نکات کلیدی هنگام رسیدگی مالیات عملکرد

رسیدگی مالیات عملکرد

رسیدگی مالیات عملکرد


نکات کلیدی در خصوص رسیدگی مالیات عملکرد

یکی از نکات مهمی که هر حسابدار، مدیر مالی یا  مدیری باید با آن آشنایی کامل داشته باشد را میتوان موضوع مهم رسیدگی مالیات عملکرد دانست.

 حتماً می دانید که وجه تمایز اصلی حسابدارها و مدیران ارشد مالی چگونگی نحوه عملکرد آنها در رسیدگی مالیاتی می باشد.

این وجه تمایز است که سطح واقعی و عیار اصلی عملکرد و دانش مالیاتی  حسابداران را به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است که منظور ما  از عبارت رسیدگی مالیاتی، رسیدگی در حوزه  تخصصی مالیات عملکرد می باشد.

 

رسیدگی مالیاتی
رسیدگی مالیاتی

نخستین قدم جهت سربلندی در رسیدگی مالیاتی این می باشد که در زمان تعیین شده نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی به اداره

مالیات که از پیش در آن تشکیل پرونده انجام شده اقدام کنیم.

لازم است بدانید که این زمان تعیین شده توسط قانونگذار در خصوص کلیه اشخاص حقیقی نهایتا تا پایان خرداد ماه هر سال و در

خصوص اشخاص حقیقی نهایتا تا پایان تیرماه سال بعد است.

توجه داشته باشید که اگر در این زمان مقرر قانونی اظهارنامه مالیات عملکرد خود را ارسال نکنید دیگر هیچ فضایی جهت دفاع از

عملکرد مالیاتی خود را ندارید.

 در نتیجه مهم ترین موضوع جهت سربلندی در رسیدگی مالیاتی ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد در زمان مقرر تعیین شده توسط

قانونگذار می باشد.

 

اظهارنامه مالیاتی یعنی چه؟

همان‌طور که قبلا عنوان کردیم یکی از انواع رایج مالیات، مالیات بر درآمد می باشد.

تمامی شرکت‌ها و تاجران حقیقی در انتهای هرسال مالی مکلف هستند تا میزان سود و زیان، هزینه‌، استهلاک و غیره را به اداره امورمالیاتی اعلام نمایند تا میزان مبلغ مالیات پرداختی ‌آن‌ها مشخص گردد.

کلیه تاجران مکلف هستند این اطلاعات را بصورت دقیق در اظهارنامه مالیاتی خود اعلام نمایند.

در شرایطی که اشخاص حقیقی یا حقوقی این مقدار مبالغ سود و زیان را به سازمان امور مالیاتی اعلام نکنند، میزان مبلغ مالیات توسط کارشناسان و ممیزین اداره امور مالیاتی مشخص می گردد.

بدیهی است که  پرداخت این مبلغ توسط مودیان، ضروری است.

با توجه به اینکه معمولاً تاجران به هزینه‌ ها و سود و زیان خود بیشتر از سایرین آگاه‌ می باشند، توصیه می‌شود حتما در زمان مشخص شده توسط قانون گذار نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند.

در حقیقت اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی هر شخص می باشد که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول مالیات هستند، به منظور محاسبه مالیات خود، به سازمان مالیاتی تقدیم می نمایند.

دقت داشته باشید که در زمان کنونی ، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند‌ها تحت سامانه متمرکز و اینترنت انجام می پذیرد.

 

دومین قدم در نظر گرفتن این مهم می باشد که کلیه اسناد حسابداری را به صورت صحیح و با نظم زیاد  تنظیم  کنیم.

 تا از به وجود آمدن هرگونه به هم ریختگی و آشفتگی خود و  البته ممیز مالیاتی جلوگیری نماییم.

 به یاد داشته باشید  که هرگونه بی نظمی و ایجاد آشفتگی در این خصوص یا کاستی مدارک سبب می شود ضربات سنگین و غیر

قابل جبرانی  در جریان مراحل رسیدگی مالیاتی به کسب و کار شما وارد کند.

