پرداخت عیدی به مدیرعامل
در این مطلب قصد داریم در خصوص موضوع پرداخت عیدی به مدیرعامل مجموعه صحبت کنیم.
مدیرعامل یا CEO به عنوان بالاترین سطح از مدیران یک شرکت، مسئولیتهای زیادی را بر عهده دارد.
وظایف مهم این شخص شامل:
- تبیین و تعیین استراتژی کلی شرکت.
- معرفی مسیرهای جدید و نوآوری در فعالیتهای شرکت.
- برنامهریزی و مدیریت فرآیندهای مالی، بازاریابی و محصولات.
- تصمیمگیری در خصوص سیاستهای کلی شرکت و انجام تغییرات مورد نیاز.
- ارتباط با مدیران دیگر و تعیین سیاستهای اتصال بخشهای مختلف شرکت.
- رهبری و مدیریت تیمهای مختلف شرکت.
- برقراری روابط با مشتریان و حفظ رضایت آنها.
- انجام تحلیلهای مختلف مورد نیاز برای تصمیمگیری های خود.
- کنترل و تنظیم پروژههایی که در حال اجرا هستند.
- پیشبینی و مدیریت ریسکهای مختلفی که ممکن است برای شرکت پیش بیاید.
این مطلب را با عنوان کردن یک سوال آغاز میکنیم
آیا پرداخت کردن عیدی به مدیرعامل و اعضای هیات مدیره یک موضوع اجباری است یا اینکه خیر؟
توجه داشته باشید که مطابق با قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران مدیرعامل بعنوان وکیل شرکت محسوب می شود و نه یک کارگر در شرکت.
به یاد داشته باشید که وکیل می تواند بصورت رایگان هم کار کند.
در نتیجه مدیرعامل مشمول قانون کار و به طبع آن مشمول بیمه نمی باشد.
به همین جهت در لیست بیمه برای مدیر عامل بیمه با نرخ ۲۷% محاسبه و ارسال می گردد.
به این نکته
(البته به این مهم دقت داشته باشید که جهت ارسال لیست بیمه مدیرعامل با نرخ ۲۷% باید حتما به شعبه اطلاع دهید).\
در غیر این صورت مشمول جرائم از سوی سازملان تامین اجتماعی خواهید شد.
ولی اگر مدیرعامل علاوه بر داشتن وظیفه مدیریت عهده دار شغل موظفی دیگری هم باشد بعنوان مثلا مدیر امور داخلی، مدیر فروش، مدیرمالی و …
تنها در این صورت می باشد که مشمول قانون کار و به طبع آن مشمول بیمه می باشد.
همیشه به یاد داشته باشید که اگر شغل موظفی به مدیرعامل محول شود در این حالت باید قرارداد کاری بین شرکت و مدیرعامل منعقد شود و ماهانه به او حقوق و دستمزد پرداخت شود.
پس نتیجه میگیریم که اگر مدیرعامل دارای شغل موظفی در مجموعه باشد نمی توان برای آن بیمه با نرخ ۲۷% ارسال کرد
عیدی مدیرعامل
همانطور که گفتیم در شرایطی که مدیرعامل دارای یک شغل موظفی باشد و قرارداد کاری بین او و شرکت وجود داشته باشد در این حالت او کارگر شناخته می شود.
یعنی باید تمام مزایای قانونی از جمله عیدی به او پرداخت گردد.
اما اگر مدیرعامل تنها در مجموعه صاحب عنوان مدیرعاملی باشد و فاقد شغل موظفی باشد اجباری برای پرداخت عیدی و حق سنوات اجباری وجود نخواهد داشت.
البته لازم به ذکر است که اگر شرکت بخواهد می تواند به مدیرعامل عیدی و حق سنوات پرداخت کند.
اما باید به این نکته مهم توجه داشت که با استناد به ماده ۱۴۸ قانون مالیات حقوق دستمزد پرداختی به مدیرعامل هزینه قابل برای اداره امور مالیاتی نیست.
موضوع پرداخت حق اولاد به مدیر عامل هم یکی از موضوعات چالش بر انگیر برای حسابداران محسوب می شود.
اگر میخواهید در این خصوص بیشتر بدانید پیشنهاد میکنم مقاله پرداخت حق اولاد به مدیر عامل را مطالعه فرمایید.
جهت رفع ابهام و سوالات خود می توانید با همکاران ما در موسسه حسابداری رهنما ارتباط بر قرار نمایید.
سلام وقت بخیر.
ممنون بابت محتوای با ارزشی که در این وب سایت به اشتراک گذاشتید.
سوال بنده این است که آیا درصد مالیکیت یعنی همون سهام شرکت تاثیر گذار است در این قانون
وب سایت موسسه حسابداری رهنما یکی از بهترین وب سایت هایی است که در زمینه امور مالی و دانش حسابداری در حال فعالیت هست آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون برای این گروه حسابداری جوان رو دارم
اصلا چه لزومی داره به مدیر عامل عیدی پرداخت بشه؟ مدیر عامل که خودش صاحب سرمایه است
بسیار عالی لطفا مطالب بیشتری در این خصوص در وب سایت بگذارید.
ممنون بابت انتشار محتوای با ارزشی مثل این
سللام تصور کنید مدیرعامل داره در یک مجموعه کار مدیریت میکنه که سهام دارم اونجا هم نیست.
حالا علاوه بر این که مدیرعامل هست هزارتا کار دیگه هم سرش ریخته مثل مدیریت امور مالی یا حتی مدیریت منابع انسانی.
اما هیچ قرارداد مبنی بر اینکه مدیرعامل داره کارهای دیگری هم در شرکت انجام میده وجود نداره.
آیا راه دیگه ای هم هست تا مدیر عامل بتونه حق و حقوق خودش رو از هیات مدیره بگیره ؟ یا اینکه تنها راه ممکن داشتن یک قرارداد جدا هست.
ممنون از وب سایت خوبتون