حسابداری شرکت های تولیدی چگونه است؟
آیا برای شما هم سوال است که حسابداری شرکت تولیدی دقیقاً چیست و یا اینکه حسابداری شرکت های تولیدی چه تفاوت هایی با حسابداری مابقی شرکتها دارد ؟
دوست دارید بدانید که آیا اصول خاصی برای حسابداری شرکت های تولیدی وجود دارد یا خیر ؟
آیا برای شما هم سوال است که حسابداری شرکت تولیدی دقیقاً چیست و یا اینکه حسابداری شرکت های تولیدی چه تفاوت هایی با حسابداری مابقی شرکتها دارد ؟
آیا برای شرکت های تولیدی، نرم افزار حسابداری فروشگاهی تحت وب طراحی شده است یا نه؟
ما پاسخ تمام سوالات شما را خواهیم داد.
با وبلاگ موسسه حسابداری رهنما همراه باشید.
همانطور که می دانید حسابداری یعنی یک سیستم کامل اطلاعاتی که به وسیله شناسایی کردن، ثبت کردن، طبقه بندی نمودن، تلخیص و در آخر گزارشگری از کلیه رویدادهای مالی، آمار و اطلاعات مالی مورد نیاز کاربران را در اختیارشان قرار می دهد.
ما میتوانیم بنگاه های اقتصادی را بسته به نوع فعالیتی که دارند در سه دسته اصلی تفکیک کنیم:
۱ – کسب و کارهایی که زمینه فعالیت خدماتی دارند.
کسب و کارهایی مانند تعمیرگاه ، هتل و اقامتگاه، مراکز درمانی و مراکز آموزشی که خدمات به مشتریان و مراجعه کنندگان خود ارائه می نمایند.
به کسب و کارهایی با زمینه فعالیت هایی که در بالا به آنها اشاره شد کسب و کار خدماتی نیز گفته می شود.
۲ – شرکت ها و کسب و کارهایی که زمینه کاری بازرگانی دارند.
این کسب و کارها یا شرکت های معمولاً به خرید و فروش کالا مشغول هستند.
این نکته مهم در را به یاد داشته باشید:
شرکت های بازرگانی به هیچ عنوان روی کالایی که خرید و فروش می کنند تغییرات ایجاد نمی کنند.
بصورت کلی تمامی بنکداران، فروشندکان عمده و اشخاصی که خرده فروشی می کنند جزء کسب و کارها یا شرکت های بازرگانی محسوب می گردند.
لازم به ذکر است که تمامی هایپر مارکت ها، فروشگاه های کوچک و بزرگ یا خوار و بار فروشی ها نمونه ای بارز از کسب و کارهای با زمینه فعالیت بازرگانی محسوب می شوند.
۳ – کسب و کار ها و شرکت های تولیدی
اگر بخواهیم بصورت ساده و روان به توضیح شرکت های تولیدی بپردازیم باید اینطور عنوان کنیم.
کلیه کسب و کارها یا شرکت هایی که ماد اولیه یا کالایی خرید می کنند سپس روی آن تغییران انجام می دهند و بعد آن کالا را به فروش می رسانند شرکت تولیدی می باشند.
اجازه دهید برای شما یک مثال بزنیم:
فرض کنید یک بنگاه اقتصادی نسبت به خرید چرم گاوی اقدام می کند.
سپس با انجام بخشی از اقدامات چرم های خریداری شده را به کیف، کفش و غیره تبدیل می کند.
در آخر کالا هایی که ایجاد و تولید کرده را به فروش می رساند.
این مجموعه یک مجموعه تولیدی محسوب می شود.
دارایی ها در حسابداری شرکت های تولیدی چه نقشی دارند؟
نخستین موضوع مهمی که در خصوص حسابداری شرکت های تولیدی می توان به آن ورود کرد دارایی های آن شرکت است.
در حقیقت دارایی ها در حسابداری شرکت های تولیدی، به معنی هر تمام آن چیزی است که شرکت دارد.
حال چه سرمایه گذار باشد و چه طلبکاران.
در واقع عموماً به تمامی حقوق مالی که در اختیار شرکت قرار داشته باشد دارایی شرکت می گویند.
البته لازم به توضیح است که دارایی می تواند اقسام گوناگونی داشته باشد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:
۱_ تمامی وجوه نقد: وجه نقد شامل پولهای نقد در صندوق و البته وجه نقد در بانک می باشد.
۲_ مطالبات (بدهکاران): شامل تمامی بدهکاران به شرکت و البته اسناد دریافتنی است.
۳_ کلیه موجودی های اجناس و کالاهای موجود و البته تمامی مواد اولیه و ملزومات.
۴_ تمامی اموال و اثاثیه و ساختمان های در اختیار.
در خصوص شرکت تولیدی باید گفت، کمبود نقدینگی از یک سو در ادامه ی تولید و فعالیت شرکت اختلال به وجود می آورد و از سوی دیگر جمع شدن و عدم استفاده درست از وجه نقد سبب ایجاد زیانی شدید را فراهم می سازد.
در نتیجه حسابداری تولیدی نیاز به یک حسابدار خبره و متخصص در زمینه مدیریت کردن وجوه نقد جهت نگهداری و استفاده هرچه مناسب تر از امکانات نقدینگی به طرح ریزی وجوه نقد، ایجاد و صدور گزارش ها بپردازد.
این روند برای این صورت می گیرد تا از رکود و عدم استفاده از وجوه نقد جلوگیری گردد.
این نکته هم در نظر داشته باشید که باید از دسترسی به موقع به وجوه نقد اطمینان کامل حاصل گردد.
این اطمینان حاصل کردن به این جهت است که از به سرقت روفت و اختلاس وجوه نقد جلوگیری شود.
به همین دلیل است که باید مسئولیت دریافت کردن و پرداخت نمودن پول، از عمل ثبت و نگهداری کردن مدارک کاملاً مجزا باشد. کلیه پرداخت ها در مراحل مختلف حسابداری یک مجموعه تولیدی، تنها با تایید امضای مسئول مربوطه و مبتنی بر اسناد مثبته و تا جای امکان به وسیله صدور چک انجام می گردد.
می توان یکی از اصلی ترین دارائی های یک شرکت تولیدی را موجودی مواد و کالا دانست.
جالب است بدانید که در حسابداری یک شرکت تولیدی به همان مقدار که تعادل در موجودی نقد شرکت اهمیت دارد، میزان تعادل در میزان موجودی مواد و کالا نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.
موجودی بیشتر از حد نیاز در حسابداری شرکتهای تولیدی، سبب انباشته شدن سرمایه و راکد ماندن آن می شود علاوه بر آن میتواند کیفیت پایین و ضرر و زیان چشم گیری هم در پی داشته باشد.
از طرفی دیگر موجودی کمتر از مقدار نیاز در سیستم حسابداری شرکت های تولیدی، سبب ایجاد وقفه در فرآیند تولید، فروش و عدم تامین نیاز مشتری می گردد که در نهایت منجر به از دست دادن سهم بزرگی از بازار خواهد شد.
خب حالا اینجا یک سوال مهم مطرح است:
تعادل در انواع موجودی کالا در یک شرکت تولیدی چگونه بدست می آید؟
حداقل مقدار موجودی مواد اولیه، بخشی از مواد اولیه موجود در انبارها می باشند که باید حداقل به آن میزان در انبارهای خود موجودی داشته باشیم تا خط تولید شرکت دچار معطلی نگردد و قبل از آن که به حداقل میزان خود برسد خیلی سریع نسبت به خرید آن کنیم.
حداکثر موجودی مواد اولیه هم بخشی از مواد می باشد که نباید بیشتر از آن در انبارها نگهداری گردد.
زیرا جوابگوی نیاز تولید بوده و نگهداری بیش از مقدار نیاز آن سبب راکد ماندن سرمایه می شود که در نهایت می تواند سبب بی کیفیت شدن هم بشود.
در چنین حالتی نیاز به مدیریت دقیق و بدون نقص این موجودی ها دارید.
استفاده از یک نرم افزار انبار انبار داری و حسابداری مختص شرکت تولیدی میتواند کمک شایانی به شما بکند و خیال شما را آسوده سازد.
بهترین نرم افزار حسابداری تولیدی چه ویژگی هایی دارد؟
در حالت کلی تمامی مشاغلی که زمینه فعالیت تولیدی دارند نیازمند یک نرم افزار حسابداری تولیدی استاندارد هستند.
با در نظر گرفتن مبحث مهم کنترل ورودی ها و خروجی های انبار و جهت مطلع شدن از موارد مصرفی اولیه و اطلاع از سود و زیان کالای تولیدی به نرم افزار حسابداری تولیدی نیاز دارید.
بسیاری از نرم افزار های حسابداری با برخورداری از داشتن دانش اطلاعات حسابداری همه سعی بر این دارند تا تمام نیاز های مجموعه های تولیدی ها را برطرف نمایند
در خصوص مبحث تولید ابزار و همچنین در کسب و کار های بزرگ مانند کارخانه و یا کارگاه های تولیدی با وسعت زیاد ، حسابداری یک مبحث بسیار چالش برانگیز وجود دارد.
زیرا این مبحث نقش بسزایی در مدیریت کارگاه ها و آینده بازار کار آنها دارد .
عموماً در فرآیند تولید، مواد اولیه و یا هر چیز دیگری که به چرخه تولید ورود می کند تا انتهای تولید محصول و ارائه آن به بازار روند پیچیده ای را سپری میکند.
به همین سبب است که انتخاب یک نرم افزار حسابداری تولیدی که برای مدیران ایده آل باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
ویژگی هایی که یک نرم افزار حسابداری تولیدی باید داشته باشد؟
یک نرمافزار حسابداری ایده آل برای واحد تولیدی با توجه به نوع زمینه فعالیت، وسعت و حجم کاری آن انتخاب می گردد.
دقت داشته باشید که نرم افزار حسابداری تولیدی تخصصی باید شامل ویژگی های زیر باشد:
۱- مدیریت موجودی:
باید قابلیت مدیریت و کنترل موجودی را داشته باشد، از جمله تعیین حد تجدید سفارش، محاسبه هزینه های مربوط به موجودی و پیش بینی نیاز به مواد اولیه و کالا در آینده.
۲- مدیریت تولید:
باید قابلیت برنامهریزی تولید، کنترل کارخانه و تعیین فعالیت های تولیدی را داشته باشد.
۳- مدیریت فروش:
باید قابلیت مدیریت فروش، صدور فاکتور و پیگیری پرداخت ها را داشته باشد.
۴- گزارشدهی:
باید قابلیت تولید گزارش های دقیق و جامع درباره موجودی، تولید و فروش را داشته باشد که به کنترل هزینهها و بهبود عملکرد کمک میکند.
۵- امنیت:
باید قابلیت محافظت از اطلاعات مالی و حساس کاربران را داشته باشد و از امنیت بالایی برخوردار باشد.
۶- یکپارچگی:
باید قابلیت ارتباط با سیستم های دیگر مانند پلتفرم های فروش آنلاین، سیستم های حمل و نقل و غیره را داشته باشد تا به یکپارچگی در کسب و کار کمک کند.
امکاناتی که یک نرم افزار خسابداری تخصصی برای فرآیند تولید باید داشته باشد به شرح ذیل است:
۱_ امکان ثبت کردن انواع هزینهها مانند هزینه مستقیم، سربار، دستمزدها و البته مواد اولیه.
۲_ برخورداری از امکان ثبت سفارش مواد اولیه موردنیاز.
۳_ امکان محاسبه نمودن قیمت های تمام شده برای محصولات.
۴_ وجود آمکانت مربوط به مدیریت کردن موجودی انبار.
۵_ امکان صادر کردن اسناد و مستندات حسابداری برای دفاتر قانونی.
۶_ در دسترس بودن یعنی امکان استفاده از آن در محیط کامپیوتر، موبایل و تحت وب که اخیراً بسیار طرفدار پیدا کرده است.
۷_ شناسایی کردن تمامی کالاهایی که دارای حاشیه سود مناسب یا حاشیه سود پایین هستند.
۸_ کم کردن یا جلوگیری از اتلاف مواد اولیه.
۹_ بالا بردن قدرت کنترل بر روی ورودی ها و خروجی های انبار.
۱۰_ ارزیابی شیوههای درست و مقرون به صرفه در مصرف مواد.
حد تجدید سفارش چیست؟
در حقیقت میزان یا مقدار موادی است که مابین حداقل و حداکثر است.
شما در زمان کم شدن موجودی انبار به آن مقدار، باید نسبت به خرید مواد اقدام کنید.
این کار برای این صورت میگیرد تا مطمئن شوید قبل از آنکه موجودی مواد به حداقل میزان برسد، مواد به انبار ارسال خواهد شد.
حد تجدید سفارش (Reorder Point) در حسابداری دولتی به میزان موجودی کالا یا مواد اولیه در انبار اشاره دارد که در صورت کاهش زیر حد تعیین شده، سفارش جدید برای تأمین موجودی از تامین کنندهها صادر میشود.
به عبارت دیگر، حد تجدید سفارش نقطهای است که در آن باید سفارش جدیدی را به منظور جلوگیری از اتمام موجودی صادر کرد.
این مفهوم در مدیریت موجودی و برنامهریزی تولید بسیار مهم است و به کنترل هزینههای مربوط به موجودی کمک میکند.
حسابداری هزینه ها در شرکت های تولیدی چگونه است؟
در این خصوص باید بگوییم کلیه مخارج واقع شده جهت اداره امورات و البته انجام فعالیتهای مختص شرکت که دارای منافع آتی نمی باشد {درست برخلاف دارائی که این انتظار می رود تا منافع آتی داشته باشد} را هزینه مینامیم.
حالا این سوال به وجود می آید که هزینه چیست؟
هزینه به مخارجی می گوییم که دارای منافع آتی نباشد.
ولی قطعاً برای اینکه فعالیت شرکت تداوم داشته باشد نیاز است که انجام شود.
در ادامه قصد داریم به بررسی و توضیح طبقه بندی انواع هزینه ها که در شرکت های تولیدی رایج است بپردازیم
۱_ طبقه بندی زمانی: شامل کلیه هزینه های جاری و سرمایهای می باشد.
۲_ طبقه بندی طبیعی: کلیه هزینههای ساخت شامل تولیدی و تجاری شامل غیر تولیدی است.
۳_ طبقهبندی مرتبط با محصول: تمامی هزینه های مستقیم و غیر مستقی را شامل می گردد.
۴_ ارتباط با حجم تولید: شامل هزینههای ثابت، متغیر و نیمه متغیر می باشد.
توضیحی در خصوص هزینه ها از نظر ارتباط داشتن با فعالیت شرکت تولیدی.
هزینه تولید یعنی چه؟
بخشی ازهزینه که به شکل کاملاً مستقیماً به بخش تولید مربوط هستند، هزینه تولید نام دارند.
مانند:
برق مصرف شده در بخش تولید.
دستمزد های مستقیم.
مواد مستقیم و غیرمستقیم.
هزینه بابت حمل خرید مواد اولیه.
تعمیرات ماشین آلات تولید و غیره.
لازم است بدانید که کلیه هزینه های تولید مستقیما با جریان تولید کالا در ارتباط هستند که مجموع آنها بهای تمام شده مربوط به تولید کالا را تشکیل میدهند.
هزینه های غیر تولیدی یعنی چه؟
به هزینه هایی گفته می شود که جهت استمرار فعالیت و حضورشرکت تولیدی در بازار لازم است.
مانند هزینه های عمومی و اداری، هزینه هایی نظیر توزیع و فروش، هزینه های مربوط به تعمیرات یا استهلاک.
این نکته را به یاد داشته باشید:
انجام عملیات حسابداری در شرکت هایی با زمینه فعالیت تولیدی، اگر جهت تعمیر یا بازسازی اساسی یک دستگاه تولیدی یا خرید مواد اولیه خام شرکت تولیدی، وام گرفته شود طبق نحوه حسابداری شرکتهای تولیدی اگر دارایی در حال استفاده باشد، بهره آن جزو هزینههای غیر تولیدی می باشد.
البته به قیمت تمام شده اضافه نمی گردد.
ولی در نظر داشته باشید که بر اساس شرایط خاصی که در استانداردهای مربوط به حسابداری تولید وجود دارد و شرط به اینکه هنوز دارایی مورد استفاده قرار نگرفته باشد، بهره آن به بهای تمام شده دارایی اضافه می گردد.
توجه داشته باشید که در شرکتهای تولیدی برای محاسبه نمودن بهای تمام شده کالاهای فروش رفته نیاز است تا بهای تمام شده کالا های ساخته شده محاسبه شوند.
لازم به ذکر است که یکی ازمهمترین قسمت های بهای تمام شده کالا ساخته شده مربوط به هزینه های تولید دوره است.
درآمد شرکت های تولیدی در حسابداری تولیدی به چه شکل است؟
به این موضوع توجه داشته باشید که:
تمام درآمدها در حسابداری شرکت های تولیدی مانند هزینهها به ۲ قسمت اصلی تقسیم میشوند.
۱_ درآمدهای عملیاتی {اصلی}.
درآمد های عملیاتی در حسابداری تولیدی به مجموع درآمدهایی اشاره دارد که تولیدکننده از فروش محصولات خود به دست میآورد.
این درآمدها شامل قیمت فروش محصولات، هزینههای حمل و نقل، هزینههای بستهبندی و سایر هزینههای مرتبط با فروش محصولات میشود. درآمد های عملیاتی، یکی از مؤشرهای مهم در سودآوری تولیدکننده است و برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت، بسیار مهم است.
۲_ درآمدهای غیر عملیاتی {فرعی}.
درآمدهای غیر عملیاتی در حسابداری تولیدی شامل درآمدهایی است که ناشی از فعالیتهای غیر عملیاتی تولیدکننده مانند فروش داراییهای ثابت، دریافت تعویض بیعانه و سایر درآمدهای غیر عملیاتی مانند سود سرمایه گذاری و سود ناشی از فروش سهام میباشد.
این درآمدها در تعیین سود خالص شرکت نقش دارند و به عنوان یک مؤشر مهم برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت بکار میروند.
درآمد بدست آمده و حاصل شده از فروش کالاهای تولیدی شرکت جزو درآمدهای عملیاتی و اصلی شرکت هستند.
زیرا هدف از تاسیس شرکت کسب درآمد و سود از طریق فروش این کالاها می باشد.
اما درآمدهایی که از فروش ضایعات و درآمدهای اتفاقی (مانند سود بانکی، جوایز و …) حاصل می گردد جزو درآمدهای غیر عملیاتی می باشند.
دستمزد مستقیم و غیر مستقیم یعنی چه؟
دستمزد یک کارگر تولید تا وقتی که در کنار دستگاه تولیدی است و آن دستگاه به تولید مشغول می باشد دستمزد مستقیم نام دارد.
مثل دستمزد کارگری که کنترل کننده دستگاه، پرس کننده یا مونتاژ کار است.
اما کدام دسته از افراد دستمزد غیر مستقیم دریافت می کنند؟
۱-سرپرست کارگران.
۲-سرکارگرها.
۳-مدیران.
۴-تعمیرکاران.
چون مربوط به کل تولید {در محدوده تولید عادی} است و نه مربوط به یک تولید خاص.
در روش های حسابداری شرکتهایی با زمینه فعالیت تولیدی، چه تولید وجود داشته باشد و چه نداشته باشد و چه مقدار آن کم باشد و چه مقدار آن زیاد، دستمزد پرداختی به این افراد رابطه مستقیمی با میزان تولید ندارد.
در نتیجه در زمره دستمزد غیرمستقیم تولید قرار خواهند گرفت که در گروه سربار تولید طبقه بندی میشوند.
تهیه، تنظیم و صدور گزارش حسابداری در شرکتهای تولیدی چگونه صورت میگیرد؟
برنامه ریزی و رویکردها در هر شرکت تولیدی می تواند متفاوت باشد.
با در نظر گیری نوع محصولات تولیدی و بازار، سهامداران و مدیران شرکت با توجه به صورتهای مالی تهیه شده و گزارشی که حسابداران از عملکرد شرکت های تولیدی به شکل ماهانه، فصلی یا سالیانه تهیه و تنظیم می نمایند این امکان را پیدا می کنند تاعملکرد خود را مورد بررسی قرار داده و نسبت به آینده شرکت اقدامات لازم را انجام دهند.
البته لازم به ذکر است که:
با توجه به سیاست موجود در یک شرکت و البته حساسیتهای زیادی که دریک شرکت تولیدی میتواند وجود داشته باشد این گزارشات تفاوت خواهند داشت.
یک حسابدار شرکت تولیدی خبره باید این آمادگی را در خود به وجود آورد که هر لحظه سهامداران و مدیران شرکت درخواست گزارشات مالی مجموعه خود را از او درخواست کنند.
وظیفه های حسابداری تولیدی چیست؟
شخصی که بعنوان حسابدار در یک شرکت تولیدی مشغول به فعالیت است علاوه بر فعالیت هایی که بصورت متداول همه حسابداران موظف هستند در طول روز کاری به انجام برسانند فعالیت های خاص دیگری را نیز باید انجام دهد.
یکی از این موارد محاسبه کردن بهای تمام شده کالا یا محصول تولید شده می باشد.
گاهی اوقات این محاسبه ها برای برخی از حسابداران به قدری پیچیده و دشوار می شود که فرد نیازمند است به دنبال کسب تجربه و مهارت زیاد دیگری در حسابداری باشد.
ما در ادامه مقاله مجموعه فعالیت های یک واحد مالی برای شرکت تولیدی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
بهای تمام شده کالا ستون اصلی حسابداری در شرکت های تولیدی.
توجه داشته باشید که تنظیم بهای تمام شده مربط به محصولات و کالا ها نیازمند بررسی کردن ۳ آیتم مهم می باشد.
این ۳ آیتم عبارتند از:
۱_(مواد اولیه)
هزینه های مربوط به خرید مواد اولیه حتماً باید محاسبه گردند.
به یاد داشته باشید که اولین رکن جهت تنظیم کردن قیمت تمام شده کالا محاسبه قیمت مواد اولیه می باشد.
۲_( حقوق و دستمزد)
این مورد در حقیقت شامل حقوق افرادی می باشد که به صورت مستقیم برای تولید کالا با شما مشغول به همکاری هستند.
نکته ای مهم که باید همیشه آن را در نظر بگیرید این است که نیروی انسانی که در تولید کردن محصول ایفای نقش می کند می تواند در بهای تمام شده کالا یا محصول بسیار تاثیر گذار باشد.
۳_(سربار)
سربار به هزینه هایی گفته می شود که برای تولید کالا مجبور به پرداختشان هستید.
مانند قبض آب و برق، هزینه حمل و نقل محصولات، پرداخت کردن حقوق دستمزد کارکنانی که بصورت غیر مستقیم با شما مشغول به کار هستند، تعمیرکاری و نگهداری از تجهیزات و غیره باید محاسبه گردد و در بهای تمام شده کالا محاسبه شوند.
در نهایت یک حسابدار با برآورد تمامی هزینه های مربوط به تولید یک کالا قیمت تمام شده هر کالا را محاسبه می نمایند.
نحوه ثبت سند حسابداری در شرکت با زمینه فعالیت تولیدی
بدیهی است که ثبت سند حسابداری در شرکت هایی که زمینه فعالیتشان تولیدی می باشد بر عهده حسابداران است.
در این شرکتها حسابداری خرید مواد اولیه و یا فروش کالا باید روزانه در اسناد مشخص به ثبت برسند.
دقت داشته باشید که هنگام ثبت سند حتماً باید نام کالای خریداری شده و یا فروخته شده به همراه قیمت آن به ثبت برسد.
علاوه بر این خریدهای دیگری که روزانه در شرکت انجام می گردد در قالب ثبت سند حسابداری در نرم افزار حسابداری درج می گردد.
طبیعی است که ثبت سند از جمله فعالیت های پایه یک حسابدار می باشد.
در واقع به کمک ثبت اسناد می توان صورتهای مالی را به سادگی تنظیم کرد.
در شرایطی که ثبت سند در شرکت تولیدی به شکل روزانه، منظم و دقیق انجام شود دیگر فعالیت های مربوط به حسابداری شامل تهیه و تنظیم صورتهای مالی، ترازنامه ها، وجود نقدینگی و غیره همگی در روال خود و اتوماتیک وار انجام می گردند.
تهیه، تنظیم و صدور صورتهای مالی
حتماً بر این موضوع واقف هستید که صورت مالی از جمله فعالیت هایی می باشد که با توجه به نیاز شرکت ممکن است به شکل سالانه و یا هر چند ماه یک بار انجام شود.
در حقیقت صورت مالی یک نوع گزارش می باشد.
با استناد به ایم گزارش مدیران و سهامداران شرکت این امکان را پیدا می کنند که تشخیص دهند در یک دوره چندماه و یا یک ساله شرکت توانسته به اهداف تعیین شده سازمانی خود برسد یا خیر؟
یا اینکه با قیمت تعیین شده محصول شرکت تواسته سودآوری داشته باشد؟
به این ترتیب شرکت برای چند ماهه آینده می داند که چه استراتژی را باید در پیش بگیرد.
بدیهی است که یک صورت مالی دقیق نیازمند ثبت سند حسابداری دقیق می باشد.
تهیه، تنظیم و صدور صورت مالی شامل ۴ فعالیت کلیدی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
۱_( تهیه کردن صورت سود و زیان)
تهیه، تنظیم و صدور صورت سود و زیان فعالیتی است که در آن حسابدار یک گزارشی از مقدار سود دهی در ۱ دوره را مشخص می نماید.
در این گزارش آشکار است که در ۱ بازه زمانی مشخص آیا مجموعه توانسته که با قیمت تعیین شده محصول خود به سود دست پیدا کند یا خیر.
البته این امکان وجود دارد که شرکت در یک بازه زمانی مشخص به هر دلیلی بصورت موقت زیان دیده و یا سود کمتری به دست آورد باشد.
دلایلی مثل خریدن تجهیزات جدید، خراب شدن دستگاه ها و غیره… ممکن است شرکت را با مشکل مواجه کند.
اما همانطور که قبلاً گفتیم این مشکل موقتی بوده و اگر زمانش طولانی شد حتماً طی تصمیمات مدیریتی باید در سیاست های اجرایی مجموعه تجدید نظر گردد.
۲_(تهیه ترازنامه)
ترازنامه را میتوان نشان دهنده این مهم دانست که:
بین بدهی های شرکت و بستانکاری آن به اضافه سرمایه شرکت توازن وجود دارد یا خیر؟
بدهی شرکت شامل مواردی است که شرکت برای تولید محصول، آنها را خریداری کرده است و از حساب شرکت پول خارج شده است.
بستانکاری شرکت پولی می باشد که در ازای فروش محصول تولید شده به دست آمده یا قرار است که در آینده به دست آید.
خود سرمایه از دو قسمت مختلف سرمایه در گردش یا جاری و سرمایه ثابت تشکیل شده است.
سرمایه ثابت مانند:
ملک، آپارتمان، تجهیزات
سرمایه در گردش:
مبلغی است که برای خرید صرف شده و یا در ازای فروش دریافت شده است.
لازم است بدانید که:
در تنظیم ترازنامه بستانکاری های شرکت را با سرمایه شرکت جمع می بندند و این باید با بدهی های شرکت یکسان باشد.
اگر به این تراز نرسیدید شرکت دچار مشکلات سیاست گذاری شده است.
۳_(تهیه صورت گردش نقدینگی)
در این گزارش حسابداران به اطلاع مدیران می رسانند که پول در گردش و جاری در شرکت تولیدی از کجا حاصل شده است و در کدام قسمت هزینه شده.
صورت گردش نقدینگی نشان دهنده این است که آیا مجموعه توانسته در یک بازه زمانی مشخص شده و با صرف سرمایه به سود قابل توجهی دست یابد یا خیر.
در این گزارش بازه زمانی بسیار با اهمیت می باشد.
زیرا این امکان وجود دارد که فقط در یک بازه مشخص شده مجموعه دچار زیان یا سود شده باشد.
۴_( تهیه صورت سود و زیان جامع)
این گزارش نشان دهنده این مهم است که از زمان تاسیس و آغاز فعالیت شرکت تولیدی و استراتژی های انتخاب شده مجموعه توانسته تا به امروز به هدف اصلی خود یعنی سودآوری برسد و یا خیر.
در این نوع گزارش ها به هیچ عنوان بازه و دوره مشخصی تعیین نمی گردد و میزان سود مجموعه از آغاز تا آخر پایان سال مالی تعیین می گردد.
۵_(محاسبه حقوق و دستمزد)
طبیعیست که در یک شرکت با زمینه فعالیت تولیدی مانند سایر شرکت ها افرادی تحت عنوان کارمند وکارگر مشغول به فعالیت هستند.
محاسبه کردن مقدار حقوق، بیمه، پاداش و غیره کارمندان در حوزه کاری حسابدار قرار می گیرد.
۶_(تنظیم اظهار نامه مالیاتی)
شرکت هایی که زمینه فعالیت تولیدی دارند مانند سایر شرکت ها مکلفند تا بصورت سالانه و در اعلام عمومی سازمان امور مالیاتی اظهار نامه مالیاتی خود را ارسال کنند.
یک حسابدار متخصص با ثبت دقیق اسناد در طول سال مالی می تواند هنگام تکمیل اظهار نامه مالیاتی کار خود را آسان کند.
لازم به ذکر است در صورت نیاز به دریافت خدمات حسابداری مالیاتی در رشت و سایر شهر های استان گیلان می توانید با کارشناسان موسسه حسابداری رهنما در ارتباط باشید.
سخن پایانی:
حسابداری شرکت های تولیدی یکی از توانایی هایی است که شما بعنوان مدیر مالی یا حسابدار باید بتواند در خود پرورش دهید.
امیدواریم که این مطلب برای شما مخاطبان عزیز مورد پسند بوده باشد.
در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می توانید با کارشناسان موسسه حسابداری رهنما تماس حاصل فرمایید و نسبت به رفع مشکل خود اقدام نمایید.
سلام
به نظرم کاملترین مقاله در ارتباط با حسابداری شرکت های تولیدی متعلق به وب سایت شماست.
خیلی خسته تباشید عرض میکنم بابت تولید چنین محتوای ارزشمندی.
بسیا جامع و کامل توضیح دادید.
درور بر شما
اگر یک شرکت هم کار تولید داشته باشه و خدمات به چه صورت میشه حسابداریش؟
مثلاً تولید کننده مبل کار تعمیرات هم انجام میده البته کار اصلیش تولید مبل هست.
ولی خب تعمیرات میشه خدماتش.
لطفاً راهنمایی بفرمایید
مطلب بسیار عالی در وب سایت خودتون قرار دادید.
پیشنهاد میکنم در قالب پادکست هم این نوع محتوا هارو قرار بدین .
در هر صورت کارتون عالیه.
موفق باشید
کامل ترین مقاله ای که در خصوص حسابداری شرکت تولیدی خودندم !
واقعاً خسته نباشید بابت چنین مقاله کاملی
یک شرکت که زمینه فعالیش هم تولید هست و هم خدمات این اصول رو باید رعایت کنه؟
من که این همه خوندم چیزی سردر نیاوردم شاید دلیلش این باشه که به زیان ساده توضیح ندادید.
حسابداری رو اگه بخواهیم اینجوری به کسی یاد بدیم که هیچوقت یاد نمیگیره
این چه مقاله ای آخه وقت آدمو میگیره اصلاً تخصصی توضیح ندادین.
خواهشاً یک سایت معرفی کنید که حسابداری تولیدی رو تخصصی یاد بده
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت گروه حسابداری رهنما.
مقاله شما رو بصورت کامل مطالعه کردم و بسیار لذت بردم که به جزئیات اهمیت دادید و همه رو داخل این مقاله تخصصی قرار دادین.
امیدوارم که باز هم شاهد انتشار چنین مقالات با ارزشی اونم بصورت رایگان باشیم.
ارادتمند – ابراهیم ابتکار
مقاله خیلی عالی بود حسابداری شرکت تولیدی رو خیلی خوب توضیح دادین .
ایکاش این آموزشان رو در قالب فایل PDF هم آماده می کردین تا برای دانلودش به مشکل نخوریم.
اما در هر صورت یکی از کاملترین مقالات حسابداری بود که خوندم
خدا قوت و خسته نباشید به شما حسابداران پرتلاش موسسه حسابداری رهنما
کامل ترین مقاله در خصوص حسابداری شرکت های تولیدی
خدا قوت به همه زحمتکشان موسسه حسابداری رهنما
salam va arze khaste nabashid .khastam tashakor konam babate zahmati ke baraye in maghale jame keshidi.omidvaram bazam az in maghalat tooye website khodeton montasher konid