رسیدگی مالیات عملکرد
رسیدگی مالیات عملکرد

اجازه دهید در این قسمت از مطلب یک تجربه شخصی را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم.

به نظر شخص یکی از اصلی ترین دلایلی که سبب موفقیت من در رسیدگی مالیاتی بوده همین تجربه شخصی است.

ای  موضوع دقت بالا در  هنگام جمع آوری و تنظیم اسناد حسابداری و موارد قابل رسیدگی مالیاتی می باشد.

من دقیقا به این موضوع مهم پی برده ام که هر چقدر میزان نظم و سلیقه شخص شما در خصوص جمع آوری کردن اسناد حسابداری بالاتر برود و کار را دقت بیشتری به انجام برسانید  تاثیر بسیار مثبتی در نوع نگاه ممیزان و افرادی که وظیفه رسیدگی به پرونده مالیاتی شما را دارند خواهید گذاشت.

نظم بخشیدن به اسناد حسابداری هنگام رسیدگی مالیاتی یکی از تاکتیک ها بسیار اثر بخش و مثبتی می باشد که توصیه می کنم همیشه آن را به کار گیرید.

شما با این کاری امکانی فراهم می سازید  تا از این یک وجه تمایز ویژه به نفع کسب و کار خود استفاده نمایید.

 

 

قدم سوم یکی از با اهمیت ترین اقدامات در هنگام رسیدگی مالیاتی برخوراد می باشد.

صورت معاملات فصلی

 به یاد داشته باشید که یکی از الزامات در جریان سال این اقدام مهم را در زمان تعیین شده توسط قانونگذار به انجام برسانید.

دقت نمایید که هر نوع اختلاف و مغایرت در گزارش ارسالی توسط شما در صورت گزارش ارسال شده توسط طرف مقابل معامله شما

می تواند چالش بسیار عظیمی را برای کسب و کارتان ایجاد می کند .

در حالت روتین بدین شکل است که در زمان ارائه دعوتنامه ارائه اسناد رسیدگی، گزارشات مربوط به صورت معاملات فصلی که شخص مقابل برای شما در سامانه ثبت کرده باشد توسط مسئول رسیدگی پرونده مالیاتی به شما  ارائه می گردد و در نهایت از شما درخواست می گردد تا روگرفت مدارک هر تراکنش اطلاعاتی را از اسناد حسابداری مجموعه خود پیوست نمایید و در برابر ردیف هر تراکنش معاملاتی هم شماره سند حسابداری،  شماره فاکتور یا قرارداد  و تاریخ آن را درج نمایید.

رسیدگی مالیاتی
رسیدگی مالیاتی

شما باید از این فرصت به نفع خود استفاده نمایید.

تا حد امکان و به شکل منظم این اقدام را انجام بدهید.

 به یاد داشته باشید که در هیچ شرایطی اختلافی بین گزارشات طرف مقابل با گزارشی که شما در سامانه اعلام نموده اید وجود نداشته نباشد.

اگر تراکنشی به صورت اشتباه برای شما ئر نظر گرفته شد سریعاً با مجموعه گزارش کننده ارتباط حاصل کنید تا نسبت به اصلاح آن در سامانه صورت معاملات فصلی اقدام کنند.

این قدم را بسیار جدی گرفته و با وسواس بالا نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

 و پس از تکمیل آن کلیه اطلاعات، به همراه سایر اسناد رسیدگی به مسئول رسیدگی پرونده مالیات عملکرد خودتان در زمان مقرر تحویل دهید.

اگر احساس می کنید که علاوه بر ارائه مدارک و اسناد به ممیز مالیاتی نیاز به توضیح می باشد حتما بصورت شفاحی توضیحات را با احترام به ممیز مالیاتی خود ارائه کنید تا در جریات نمامی امور مالی کسب و کار شما قرار گیرد.

 

 

قدم چهارم دفاتر قانونی شما می باشد.

دفاتر قانونی کدامند؟

مطابق با  ماده ۶ قانون تجارت کشور، دفاتر قانونی به شرح ذیل می باشند:

۱_{ دفتر روزنامه}.

۲_ {دفتر کل}.

۳_{ دفتر دارایی}.

۴_{ دفتر کپیه}.

 

نکته مهم:

در حال حاضر و زمان کنونی هیچگونه  نیازی برای داشتن ( دفتر دارایی و دفتر کپیه)  وجود ندارد و تنها دفاتر روزنامه و کل مورد استفاده قرار می گیرند.

این دفتر ها در حالت کلی به دو قسمت دفتر های رسمی و دفتر های غیررسمی تقسیم بندی می شوند:

۱_ (دفاتر قانونی و رسمی) : عبارتند از دفاتر روزنامه و کل (بر حسب کارکرد ۵۰ – ۱۰۰- ۱۵۰برگی )

۲_ (دفاتر غیررسمی / دفاتر کمکی) : دفتر معین ( این دفتر جزء دفاتر قانونی محسوب می شود اما غیررسمی است)

تعبیر ما از دفاتر پلمپ قانونی شما مانند پدر اسناد و مدارک حسابداری می باشد.

 البته این موضوع که خیلی از حسابدار ها و مدیران مالی بر این باورند که دفاتر قانونی شما هنگام رسیدگی مالیاتی از اهمیت بالایی بر خوردار نیستند غیر قابل انکار است.

اما ما  تاکید می کنم که از دقت بالایی به هنگام تحریر و ثبت دفاتر  برخوردار باشید.

با توجه به استاندارد ها  و آیین نامه های مربوطه دفاتر قانونی را تحریر  کرده و ارائه نمایید.

 به این نکته توجه داشته باشید که حتی یک اشتباه کوچک هم می تواند رسیدگی مالیاتی شما را دچار جالش کند.

 

 

 

قدم پنجم برای سربلندی هنگام رسیدگی مالیاتی جمع آوری مدارکی می باشد که در حین ارائه دعوتنامه اسناد از شما مطالبه شده و لازم است تا با دقت تمامی مدارک درخواستی را در یک یا نهایتاً چند زونکن بصورت مجزا به کمک دیوایدر به صورت منظم آماده  سازی نمایید.

سعی کنید حتماً قبل از شروع جلسه رسیدگی مالیاتی یک بار هم که شده به صورت دقیق تمام مدارک لازم که از شما درخواست شده  را مرور نمایید.

 به شکلی که اگر برای هرکدام از مدارک از شما توضیحاتی خواسته شد بتوانید سریع و دقیق پاسخ را ارائه دهید و نحوه انجام ثبت ها و محاسبات و محل وجود اسناد و مدارک کافی را با حضور ذهن بالا بدانید.

همچنین لازم است این موضوع را در سایر زونکن های اطلاعاتی اسناد و مدارک حسابداری خود رعایت کنید.

 

 

رسیدگی مالیاتی
رسیدگی مالیاتی

آخرین قدم برای اینکه یک رسیدگی مالیاتی مطلوب داشته باشید نوع تعامل و ارتباط شما بعنوان مودی با مسئول ممیز مالیاتی شما می باشد.

 شخصی که آن طرف میز نشسته و وظیفه رسیدگی به مالیات عملکرد شما را دارد را انسانی بدانید که در حال عمل کردن به وظیفه قانونی خودش می باشد.

این شخص مسئولیت سنگینی داشته و یک اشتباه کوچک می تواند به لحاظ شغلی برایش دردسر های متعددی ایجاد شود.

 توصیه ما به شما مودیان عزیز این است که ممیز مالیاتی را از خود دانسته و سعی کرده به بهترین شکل با او ارتباط برقرار نمایید.

سعی کنید هر کمکی که از دستتان بر می آید  جهت بهبود در فرایند رسیدگی مالیاتی به ایشان انجام دهید.

توضیحات شفافی را به او ارائه کرده و آمادگی پاسخگو بودن به سوالاتش را داشته باشید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۳ دیدگاه های مخاطبین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *