چگونه حسابداری حرفه ای شویم ؟

چگونه حسابداری حرفه ای شویم ؟

چگونه حسابداری حرفه ای شویم؟

یکی از سوالات متداولی که کارآموزان ما در اولین روز های آموزش خود از ما می پرسند این است که چگونه حسابداری جرفه ای شویم؟

ما در این مطلب به شما نکاتی را می آموزیم که بدانید چطور حسابداری حرفه ای باشید .

سعی مکا بر این مهم بوده است که کلیدی ترین نکات را به شما عزیزان توضیح دهیم اما توجه داشته باشید که این نکات کلیدی نه آنقدری رازآلودند که نتوانید بر آنها واقف شوید و نه آنقدر سخت و دشوار هستند که نتوانید نسبت به اجرایی کردنشان اقدام کنید.

به امیدی که تمامی مخاطبیت وب سایت موسسه حسابداری رهنما با مطالعه این مقاله تبدیل به یک حسابدار حرفه شوند و یا اینکه حداقل مبحثی جدید را یاد بگیرند.

زیرا ما اعتقاد داریم پیشرفت هر چقدر هم که کم باشد باز هم پیشرفت است.

چگونه حسابداری حرفه ای شویم
چگونه حسابداری حرفه ای شویم

نکاتی در پاسخ  به سوال چگونه حسابداری حرفه ای شویم به شرح ذیل می باشد:

اولین نکته تسلط کامل به قوانین و مقررات مربوطه است.

در هیچ کاری نمی توانید حرفه ای شوید مگر این قانون آن کار را به خوبی بشناسید.

این موضوع نه تنها در خصوص مسائل مالی و حسابداری صدق می کند، بلکه در خصوص تمامی حرفه ها هم صادق می باشد.

آشنا بودن لازم به مقررات و قوانین جاری کشورمان همیشه جزء مهم ترین کارهای یک مدیر مالی یا حسابدار حرفه‎ای می باشد .

بخصوص قوانین و مقررات مربوط به سازمان امور مالیاتی، قوانین مربوط سازمان تامین اجتماعی، قوانین وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی ، قوانین مربوط به حقوق تجارت، قانون مدنی و غیره.

البته قبول دارم که آشنایی کامل با تمامی این قوانین کار چندان آسانی نیست.

اما به یاد داشته باشید که ما داریم در خصوص حسابدار حرفه ای صحبت می کنیم نه یک مدیر مالی یا حسابدار آماتور.

حرفه ای شدن در هرکاری نیازمند تلاش و پشتکار فرآوان است که البته متخصص شدن در مسائل مالی هم از این قضیه مستثنی نیست.

 

نکته دوم مطالعه و به روز نگهداشتن اطلاعات فردی می باشد.

این موضوع که بخشی از زمان خود را به مطالعه کردن اختصاص می دهیم خیلی خوب است.

اما وقتی صحبت از به روز نگهداشتن اطلاعات می شود موضوع متفاوت خواهد بود.

در اینجا منظور ما از مطالعه و به روز نگهداشتن این است که لازمه اصلی ورود به دنیای حرفه ای بالا نگهداشتن سطح علمی است.

این یک انتخاب نیست!

بلکه یک اجبار است که البته توفیق اجباری هم محسوب می شود.

یکی از اصلی ترین نکات کلیدی در خصوص بهبود سطح علی و تبدیل شدن به حسابداری حرفه نیاز دارید این است که سطح خود را با مطالعه مسائل مختلف مالی، مالیاتی ، بیمه و … بالا نگهدارید.

در خصوص مطالعه کردن و به روز بودن به هیچ وجه خساست نکنید.

هرچقدر میزان سطح مطالعه و یادگیری شما بیشتر باشد زودتر میتوانید بین حرفه ای های رشته حسابداری جایی برای خود دست و پا کنید.

از طریق کتاب، سمینارها، دوره های آموزشی حسابداری، و البته اینترنت منابع یادگیری خوبی در اختیار خواهید داشت.

البته من به شخصه شرکت در دوره های آموزش حسابداری ویژه بازار کار را پیشنهاد می کنم.

زیرا در این حالت حسابداری و. مباحث مالی را بصورت عملی فرا خواهید گرفت.

نکات تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای
نکات تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای

نکته مهم: مهارت کار کردن با کامپیوتر و دانش آی تی را در خود پرورش دهید.

چه بخواهیم و چه نخواهیم کامپیوتر جای خود را در زندگی روزمره و کاری ما تثبیت کرده.

کامپیوتر حالا به یکی از نیازهای اولیه هر کسب و کاری تبدیل شده به شکلی که در برخی از شرکت ها اگر لحظه ای کامپیوتر ها و شبکه های آن قطع شود کار آن مجموعه بصورت کامل با اختلال روبروه می شود.

این اختلالات ضررکرد بسیار زیادی روی دست صاحب کسب و کار می گذارد.

کامپیوتر ها کاربرد های بسیار زیادی در کسب و کارها دارند مثل مدیریت شبکه، بایگانی های دیجیتال، مدیریت مشتریان، ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی، نامه نگاری، نرم افزار های کاربردی و محاسباتی، پشتیبان گیری اطلاعاتی، دسترسی به بانک های اطلاعاتی، و موارد خیلی زیادی که حتی نمیتوان آنها را شمارش کرد.

خود من به شخصه نمی توانم یک شرکت را بدون کامپیوتر حتی تصور کنم.

تمتم موارد بالا را گفتیم تا به این موضوع برسیم که اگر قصد دارید در کار حسابداری به یک حرفه ای تبدیل شوید حتما باید تسلط کافی به کار کردن با این ابزار داشته باشید.

ساخت روزومه کاری قوی

خیلی از حسابداران را دیده ایم که توانایی های بالایی دارند اما زمان مراجعه به شرکت برای مصاحبه کاری هیچ روزومه کاری برای خود نساخته اند.

حتی خیلی از آنها در جریان این موضوع نیستند که فراگرفتن تکنیک های روزومه نویسی چقدر می تواند تاثیر گذار باشد.

اگر شما یک حسابدار متخصصی در کار خود هستید و خواهان یک شغل متناسب با زحمت هایی که در گذشته کشیده اید هستید باید بتوانید با ساخت یک روزومه کاری قوی کارفرمای خود را تحت تاثیر قرار داده و آن را از مهارت هایی که دارید آکاه سازید.

توجه داشته باشید که در چنین موقعیت های تنها داشتن مدرک دانشگاهی به شما کمکی نمی کند، بلکه شما نیازمند داشتن یک روزومه کاری درخور شخصیت و زحماتی که کشیده اید هستید.

 

سومین نکته یادگیری نرم افزار های حسابداری می باشد.

با توجه به پیشرفت چشم گیری که در حوزه آی تی وجود داشته است سخت افزار ها و نرم افزار به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

هیچ کسب و کار مدرنی وجود ندارد که بخش حسابداری اش با چرتکه انجام شود.

نرم افزار های حسابداری پیشرفت خیلی چیم گیری داشته اند و کار حسابداران را تا حدود زیادی آسان ساخته اند.

تمامی نرم افزار های حسابداری استاندارد و متداولی که در کشور وجود دارند از یک الگوریتم پیروی می کنند و آن ها قوانین حسابداری است.

یعنی اگر شما بعنوان مسئول بخش مالی به یک نرم افزار استاندارد حسابداری تسلط کامل داشته باشید اگر سراغ هر نرم افزار حسابداری استاندارد دیگری هم بروید در مدت زمان کوتاهی به آن هم اشراف کامل پیدا خواهد کرد.

ولی پیش نیاز این تخصص تسلط به امور نرم افزاری می باشد.

اشتباه نکنید! منظورم از جمله قبلی این نیست که باید به برنامه نویسی اشراف داشته باشید.

یعنی بتوانید به روش درست کار با حداقل یک نرم افزار حسابداری استاندارد و رایج ( که البته روش کار با تمامی این نرم افزار ها یکسان است) تسلط پیدا کنید.

 

کاربرد نرم افزار آفیس در حسابداری حرفه ای
کاربرد نرم افزار آفیس در حسابداری حرفه ای

نکته چهارم کار با نرم افزارهای آفیس بخصوص اکسل

حتماً بارها نام مجموعه نرم افزار های آفیس را شنیده اید.

این نرم افزار ساخت شرکت خوشنام آمریکائی یعنی شرکت مایکروسافت است.

نرم افزار اکسل بخش از مجموعه نرم افزار های آفیس محسوب می شود.

موضوع اصلی هم همین نرم افزار است.

نرم افزار اکسل کاربردهای فراوانی در حرفه حسابداری دارد.

شما نمی توانید حسابداری حرفه ای را پیدا کنید که به اکسل اشراف کامل نداشته باشد.

ویژگی خاصی که این نرم افزار را به یکی از کلیدی ترین نرم افزار های برای حسابداران حرفه ای تبدیل کرده است توانایی بالای آن در شخصی سازی است.

یعنی شما بعنوان حسابدار این امکان را دارید تا به کمک فرمول نویسی هر نوع گزارشی که مد نظر دارید را از داده هایتان به اکسل دریافت کنید.

البته در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ اکسل نمی تواند جایگزین خوبی برای یک نرم افزار حسابداری تخصصی باشد.

اما بعنوان یکی از کلیدی ترین ابزار های جانبی برای حسابداران همیشه کاربردی بوده و می باشد.

 

پنجمین نکته که رعایت آن پاسخ سوال چگونه حسابداری حرفه ای باشید را تا حدودی می دهد.

نگهداری مستندات و مدارک حسابداری را اولویت بگذارید.

حتماً می دانید که در حرفه حسابداری اسناد جایگاه بسیار ویژه ای دارند.

نگهداری از اسناد و مستندات مالی که در چرخه حسابداری ایجاد می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

اگر قصد دارید حسابداری حرفه ای شوید به این موضوع توجه ویژه کنید.

باید این ذهنیت را در خود پرورش دهید که نگهداری از اسناد و بایگانی درست آن به هیچ وجه یک کار پیش پا افتاده نیست.

اسناد باید با نظم در زونکن ها قرار گیرند تا زمانی که مورد نیاز هستند خیلی سریع به آنها دسترسی پیدا کنیم.

تمامی اسناد مالی باید بایگانی و در جای درست نگهداری شوند حتی مواردی که به نظر بی ارزش هستند شاید روزی برسد که مورد نیاز شما باشد.

اگر امکان نگهداری از آنها را به دلیل حجم بالایشان ندارید می توانید نسبت به اسکن کردن و بایگانی دیجیتال مستندات حسابداری اقدام کنید.

 

نکته ششم میزان اهمیت وجود شما بعنوان حسابدار یا مدیر مالی در کسب و کار است.

حسابداری را می توان به قلب تپنده یک کسب و کار تشبیه کرد.

به کمک گزارشات دقیق و صحیح یک حسابدار است که استراتژی های یک شرکت شکل می گیرد.

باور این مهم که بعنوان حسابداری یکی از اساسی ترین نقش ها در شرکت متعلق به شماست از حیاتی ترین موضوعات است.

شما نمی توانید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید مگر میزان تاثیر گزاری بالا کارتان در شرکت را بپذیرید و نسبت به آن مسولیت پذیر باشید.

چگونه با رعایت اولویت ها حسابداری حرفه ای شویم
چگونه با رعایت اولویت ها حسابداری حرفه ای شویم

هفتمین نکته مهم برای تبدیل شدن به یک حرفه ای شناسایی اولویت های کاریست

یک مدیر مالی حرفه ای می تواند به سادگی تفکیک کند که کدام وظیفه اش از اولویت بیشتری برخوردار است و نسبت به انجام آن اقدام کند.

بعنوان مثال ثبت کردن یک رسید بانکی با مقدار مبلغ پنجاه میلیارد ريال اولویت خیلی بیشتری نسبت به ثبت یک هزینه جاری به مبلغ ده میلیون ريال است.

شاید این موضو ساده به نظر برسد اما حسابداران زیادی را دیده ام که تنها با رعایت همین نکته به ظاهر ساده توانسته اند اعتبار بالایی نزد مدیران شرکت کسب کنند.

اگر میخواهید در موضوع اولویت بندی کارها استاندانه رفتار کنید پیشنهاد من به شما مطالعه کتاب قورباغه ات را قورت بده نوشته برایان تریسی می باشد.

این کتاب در خصوص قوانین نا نوشته ای صحبت کرده که مطالعه اش می تواند اثر بخشی زیادی در تقویت قدرت اولویت بندی برای حسابداران داشته باشد.

 

هشتمین نکته مهم اشراف کامل بر قواعد نامه نگاری است.

نامه نگاری با نگراش صحیح یکی از الزاماتی است که بعنوان یک حسابدار حرفه ای باید به آن تسلط کامل داشته باشید.

باید بتوانید بار حقوقی نامه ها را در نظر بگیرید.

وقتی به یک ارگان دولتی نامه ای می زنید مسلماً نمی توانید از یک ادبیات و نگارش غیر رسمی استفاده کنید.

هنگامه نامه زدن به یک سازمان دولتی مثل سازمان امور مالیاتی که قطعاً شریک تجاری هر کسب و کاری محسوب می شود اصول و قواعد خاص خود را می طلبد.

علاوه بر اینکه پرورش این توانایی در شما می تواند شما را به جمع حرفه ای های حسابداری نزدیک تر کند خیلی از اوقات آینده مالی شرکتی که در آن مسئولیت حسابدار را به عهده دارید تعیین می کند.

 

دهمین نکته: گرفتن تاییدیه برای دریافتی ها و پرداختی ها

سیاست های کاری هر شرکت می تواند با هم تفاوت داشته باشد.

اما در تمامی کسب و کارها یک چیز همیشه ثابت است و آن قانون است.

وقتی صحبت از قانون می شود یاد آن دیالوگ کلیشه ای در فیلم ها می افتیم.

اینجا قانون داره!

این همان چیزی است که راجع به آن صحبت می کنیم.

به یاد داشته باشید برای تمامی کارهایی که در شرکت انجام می دهید از مدیر بالا دستی خود تاییدیه بگیرید.

اگر قرار است پرداختی انجام شود، فاکتوری صادر شود، قرارداد منعقد شود یا موارد این چنینی حتما باید مجوز و تاییدش از مدیر بالا دستی صادر شود.

یک حسابدار حرفه ای هیچ وقت بصورت خودسرانه و بدون اخذ مجوز از مدیر خود کاری انجام نمی دهد.

این موضوع را از یاد نبرید که صاحبین سرمایه افراد دیگری هستند و برای مدیریت آن نیاز به تاییدیه آنها دارید.

 

نکته یازدهم ثبت به موقع مستندات  حسابداری می باشد.

ارزش گزارشات به روز خیلی بیشتر از گزارشاتی است که از زمان آنها گذشته باشد.

شما زمانی می توانید یک گزارش کامل و دقیق داشته باشید که اسناد را در زمان درست با دقت بالا در نرم افزار حسابداری خود به ثبت رسانیده باشید.

داشتن سرعت عمل در هر کاری می تواند مفید باشد و این موضوع برای حسابداری هم صادق است.

چگونه حسابداری حرفه ای شویم _ ارائه گزارشات حسابداری دقیق
چگونه حسابداری حرفه ای شویم _ ارائه گزارشات حسابداری دقیق

دوازدهمین نکته برای این که بدانید چگونه حسابداری حرفه ای باشید این است که گزارشات دقیق و شفاف به مدیران خود ارائه کنید.

به نظر شخصی من شغل حسابداری بسیار مشابه کاری است که کشاورزان در طول سال انجام می دهند (کاشت، داشت، برداشت)

وقتی تمامی کارها را انجام دادند نوبت به برداشت محصول می رسد.

حسابداری هم همینطور است وقتی تمامی داده های مورد نظر را به نرم افزار حسابداری ورود دادید وقت آن رسیده که بتوانید یک گزارش شفاف، دقیق و قابل فهم برای مدیران خود صادر کنید.

صدور گزارشات مالی در حرفه حسابداری از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است زیرا منجر به اخذ تصمیمات مهمی از جانب مدیران آن شرکت یا کسب و کار می گردد.

بطور مثال اگر شرکت قصد سرمایه گذاری در یک پروژه ساختمانی را داشته باشد تا زمانی که از وضعیت منابع مالی کنونی مجموعه خود اطلاعات دقیق در دست نداشته باشد نمی توانید تصمیم بگیرد که آیا این تصمیم منجر به پیشرفت شرکت می شود یا ورشکستگی.

در حقیقت میزان کاربردی یک سیستم حسابداری را با گزارشاتی که صادر می کنند می سنجند.

حسابداری حرفه ای و در کار خود متخصص است که بتواند دقیقاً مطابق با نیاز کارفرمای خود نسبت به شخصی سازی سیستم حسابداری اقدام کند.

یعنی همان گزارشی را به مدیر خود ارائه کند که مدیر برای رهبری مجموعه به آن نیاز دارد.

 

 

سیزدهمین نکته رازداری و امانت داری می باشد.

نگاه شما به شرکتی که در آن مشغول به حسابداری هستید باید مانند نگاهتان به خانواده خود باشد.

آیا اسرار داخل خانواده را بیرون از خانواده بازگو میکنید؟

قطعاً جواب خیر است.

کلیه اسنادی که زیر دست حسابدار می رود محرمانه اطلاق می شود و نباید در خصوص آن اطلاعاتی بیرون از شرکت برود.

مدیران و سهامداران شرکت به شما اعتماد کرده اند و مدیریت کل سرمایه خود را به شما سپرده اند خارج از این که سوء استفاده از اعتماد غیر اخلاقی است یک کار غیر حرفه ای هم نیز محسوب می شود.

بارها دیده شده است که انتقال اطلاعات از جانب حسابداران یک مجموعه به خارج از آن سبب به وجود آمد خسارات جبران نا پذیری شده است.

پس اگر قد دارید یک حسابدار حرفه ای باشید باید مانند آن هم رفتار کنید و در حفظ اسرار شرکت کوشا باشید.

 

چهاردهمین نکته تهیه کردن بکاپ و پشتیبان گیری از کلیه اطلاعات است

شما بعنوان حسابدار باید همیشه از اطلاعات خود پشتیبان یا همان بکاپ تهیه کنید.

فرض کنید اواخر سال مالی است و ناگهان مشکلی برای کامپیوتری که از اطلاعات در آن ذخیره شده است به وجود می آید، چه میکنید؟

مجدداً شروع به ثبت اسناد مالی از ابتدای سال می کنید؟

اگر اطلاعات مربوط به 5 سال مالی گذشته در کامپیوتر ذخیره شده باشد چی؟

باز هم شروع به ثبت زدن آن اسناد می کنید؟

شما می توانید علاوه بر کامپیوتر اطلاعات را در سرور، گوگل درایو، هارد اکسترنال و غیره ذخیر کنید تا اگر زمانی برای کامپیوتر مشکلی به وجود آمد بدون صرف زمان نسبت به بازگردانی اطلاعات مالی شرکت اقدام کنید.

 

چگونه حسابداری حرفه ای شویم - موسسه حسابداری رهنما
چگونه حسابداری حرفه ای شویم – موسسه حسابداری رهنما

پانزدهمین نکته حفظ روابط با پشتیبان نرم افزار حسابداری می باشد.

سعی کنید  روابط خود را با شرکت یا شخصی که پشتیبانی نرم افزار را به عهده دارد حفظ کنید.

معمولاً به این شکل است که شرکت ها برای تمدید پشتیبانی از نرم افزار حسابداری خود سالانه مبلغی را پرداخت می کنند که صد در صد هم کار درستی است.

اگر زمانی نرم افزار شما مشکلی برایش به وجود آمد یا نیاز به شخصی سازی داشتید می توانید به کمک پشتیبان نرم افزار حسابداری نسبت به رفع اشکالات اقدام کنید.

 

در این مقاله تلاش کردیم پاسخ سوالات شما یعنی چگونه حسابداری حرفه ای شویم را بدهیم.

تمام سعی ما در این بود تا در این مقاله به بررسی زوایای مختلف سوال ( چطور یک حسابدار حرفه ‌ای شویم )بپردازیم.

در ارتباط با راه‌های یادگیری حسابداری، پیش نیاز کافی جهت مبدل شدن به یک حسابدار حرفه ‌ای، تیپ‌ شخصیتی متناسب شغل حسابداری و این مهم که چگونه بتوانیم  وارد بازار کار  شویم بصورت مفصل صحبت کردیم.

در آخر هم فکر نمی کنم که مهم ترین اصل را نداند.

تلاش و پشتکار متداوم

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتواند سبب رشد شما در حرفه حسابداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *