کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی

کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی در موسسه حسابداری رهنما

کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی در موسسه حسابداری رهنما


کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی

در این نوشته قصد داریم ۱۰ قدم اصلی برای کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی را برای شما مخاطبان عزیز موسسه حسابداری رهنما به اشتراک بگذاریم.

پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

همانطور که می دانید بورت کلی اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد ارسال شده توسط مودیان مالیاتی اصلی ترین ابزار قابل اتکاء در جهت تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه نمودن مالیات بدست اداره امور مالیاتی در نظر گرفته شده است.

به این معنا که از ارسال الکترونیکی اظهارنامه مربوط به مالیات بر عملکرد ( در برخی مواقع  و تحت شرایط خاص ارسال پستی ) آنگاه واحد رسیدگی مالیاتی و در اجرای بند ۲ ماده ۹۷ ق.م.م پرونده مالیاتی واحد تجاری برای دوره عملکرد مورد نظر ، توسط ممبز مالیاتی  مورد انجام فرآیند رسیدگی مالیاتی ( حسابرسی مالیاتی یا ممیزی مالیاتی ) قرار خواهد گرفت.

کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی _ موسسه حسابداری رهنما
کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی _ موسسه حسابداری رهنما

اهمیت رسیدگی سازمان امور مالیاتی کشور

یکی از اصلی ترین مواردی که باید هر حسابدار، مدیرمالی یا صاحب کسب و کار با آن آشنایی کامل داشته باشد موضوع مهم رسیدگی مالیاتی می باشد.

در حقیقت این موضوع را می توان  از وجوه تمایز حسابداران و مدیران مالی نحوه تصمیم گیری عملکرد آنها در رسیدگی های مالیاتی دانست.

برای بیان ساده تر موضوع می توانیم اینطور عنوان کنیم که  میزان و ارزش واقعی و عیار اصلی عملکرد و دانش مالیاتی حسابداران و مدیران مالی  در رسیدگی های مالیاتی که توسط ممیزان و کارشنسازان سازمان امور مالیاتی صورت میگیرد مشخص می شود.

قبل از اینکه به موضوع کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی برسیم ابتدا باید بدانیم رسیدگی مالیاتی چیست؟

رسیدگی مالیاتی یعنه چه؟

اظهارنامه  مربوط به مالیات عملکرد که توسط مودیان مالیاتی ارسال می گردد، از مهم‌ترین ابزارهای  قابل اتکاء  می باشد که در جهت تشخیص درآمد واحدهای تجاری و محاسبه مالیات توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته می شود.

بعد از ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر عملکرد آنگاه واحد رسیدگی مالیاتی و در اجرای بند ۲ ماده ۹۷ ق.م.م پرونده مالیاتی واحد تجاری برای دوره عملکرد مورد نظر، توسط ممیزین ارشد مالیاتی مورد انجام فرآیند رسیدگی مالیاتی، قرار خواهد گرفت.

رسیدگی مالیات عملکرد به چه صورت است؟

نخست ممیز مالیاتی طی برگه‌ای که برابر با دستورالعمل‌های سازمان امور مالیاتی تهیه و تنظیم شده است و طی تشریفات قانونی، تحت عنوان برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری می باشد از مودی درخواست بعمل می آورد  که کلیه اسناد و مدارک حسابداری خود را برای فرآیند رسیدگی مالیاتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

بعد از اجرای این تشریفات قانونی به اصطلاح ابلاغ برگ درخواست اسناد و مدارک حسابداری،  ممیز مالیاتی موظف می باشد که ظرف یک هفته تا پانزده روز بعد از ابلاغ نمودندرخواست فوق به محل کار مودی مراجعه کرده و کلیه اسناد و مدارک حسابداری و مالی وی را مورد اجرای رسیدگی مالیاتی قرار بدهد.

در ادامه قصد داریم تا ۱۰ قدم اساسی برای موضوع مهم کنترل نمودن فروش پیش از رسیدگی مالیاتی توسط ممیزان را با هم مورد بررسی قرار دهیم:

۱_ اولین قدم بررسی کردن و محاسبه معکوس مبالغ فروش بر اساس درصد  مالیات بر ارزش افزوده طی هر فصل و سال می باشد.

۲_یکی دیگر از مهم ترین اقدامات دومین قدم یعنی کنترل کردن  اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کلیه فاکتورهای فروش است.

۳_ قدم سوم تفکیک نمودن صحیح و کسر هر نوع تخفیف از فروش های ناخالص قبل از اقدام محاسبه مالیات و عوارض بر ارزش افزوده می باشد.

۴_ چهارمین قدم که نباید به هیچ عنوان آن را نادیده گرفت مطابقت دادن  سیستم فروش، بخش انبار و بخش حسابدارییست

۵_قدم پنجم اطمینان حاصل کردن  ازثبت صحیح فاکتورهای فروش سال جدید در دوره مالی بعد است.

۶_ ششمین قدم بررسی کردن  شماره سریال و شناسایی فاکتورهای ابطالی و کنترل نمودن  عدم ارائه فاکتورهای نانویس می باشد.

۷_ قدم هفتم کنترل نمودن مطابقت حجم فروش نسبت به  موجودی کالای کاهش یافته مطابق با اظهارنامه مالیاتی و بهای تمام شده کالای فروش رفته است.

۸_ هشتمین قدم کنترل دقیق  و مطابقت کالاهای اضافه شده به انبار طبق اظهارنامه و کالای خریداری شده مطابق با روش شمارش انبار و روش قیمت گذاری شده می باشد.

۹_ نهمین قدم تکمیل نمودن صحیح و کامل مشخصات خریدار و فروشنده در سربرگ فاکتور و عدم درج نمودن شناسه ملی و یا کد اقتصادی غیر واقعی.

۱۰_ دهمین و آخرین قدم کنترل کردن حساب فروش در پایان هر فصل مطابق با تراز حسابها با سامانه صورت معاملات فصلی و مالیات ارزش افزوده می باشد.

کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی _ موسسه حسابداری رهنما
کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی _ موسسه حسابداری رهنما

 پایان نکات کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی

همانطور که می دانید رسیدگی مالیاتی یکی از مهمترین مباحثی است که برای کسب و کارها وجود دارد و باید به آن توجه ویژه کرد.

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم برخورداری از دانش حسابداری مالیاتی قادر به انجام کنترل فروش قبل از رسیدگی مالیاتی  نیستند.

در صورت بروز مشکل در سیستم حسابداری کسب و کار خود می توانید از مشاوره و خدمات حسابداری مالیاتی تخصصی موسسه حسابداری رهنما استفاده کنید.

رضا تسلیمیمشاهده نوشته ها

Avatar for رضا تسلیمی

هنر نظم بخشیدن به ساختارهای نامتقارن در روزگار آشفته امروز، ارزشی است ماندگار

۲ دیدگاه های مخاطبین

  • محتوای بسیار ارزشمندی رو منتشر کردین آرزوی موفقیت روز افزون برای کارشناسان موسسه حسابداری رهنما دارم

  • میخواستم یک تشکر کنم از وب سایت خوب موسسه حسابداری رهنما بابت انتشار چنین مطالب ارزشمندی.
    من خودم کلی دنبال یک مطلب در ارتباط با کنترل های فروش قبل از رسیدگی مالیاتی بودم که وب سایت شسما رو دیدم و مابقی مطالب شما رو هم مطالعه کردم.
    واقعاً جای تقدیر و تشکر داره که چنین مطالب ارزشمندی رو بصورت رایگان در اختیار کاربران وب سایتتون قرار می دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *