حسابداری شرکت های خدماتی

حسابداری شرکت های خدماتی - موسسه حسابداری رهنما

حسابداری شرکت های خدماتی - موسسه حسابداری رهنما


حسابداری شرکت های خدماتی به چه صورت می باشد؟

مقدمه ای بر مقاله حسابداری شرکت های خدماتی

بسیار از شرکت ها با زمینه فعالیت خدماتی در کشور مشغول به فعالیت هستند.

حتماً می دانید که یک شرکت خدماتی، مجموعه ای می باشد که آثار فعالیت آن به هیچ هنوان ملموس نیست  و به شکل یک کالا عرضه نمی شود.

شرکت های خدماتی می توانند زمینه های کاری متفاوتی داشته باشند.

برای مثال:

آموزشگاه موسیقی، تعمیرگاه ، شرکت ارائه کننده خدمات حسابداری، مجموعه انبارداری ، شرکت مسافری  و صد ها مثال دیگر.

اشخاص در قالب حقیقی و حقوقی می باشند که بدون ارائه نمودن محصولی فیزیکی به فعالیت های اقتصادی می پردازند.

در نتیجه  برای معرفی خود به سایر افراد یا مشتریان خود کار بسیار سخت تری از مجموعه های بازرگانی دارند.

در هر صورت اعتقاد داریم تا با زوایای گوناگون حسابداری شرکت خدماتی آشنایی کامل پیدا نکنید، این امکان برای شما فراهم نیست که بر ارزشمندی آن واقف شوید.

به همین سبب ما در تلاشیم تا با انتشار این مقاله شما مخاطبان عزیز موسسه حسابداری رهنما را حرفه حسابداری خدماتی و البته چرخه حسابداری در شرکت‌ خدماتی آشنا سازیم.

حال با مطالعه این مقدمه به بررسی حسابداری شرکت های خدمات می پردازیم.

حسابداری خدماتی مناسب چه شرکت هایی است
حسابداری خدماتی مناسب چه شرکت هایی است

می دانید که حسابداری مربوط به شرکت های خدماتی دقیقاً مناسب چه اشخاصی است؟

امروزه خیلی از شرکت‌ ها هستند  که زمینه فعالیتشان به شکلی می باشد که به‌ صورت منظم و متداوم به ارائه انواع خدمات تخصصی و عمومی به مشتریان و مراجعه کنندگان خود می‌پردازند.

حسابداری خدماتی دقیقاً مناسب این اشخاص است.

شرکت هایی که زمینه فعالیتشان خدماتی است  در زمینه های زیادی شامل عمومی و خصوص نسبت به ارائه خدمات به مشتریان خود اقدام می کنند.

مجموعه های خدماتی شامل مسافرخانه ها و انواع هتل، بانک ها یا موسسات مالی، شرکت های حمل و تقل و همچنین شرکت هایی که خدمات را بصورت کاملاً تخصصی به مراجعه کنندگان خود ارائه می دهند .

مثل بیمارستلان، کلینیک درمانی، شرکت های مالی و حسابداری حسابداری.

بصورت کلی عنوان شرکت خدماتی به بخشی از فعالیت ها اطلاق می شود که حسابداران در مسیر آزمایش و تصدیق همخوانی ستون های بدهکار و بستانکار دفتر روزنامه با ستون مشابه در تراز آزمایشی از حساب های معین و کل انجام می دهند.

حسابداری شرکت های خدماتی در ۳ مرحله تعریف می شوند.

در مرحله اول کلیه اقداماتی که در بازه یک دوره مالی صورت پذیرفته است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به عبارتی دیگر در این بخش اطلاعات تمامی رویدادهای مالی به جهت محاسبه و تخمین داده های اولیه جمع آوری می گردند.

تجزیه کردن و تحلیل  تمامی این اطلاعات به جهت حصول مقدار دقیق سرمایه ها ، بدهی ها و دارایی ها، صدور مستندات حسابداری و سامان دادن به مدارک مطابق با تاریخ به سبب استخراج ترتیب بدهکاری و بستانکاری، دفتر نویسی، انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به کل و پس از آن به دفتر معین مجموعه اقداماتیست که در گام اول صورت می پذیرد.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  بهترین کار بعد گم شدن چک چیست؟

تاکید می کنیم که این کار مستلزم پیشروی در جداول زمانی خاصی می باشد.

به یاد داشته باشید که در ارائه خدمات حسابداری به هیچ عنوان نمی توانید کلیه امور رادر زمانی کوتاه به اصطلاح یک شبه انجام دهید.

از طرفی دیگر کار کردن روی این موضوع در تمام روز های سال هم وجود ندارد، در نتیجه بعضی  از موارد تنها در پایان هر ماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در گام دوم، حسابداران گزارش تراز آزمایشی دفتر کل و معین را تهیه نموده و در بازه ای مشخص گردش های  حساب و ستون (بد) و (بس) را مورد بررسی قرار می دهند.

در مرحله آخر هم  که در پایان هر سال مالی انجام می گیرد، حسابداران با تهیه کاربرگ ها به جهت نمایش دادن سود، زیان و ترازنامه ها، ثبت کردن تعدیلات به جهت اصلاح کردن حساب معین و کل، تهیه ترازنامه و در آخر اختتام حساب دائمی پرونده حسابداری یک سال مالی خود را می بندد.

روش حسابداری شرکت های حسابداری
روش حسابداری شرکت های حسابداری

روش  حسابداری شرکتهای خدماتی چگونه است؟

به چه واحد های خدماتی گفته می شود؟

واحد خدماتی واحد می باشد که خدماتی را به مراجعه کنندگان خود ارائه می نماید. این واحد ها بصورت معمول به ازای خدماتی که ارائه می کنند حق الزحمه یا مزد نیز دریافت می نمایند.

در حقیقت یک شرکت خدماتی بدون تهیه مواد اولیه و تنها با هزینه به جهت تهیه تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات  نسبت به کسب درآمد اقدام می کند و سود آوری دارد.

لازم به ذکر است که مجموعه فعالیت‌های حسابداری در یک شرکت خدماتی تنها تحصیل درآمد و یا صرف هزینه نمی باشد.

بلکه انجام اموری مثل انجام فعالیت مرتبط با خرید دارایی، ایجاد بدهی و یا افزایش دادن سرمایه می‌باشد و به یک نرم افزار حسابداری استاندارد ، دقیق و کامل جهت مدیریت کلیه حساب ها می باشد.

چرخه حسابداری در شرکت های خدماتی چگونه است؟

چرخه حسابداری به معنای مجموعه ای از عملیات های حسابداری می باشد که در طی یک دوره مالی صورت می گیرد.

این مراحل بصورت متداوم و منظم انجام می پذیرد.

لازم به ذکر است که ایبن عملیات ها در دوره های بعدی مالی نیز به همین شکل تکرار می گردند.

در آخر نتیجه این عملیات های متداوم و منظم تهیه صورت وضعیت مالی کسب و کار می شود.

در ادامه قصد داریم چرخه حسابداری شرکت های تولیدی در هر دوره مالی را برای شما شرح دهیم.

۱_ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز.

بیشتر در خصوص این مقاله بخوانید  مالیات بر درآمد حقوق سال 1400

۲_ تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده.

۳_ ثبت تمامی معاملات و تراکنش ها در دفاتر روزنامه.

۴_ انتقال دادن کلیه اقلام به دفاتر کل.

۵_ تهیه و ایجاد تراز آزمایشی.

۵_ ایجاد کاربرگ.

۱۰_ تهیه و صدور صورت های مالی.

۱۱_ اصلاح  تمامی حساب های دفاتر کل.

۱۲_ بستن حساب های موقت.

۱۳_ تهیه و صدور تراز آزمایشی نهایی.

تفاوت حسابداری شرکت های خدماتی با شرکت های تولیدی
تفاوت حسابداری شرکت های خدماتی با شرکت های تولیدی

شرکت خدماتی با شرکت تولیدی چه تفاوت هایی دارد؟

سیاست‌های اقتصادی موجود و وضعیت کنونی کشور سبب شده تا شرکت‌ هایی با زمینه فعالیت خدمات بسیار مورد توجه بخش خصوصی قرار بگیرند.

یکی از دلایل این توجه را می توان شرایط آسان راه اندازی یک کسب و کار خدماتی دانست.

در واقع هر فردی این امکان برایش فراهم است تا با دارا بودن چند شریک و مقداری کم سرمایه‌ اولیه و عدم ضرورت داشتن تحصیلات بالا، بتواند نسبت به تاسیس یک شرکت خدماتی اقدام نمایبد و در زمان کمی به سود دهی برسد.

اما موضوع برای شرکت های تولیدی کاملاً متفاوت است.

این سازمان با هدف به وجود آوردن یک محصول جهت مصرف و برطرف کردن نیازهای جامعه به وجود می آید.

در حقیقت یک شرکت تولیدی ارزیابی بصورت مستقیم و غیرمستقیم نیازهای عموم، رفاه اقتصادی را در قالب فرآیند تولید برای جامعه فراهم می سازد.

برای تاسیس یک شرکت تولیدی مانند سایر شرکت ها باید مراحل قانونی آن را طی کنیم.

در ابتدا باید نسبت به انتخاب نوع شرکت تولیدی چه سهامی خاص و چه شرکت تولیدی با مسئولیت محدود را انتخاب کنیم.

بدیهی است که برای ثبت این شرکت ابتدا باید به اداره ثبت شرکت ‌ها مراجعه نماییم.

سپس باید از سازمان‌هایی دولتی مانند سازمان صنایع و معادن، بهداشت و … مجوز لازم جهت شروع فعالیت را دریافت نماییم.

یادآور می شویم که موسسه حسابداری رهنما زیر مجموعه شرکت حسابداری رهنما محاسب کاسپین یکی از بهترین آموزشگاه های حسابداری در گیلان به شمار می آید.

کلیه علاقه مندان به کارآموزی حسابداری در رشت می توانند نسبت به ثبت نام در آموزشگاه حسابداری ما اقدام کنند.

در پایان:

امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

لازم به ذکر است که کلیه مطالب و مقالات موجود در وب سایت موسسه حسابداری رهنما در بازه های زمانی مختلف بروز رسانی می شوند.

پس با خیال راحت به مطالعه مقالات قرار گرفته در وب سایت بپردازید.

در صورت وجود سوالات و ابهامات احتمالی شما همراهان عزیز می توانید با کارشناسان ما در موسسه حسابداری و خدمات مالیاتی رهنما تماس حاصل فرمایید و نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۳ دیدگاه های مخاطبین

  • سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
    آیا مالیاتی که شرکت های خدماتی پرداخت می کنند با مالیاتی که شرکت های تولیدی پرداخت میکنند متفاوته؟
    میشه توضیح بدین در این خصوص.
    ممنون

  • سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بپرسم ما اصلا چرا باید شرکت ثبت کنیم؟
    این سوال رو اگر از افرادی که خودشون کار قبت شرکت رو انجام میدن بپرسم میدونم فقط اسرار به ثبت شرکت دارند چون راه درآمدیشون از این کار هست.
    نظر کارشناسی شما چیه؟

    • سلام وقت شما مخاطب گرامی بخیر
      شرکت ثبت کردن به شما اجازه می دهد تا به عنوان یک شخص حقوقی فعالیت کنید و از مزایای حقوقی، مالی و مالکیت برای شما بهره مند شوید. برخی از مزایای شرکت ثبت شده عبارتند از:

      ۱. حفاظت از دارایی ها و مالکیت شما

      ۲. افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان در معاملات تجاری

      ۳. دسترسی به منابع مالی اضافی

      ۴. حقوق و مزایای مالی برای شما و کارکنان شما

      ۵. امکان شراکت با سایر شرکت ها و برندهای تجاری

      ۶. امکان جذب سرمایه گذاران بزرگتر و بانک ها

      ۷. امکان دسترسی به بازارهای جدید و گسترش کسب و کار

      ۸. حفاظت از شما در صورت وقوع بدهی های تجاری

      ۹. امکان استفاده از مالیات های تجاری و مزایای دیگر

      ۱۰. امکان تعیین نام تجاری و برند برای کسب و کار شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *