعتراض به این جریمه نیاز به شماره فرم تقسیط هست! از کجا باید شماره فرم را بدست بیاورم؟؟

  • سلام وقت بخیر،
    ثبت سند حسابداری ارزش افزوده تقسیط شده چی هست لطفا میفرمایید. با این شرایط که مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده و در دفاتر اون سال براش ثبتی لحاظ نشده. یعنی ارزش افزوده رو صفر در نظر گرفتن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *