مالیات شرکت های غیر فعال

مالیات شرکت های غیر فعال

مالیات شرکت های غیر فعال  یا منحل شده چه میزان می باشد؟

در این مطلب قصد داریم تا در خصوص مالیات شرکت های غیر فعال یا منحل شده برای شما مخاطبان عزیز توضیح دهیم.

پس با ما همراه باشید.

همانطور که قبلاً به این موضوع اشاره شده حتماً می دانید که مالیات به  فعالیت و در نهایت  درآمد یک کسب و کار تعلق می گیرد.

اما این بدین معنا نیست که اگر کسب و کار شما فاقد فعالیت است تکالیف مالیاتی ندارید.

ابتدا به بررسی عبارت شرکت غیر فعال می پردازیم.

در حقیقت شرکت غیر فعال، شرکتی را می دانیم که به ثبت قانونی رسیده است اما هیچگونه فعالیت تجاری  ندارد.

به عبارتی تراکنش مالی یک شرکت غیر فعال صفر می باشد.

یعنی از نگاه  قانونی، یک شرکت غیر فعال به شرکتی گفته می شود که در طول سال هیچ تبادل مالی نداشته باشد.

مالیات شرکتهای غیر فعال
مالیات شرکت های غیر فعال

کسب و کار هایی که غیر فعال هستند باید اظهارنامه مربوط به عملکرد سال مالی خود را سفید به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

اصطلاحاً به این نوع اظهارنامه نانویس هم گفته می شود.

نامه عدم فعالیت یک راهکار برای جلوگیری از نهایی شدن مالیات شرکت های غیر فعال

اما تکالیف مالیاتی آنها اینجا به پایان نمی رسد.

در نتیجه بعد از ارسال اظهار نامه کلیه کسب و کارهای غیر فعال می توانند که نامه عدم فعالیت شرکت خود را به سازمان

امور مالیاتی ارسال نمایند.

البته قانون مشخصی در خصوص ارسال نامه عدم فعالیت از جانب شرکت های غیر فعال به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

اما تجربه برای ما ثابت کرده که انجام دادن این فرآیند بسیار مفید تر از انجام ندادنش می باشد.

در آخر بدیهی است  که در صورت وصول نشدن اطلاعات مبنی بر خرید و فروش، اقدامی جهت تعیین درآمد و البته مالیات برای این دسته از شرکت ها صورت نخواهد پذیرفت.

مواردی که شرکت های غیر فعال باید به انها توجه کنند

به هیچ عنوان نباید مراوده مالی به نام صاحب شرکت ثبت گردد و حتما باید گردش مالی شرکت صفر باشد .

باید حوزه مالیاتی مربوط به شرکت خود را  را پیدا کنند  و در آن نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند .

عدم فعالیت شرکت در بازه زمانی مشخص به صورت مکتوب و با مهر و امضا مدیر عامل شرکت به حوزه امور مالیاتی مربوطه ارسال گردد .

حتماً نسبت به پلمپ  دفاتر قانونی و به صورت کاملا سفید و تحویل آن به سازمان مالیاتی اقدام نمایند.

اظهار نامه ها (اظهار نامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده)  به صورت سفید تنظیم  شده و به سازمان مالیاتی تحویل داده شود.

به این نکته مهم توجه داشته باشید که :

ارسال نکردن هر یک از موارد اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه ارزش افزوده به معنای کتمان فعالیت مالی می باشد  و عواقبی همچون جریمه مالیاتی را شامل می گردد .

از صدور فاکتور خرید یا فروش در تاریخ مقرر( عدم فعالیت)  به نام شرکت یا صاحبان آن حتما خود داری شود.

لازم به ذکر است در حالتی که برای شرکت تجهیزات ، ماشین آلات ، ابزار و هرگونه وسایل خریداری شود شامل  سرمایه گذاری و فعالیت شرکت محسوب می گردد و در نهایت شرکت مشمول مالیات خواهد شد .

مالیات شرکت های غیر فعال
مالیات شرکت های غیر فعال

در نامه ای که بصورت  مکتوب به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود و عدم فعالیت را اعلام می کنند باید مواردی مانند:

نام شرکت:

شماره ثبت:

کلاسه پرونده:

تاریخ عدم فعالیت ذکر شود و توسط مدیر عامل شرکت مهر و امضاء گردد.

به یاد داشته باشید که حتما باید کد اقتصادی شرکت تعیین شده باشد.

این موضوع هیچگونه  ربطی به عدم فعالیت شرکت  ندارد.

با کد اقتصادی حوزه مالیاتی مشخص شده و تمامی اسناد و مدارک به همان حوزه مالیاتی باید ارسال گردند .

مدیرعامل شرکت مکلف است اعلام عدم فعالیت آن را در پایان سال مالی به اطلاع سازمان مالیاتی برساند .

توجه داشته باشید که اعلام عدم فعالیت در هر سال باید تکرار گردد  و اعلام عدم فعالیت در سال جاری به هیچ عنوان  به معنای عدم فعالیت در سال آینده نخواهد بود .

اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت چه پیامدهایی می تواند داشته باشد؟

یکی ازمهم ترین پیامدهایی که در صورت اعلام نکردن عدم فعالیت شرکت رخ میدهد، محاسبه شدن مالیات به صورت علی الراس می باشد.

در شرایطی که شرکت فعال نباشد و  به حوزه مالیاتی مربوطه کسب و کار خون مراجعه نکند یا دفاتر قانونی خودش را به شکل پلمپ همراه با اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیاتی تحویل ندهد، مشمول محاسبه مالیات به صورت علی الراس خواهد شد.

چه شرایطی شرکت غیر فعال منحل می گردد:

باید بگوییم دلایل بسیاری وجود دارد شرکتی که فعالیت نداشته باشد اعلام انحلال کند.

برای مثال می توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

امکان ادامه حیاط شرکت به هیچ عنوان وجود نداشته باشد.

زمان مشخص شده برای فعالیت شرکت به پایان رسیده باشد.

شرکت در مدت زمان طولانی هیچگونه فعالیتی نداشته باشد.

خالی بودن سمت مدیر عاملی یا منصب های مهم دیگر شرکت

تصمیم اخذ شده از سوی مجمع عمومی فوق العاده مبنی بربه انحلال رساندن شرکت.

اشخاص حقوقی در روند مراحل اعلام انحلال شرکت با اشخاص حقیقی تفاوتی هیچگونه تفاوتی ندارند.

آنها باید همه مراحل شامل:

تشکیل پرونده مالیاتی:

تعیین حوزه مالیاتی:

تسلیم اظهارنامه مالیاتی:

اظهارنامه ارزش افزوده:

ارائه نامه کتبی عدم فعالیت:

را رعایت کنند و انجام دهند

در شرایطی که هدف شما ادامه فعالیت تحت عنوان شرکت نیست  بهتر است هرچه زودتر نسبت به به انحلال شرکت  اقدام نمایید.

یعنی انحلال آن را به صورت کاملاً رسمی اعلام فرمایید .

اقداماتی که بعد از انحلال شرکت باید انجام شود کدامند:

پس از انحلال شرکت باید یکسری اقدامات به انجام برسد.

در موارد ذیل به آنها اشاره کرده ایم.

1– پس از انحلال شرکت قبل از هر کاری باید نسبت به پرداخت بدهی های و دیونی که شرکت در زمان فعالیت خود داشته اقدام کنیم.

2- کلیه اموال به جا مانده میان شرکا یا سهامداران باید تقسیم شود است.

3_ انحلال شرکت حتماً باید در بازه زمانی 3 روزه انجام پذیرد.

4- بعد از انحلال شرکت، باید با مراجعه نمودن به اداره دارایی، اظهارنامه انحلال شرکت را تکمیل کرده و  سپس برای تعیین تکلیف بدهی شرکت اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره و خدمات مالیاتی در رشت و سایر شهر های استان گیلان تنها کافیست با کارشناسان موسسه

حسابداری رهنما تماس حاصل فرمایید.

3 نظر

  1. سلام اول تشکر کنم بابت مقاله ای که کمتر بهش پرداخته شده .
    بعد اینکه چطور میتونم یک فرمت از نامه عدم فعالیت شرکت غیر فعال تهیه کنم؟
    اگر توضیح بدید ممنون میشم

  2. سلام
    ببخشید من یک سوال دارم
    ما یک فروشگاه اینترنتی داریم که تو زمینه مواد اولیه صنایع غذایی فعالیت میکردیم اما آخر سال ۱۳۹۹ درگاه رو غیر فعال کردیم و هیچ تراکنشی داخل سایت انجام نمیشه .
    حالا مشتری هامون پول رو به یک حساب دیگه که داخل سایت ذکر نشده دارن هزینه رو پرداخت می کنند و از او طریق معامله رو انجام میدیم.
    حالا میخواستم بپرسم که تکلیف ما به چه صورت هست و چکار باید انجام بدیم.
    ممنون مبشم توضیح بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *